Hallå! Är det någon som faktiskt lyckats med att få bort en riktigt ingrodd kattpiss-odör? Har läst(och luktat) mig till att det är en av dom absolut svåraste lukterna att bli av med.
Det är såhär att vi har ett jättevacker gammalt timmerhus med två plan där det bott runt en tjugo katter som levt riktigt gott(I jag vet inte hur många år), kattpiss-stanken är totalt olidlig, man vågar knappt andas där inne.
Golvet är nog bara att riva upp och antagligen trossbotten är nog bara att byta också. Jag är rädd för att träbjälkarna där under också är ingrodda med det frätande kattpisset.. Om så är fallet, är det bara att byta eller kan man behandla dom med någonting och sen måla dom med nån färg för att hålla lukten borta?
Har hört att ozonbehandling ska va bra, men kan tänka mig att det bara duger som komplement i det här extrema fallet.
Är det någon som sitter på erfarenhet av sånt här? Ska jag bara ge upp och riva skiten? Det vore trist för huset är väldigt gammalt och vackert, dessutom finns det visst affektionsvärde till byggnaden.
 
Jag har aldrig sanerat kattpiss men jag skulle gissa att golven måste ut och alla trossbottnar tömmas. Golvbjälkarna i nedre våningen brukar ju i allmänhet ligga löst utan infästning i väggarna så dem kan man enkelt kasta ut med golvet. Jag skulle gissningsvis också riva bort eventuella skivor/spännpapper av väggarna inne i synnerhet där pisslukten är starkast.
Rimligtvis borde man då ha fått bort det mesta materialet som har blivit pissdränkt.
Sedan skulle jag låta huset stå en vår-sommar med öppna fönster så vinden får blåsa rätt igenom och se vad som händer.

Jag har sett gamla svinstior bli relativt luktfria när man har tagit bort det mesta pissdränkta träet och städat ordentligt och sedan låtit byggnaden stå ouppvärmd och med god genomluftning. Därför gissar jag att det skulle fungera med kattpiss också men allt det här är bara gissningar.

Kattpiss är förövrigt i det närmaste luktfritt jämfört med minkpiss....... det går inte att sanera med den här metoden.
 
H heimlaga skrev:
Jag har aldrig sanerat kattpiss men jag skulle gissa att golven måste ut och alla trossbottnar tömmas. Golvbjälkarna i nedre våningen brukar ju i allmänhet ligga löst utan infästning i väggarna så dem kan man enkelt kasta ut med golvet. Jag skulle gissningsvis också riva bort eventuella skivor/spännpapper av väggarna inne i synnerhet där pisslukten är starkast.
Rimligtvis borde man då ha fått bort det mesta materialet som har blivit pissdränkt.
Sedan skulle jag låta huset stå en vår-sommar med öppna fönster så vinden får blåsa rätt igenom och se vad som händer.

Jag har sett gamla svinstior bli relativt luktfria när man har tagit bort det mesta pissdränkta träet och städat ordentligt och sedan låtit byggnaden stå ouppvärmd och med god genomluftning. Därför gissar jag att det skulle fungera med kattpiss också men allt det här är bara gissningar.

Kattpiss är förövrigt i det närmaste luktfritt jämfört med minkpiss....... det går inte att sanera med den här metoden.
Tack för dom goda råden och att du tänder ett litet hopp!
Övervåning är inte lika hårt drabbad, men golvet lär få åka ändå, men dom bjälkarna känns jobbigt att behöva byta allihop. Jag vill ju dock inte riskera att lukten ska dröja sig kvar så man får göra om det! Jag läste någon gång om att T-röd skulle tränga sig in i virket och sedan förångas och ta med sig lukten, det låter ju dock lite farligt hehe..
 
Nej byt inte mellantaksbjälkar om det går att undvika. De är inlaxade i timran så det går inte överhuvudtaget att få dit nya bjälkar med lika bra infästning som de gamla.

Du vet väl att man inte får ge upp här i livet innan man har korrekturläst sin egen dödförklaring;)
Med gamla hus kan det löna sig att ge upp litet lättare än så men jag skulle inte ge upp för att det luktar kattpiss.
 
Ozon funkar utmärkt för detta.
Men ingen made in china junk utan du behöver ordentligt med ozon.
 
S
köpte ett medel av möbel-tapetserare för att ta bort kattpiss lukt i soffa , funkade riktigt bra ,
det var längesen så kommer inte ihåg vad det heter , men tapetseraren sa att det används
för att sanera offentliga toaletter bla.
 
Yocoair finns hos Clas i sjön.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.