ricebridge ricebridge skrev:
Hur intressant som helst ju. Borde väl funka som solfångare på hustak för tappvarmvatten?
Asolut, och precis så är extremt vanligt utomlands, och blir mer och mer vanligt även i Sverige/Norden.

På nästan alla hotell-komplex utomlands så sitter stora svarta panelar på taken som vi felaktigt tror i är solceller.
Det är solfångare för hotellets varmvatten-anläggning.

I Sverige vet jag iallafall ett par olka campingar som har större sol/vatten-anläggningar, som sitter monterade på taket till dusch- och tvätt-byggnaderna, och som då hjälper till att hålla ned elförbrukningen för tapp-vattnet för dusharna osv.

*edit*
Det är lite facinerande att gemene man inte känner till hur bra en solfångar-anläggning faktiskt kan fungera, oavsett om vi pratar om en sol/luft-fångare eller en sol/vatten-fångare.
För en sol/vatten-anläggning brukar man säga att för att få ut motsvarande 5000Kwh i värme-effekt krävs ca en 10Kvm stor panel, och en solvatten-anläggning är långt mycket mer effektiv än motsvarande solcells-anläggning.
 
Redigerat:
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jag har redan vattensolfångare, heat-pipes med 80% effektivitet. Mitt problem är snarare att kunna förbruka all energi när de ger som mest under juli-aug. Men hur står det till med effektiviteten hos luftsolfångare, är det bara ngn form av svart glasyta som absorberar?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
G guggen skrev:
Jag har redan vattensolfångare, heat-pipes med 80% effektivitet. Mitt problem är snarare att kunna förbruka all energi när de ger som mest under juli-aug. Men hur står det till med effektiviteten hos luftsolfångare, är det bara ngn form av svart glasyta som absorberar?
Finns två olika grundkonstruktioner där tvåkammar-konstruktionen är den mest effektiva.
Grundprincipen är att man separerar den luft som ska värmas upp med det yttre luftlagret som då skilljs av med en plåt som då värms upp.
Kolla min tråd när jag byggde min till garaget så ser du ett antal bilder på hur den är konstruerad.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygger-en-solluftfangare-till-garaget-garageporten.231758/
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
G guggen skrev:
är det bara ngn form av svart glasyta som absorberar?
I vårt område är ett hembygge av solfångare.
Den består av en svart plåtkassett c:a 125x225 cm där husägaren limmat en massa ölburkar som han gjort hål i botten på. Burkarna bildar rör som värms av solen, längst upp har han en plåtkanal som den värmda luften samlas i. Hela alltet är sprutmålat mattsvart. Med en kanalfäkt blåser han in luften i källaren. Han säger att den är mycket effektivt att värma och hålla källaren torr.
 
Varför skulle en sådan lösning få bättre verkningsgrad. (Effektivitet är inte en synonym till verkningsgrad)
 
Tråkigt att en del inte tror på att solfångare verkligen fungerar. Än värre är det när man aktivt går in i debatten och påstår det är hokuspokus. Jag har en 12m2 solfångare och den värmer min torpargrund på 80m2 ståhöjd, alltså som en vanlig källare men sämre isolerad och 50m2 som är kryputrymme. Innan solfångaren blev det aldrig mer än 10-12 grader där på sommaren och ner mot några få plus på vintern. Med solfångare och en 6m3 vattentank ligger tempen på 20grader och ibland högre på sommaren och 10-15 grader på vintern. Solfångaren gör källaren knastertorr. Jag kan förvara mitt virke där sedan jag installerade solfångare. Vattentanken sprider ut värmen under tider då det inte finns sol. Solfångaren är överraskande effektiv. Under en tid när jag hade för svag fläkt kunde tempen gå upp till över 100 grader. Med den nyare fläkten gick tempen ex.vis igår upp till 76 grader.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
K Kalbygge skrev:
Tråkigt att en del inte tror på att solfångare verkligen fungerar. Än värre är det när man aktivt går in i debatten och påstår det är hokuspokus. Jag har en 12m2 solfångare och den värmer min torpargrund på 80m2 ståhöjd, alltså som en vanlig källare men sämre isolerad och 50m2 som är kryputrymme. Innan solfångaren blev det aldrig mer än 10-12 grader där på sommaren och ner mot några få plus på vintern. Med solfångare och en 6m3 vattentank ligger tempen på 20grader och ibland högre på sommaren och 10-15 grader på vintern. Solfångaren gör källaren knastertorr. Jag kan förvara mitt virke där sedan jag installerade solfångare. Vattentanken sprider ut värmen under tider då det inte finns sol. Solfångaren är överraskande effektiv. Under en tid när jag hade för svag fläkt kunde tempen gå upp till över 100 grader. Med den nyare fläkten gick tempen ex.vis igår upp till 76 grader.
Ja, det är faktiskt otroligt provocerande.
Vet inte hur många gånger jag har haft den här disskusionen, där många då helt enkelt utger sig för att vara "förstå-sig-påare", och helt sonika påstår att min solluft-fångare i garaget inte alls fungerar, trots att den nu suttit där i fem år och värmt garaget utmärkt under denna tid.
Av någon anledning så väljer merparten att tro på dessa skeptiker, trots att de inte har en aning om vad de pratar om eller har någon praktisk erfaranhet, mer än på oss som de fakto har dessa installerade.
 
K Kalbygge skrev:
Tråkigt att en del inte tror på att solfångare verkligen fungerar. Än värre är det när man aktivt går in i debatten och påstår det är hokuspokus. Jag har en 12m2 solfångare och den värmer min torpargrund på 80m2 ståhöjd, alltså som en vanlig källare men sämre isolerad och 50m2 som är kryputrymme. Innan solfångaren blev det aldrig mer än 10-12 grader där på sommaren och ner mot några få plus på vintern. Med solfångare och en 6m3 vattentank ligger tempen på 20grader och ibland högre på sommaren och 10-15 grader på vintern. Solfångaren gör källaren knastertorr. Jag kan förvara mitt virke där sedan jag installerade solfångare. Vattentanken sprider ut värmen under tider då det inte finns sol. Solfångaren är överraskande effektiv. Under en tid när jag hade för svag fläkt kunde tempen gå upp till över 100 grader. Med den nyare fläkten gick tempen ex.vis igår upp till 76 grader.
Nu talar vi om helt olika saker. Solarventi som skrivs så mycket om här har solytor på under 1-2 m2 även om större modeller finns.
Ditt system har 12 m2 och är då av en helt annan klass. Du kan ju få 5-8 kW värmeeffekt från den och då är det klart att du får ut någonting.
Men en leksaksfångare som t ex SV3 eller SV7 har en uteffekt som en större glödlampa och det bidrar inte märkbart till någonting. Detta är hokuspokus.Mycket pengar för mycket lite effekt.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Nu talar vi om helt olika saker. Solarventi som skrivs så mycket om här har solytor på under 1-2 m2 även om större modeller finns.
Ditt system har 12 m2 och är då av en helt annan klass. Du kan ju få 5-8 kW värmeeffekt från den och då är det klart att du får ut någonting.
Men en leksaksfångare som t ex SV3 eller SV7 har en uteffekt som en större glödlampa och det bidrar inte märkbart till någonting. Detta är hokuspokus.Mycket pengar för mycket lite effekt.
Men du har ju helt fel i ditt påstående!
Sluta trolla om saker som du upenbarligen inte har en aning om mer än teoretiska uträkningar som bevis!
Det finns massor med personer som använder en Solarventi för att värma sin sommarstuga, och en Sv7:a klarar att höja innetemperaturen upp mot 15 grader jämfört med utetempen. Du tror på allvar att en glödlampa klarar att ådstakomma det i ett rum på 25-35Kvm??
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Men en leksaksfångare som t ex SV3 eller SV7 har en uteffekt som en större glödlampa och det bidrar inte märkbart till någonting. Detta är hokuspokus.Mycket pengar för mycket lite effekt.
Det är ju naturligtvis också frågan om vilka lokaler, som ska ventileras!
Om du föredrar att ha ett reglersystem, som förändrar inkopplingen av el- effekt från 0- 800 W i en radiator och dessutom sköter ventilationsfläktens varvtal ( t.ex drar ner till 0 vid regn), för att ventilera en mindre gäststuga, så är det ju upp till dig och du kanske (!) kan få det billigare än en färdig solfångare från t.ex. Solarventi, men det kostar ju ändå en slant både i inköp och i drift och det förutsätter att du har el indraget i stugan, vilket inte alltid är fallet med gäststugor, garage, trädgårdsredskapsbodar och liknande. I dessa fall klarar man sig långt med t.ex. en SV7 !
Som jämförelse kan jag ju tillägga att mitt förråd ( hemma ) är på 10 m2 och värms till underhållsvärme (6 C ) med en 600 W el-radiator, som inte är inkopplad speciellt mycket av tiden. Det behövs alltså inga stora effekter i små utrymmen.
 
Redigerat:
P plutoorjan skrev:
Men du har ju helt fel i ditt påstående!
Sluta trolla om saker som du upenbarligen inte har en aning om mer än teoretiska uträkningar som bevis!
Det finns massor med personer som använder en Solarventi för att värma sin sommarstuga, och en Sv7:a klarar att höja innetemperaturen upp mot 15 grader jämfört med utetempen. Du tror på allvar att en glödlampa klarar att ådstakomma det i ett rum på 25-35Kvm??
OK, om du tycker jag har fel, berätta då hur mycket soleffekt (i siffror) en SV7 kan fånga in? Den har 0.7 m2 yta. Solinstrålningen är under gynnsamma förhållanden 500-800 W/m2. Kan du multiplicera? Blir max 560 W under bästa förutsättningar. Eller räknar du på annat vis?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
OK, om du tycker jag har fel, berätta då hur mycket soleffekt (i siffror) en SV7 kan fånga in? Den har 0.7 m2 yta. Solinstrålningen är under gynnsamma förhållanden 500-800 W/m2. Kan du multiplicera? Blir max 560 W under bästa förutsättningar. Eller räknar du på annat vis?
Men du kan ju inte bara så enkelspårigt utgå ifrån siffror för att då hävda att den inte fungerar!
Du blandar ju ihop korten.
Så enkelt är det inte.
560W i kombinationen med en kraftig radialfläkt genererar i praktiken långt mer värme än ett statiskt 560w-element utan fläkt, även fast de båda har samma "grundeffekt" på pappret.
För övrigt så är 560w typ tio gånger mer än vad en "vanlig" glödlampa ger enligt gemeneman.

För övrigt så finns det ganska många testrapporter man kan studera själv om man vill.
https://www.solarventi.se/hur-solfaangaren-fungerar/test-reporter/
 
P plutoorjan skrev:
Men du kan ju inte bara så enkelspårigt utgå ifrån siffror för att då hävda att den inte fungerar!
Du blandar ju ihop korten.
Så enkelt är det inte.
560W i kombinationen med en kraftig radialfläkt genererar i praktiken långt mer värme än ett statiskt 560w-element utan fläkt, även fast de båda har samma "grundeffekt" på pappret.
För övrigt så är 560w typ tio gånger mer än vad en "vanlig" glödlampa ger enligt gemeneman.

För övrigt så finns det ganska många testrapporter man kan studera själv om man vill.
[länk]
Nej, där har Thomas rätt, en statisk radiator ger lika mycket värme om effekten är samma, men läs gärna om mitt inlägg 101.
 
Nej, det bli definitivt inte med värme för att det kommer ftån en solfångare. Visst funkar det, men det är inte konstigt att folk protesterar mot den typen av kommentarer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.