Hej! Vi funderar på att sätta in Nordans Svanenmärkta passivfönster N-Tech i vårt blivande hus. Trä på insidan och aluminiumbeklädda på utsidan. Någon som har erfarenhet av dessa? Positivt/negativt?
https://www.nordan.se/fonsterna/foenster-serier


Mvh Josefine
 
O OsseJosse skrev:
Hej! Vi funderar på att sätta in Nordans Svanenmärkta passivfönster N-Tech i vårt blivande hus. Trä på insidan och aluminiumbeklädda på utsidan. Någon som har erfarenhet av dessa? Positivt/negativt?
[länk]


Mvh Josefine
Hej, vi satte in nya N-Tech i samband med vår ombyggnad förra året. Det största fasta fönstret är 2600x2000mm... Inget att klaga på från oss!

Br Andreas
 
En nackdel skulle möjligtvis vara de medföljande handtagen till vridfönstren mm, de är lite bökiga att använda eftersom man måste hålla in spärren vid både öppning och stängning, men handtagen går ju byta ut (och ju faktiskt inte från Nordan). Dock inget man stör sig på i större utsträckning!
 
Tack så mycket för feedback Andreas! Var de lätta att montera? Håller de låga u-värdena även i praktiken? Har du bilder du kan skicka? Även på det stora då vi funderar på liknande stl på ett ställeTack så länge! Mvh Josse
 
O OsseJosse skrev:
Tack så mycket för feedback Andreas! Var de lätta att montera? Håller de låga u-värdena även i praktiken? Har du bilder du kan skicka? Även på det stora då vi funderar på liknande stl på ett ställeTack så länge! Mvh Josse
Vi monterade dem med Adjufix och inte med vanliga karmhylsor. De står dessutom på justeringsskruvar så det blev enkelt att få dem i våg. Inget speciellt svårt montage, men de stora fönstren var tunga!! Det största vägde över 300kg! Men då är det säkerhetsglas osv. Tror vårt bästa u-värde hamnade på 0,68, och jag har ingen anledning att tvivla på det. På vintern fryser det på utsidan av fönstrerna, vilket det inte gjorde på de gamla iallafall....

Jag kan skicka lite bilder ikväll.

Mvh Andreas
 
Vi har också N-tech passiv. Inåtgående med dreh-kipp beslag. Trevliga än så länge, tror att säkerhetslåset går att ta bort
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Vi monterade dem med Adjufix och inte med vanliga karmhylsor. De står dessutom på justeringsskruvar så det blev enkelt att få dem i våg. Inget speciellt svårt montage, men de stora fönstren var tunga!! Det största vägde över 300kg! Men då är det säkerhetsglas osv. Tror vårt bästa u-värde hamnade på 0,68, och jag har ingen anledning att tvivla på det. På vintern fryser det på utsidan av fönstrerna, vilket det inte gjorde på de gamla iallafall....

Jag kan skicka lite bilder ikväll.

Mvh Andreas
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Vi monterade dem med Adjufix och inte med vanliga karmhylsor. De står dessutom på justeringsskruvar så det blev enkelt att få dem i våg. Inget speciellt svårt montage, men de stora fönstren var tunga!! Det största vägde över 300kg! Men då är det säkerhetsglas osv. Tror vårt bästa u-värde hamnade på 0,68, och jag har ingen anledning att tvivla på det. På vintern fryser det på utsidan av fönstrerna, vilket det inte gjorde på de gamla iallafall....

Jag kan skicka lite bilder ikväll.

Mvh Andreas
Låter bra! Lite konstig fråga kanske men bor du möjligen i närheten av Göteborg och får vi isf komma o spana?☀️ *nyfiken på att se dem på riktigt installerade i ett hus....
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vi har också N-tech passiv. Inåtgående med dreh-kipp beslag. Trevliga än så länge, tror att säkerhetslåset går att ta bort
Låter bra!
 
O OsseJosse skrev:
Låter bra! Lite konstig fråga kanske men bor du möjligen i närheten av Göteborg och får vi isf komma o spana?☀️ *nyfiken på att se dem på riktigt installerade i ett hus....
Hej,

När jag tänker det så har vi inte N-Tech Passiv utan de ”vanliga” N-tech, jag vet inte ens om de gick att välja förra sommaren när vi satte de flesta fönstren? Oavsett gick det inte komma ner mer i U-värde på våra större fönster (som dessutom har värmereflekterande yta, vilket rekommenderas) så där är det nog representativt. Nedan är en bild när de blev satta:
Person som mäter på stort fönster under installation på ett hus under renovering, med byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Se personen i bilden för att få en uppskattning av storlek (han är 1,9m)...

I princip har jag inget emot att ni kommer, men just denna helgen passar inte och nästa vecka är jag på tjänsteresa.

Mvh Andreas
 
Enda nackdelen jag ser med N-tec är att dom målas efter montering. Genrellt med svenska tillverkare som SP / Elitfönster så målas virkesdelarna före dom sätts ihop. Det ger ett bättre skydd i virkesdelarna.

Alla n-tec spricker sönder i skarvar där bågstycken möts. Ser vädligt illa ut jämför med svensktillverkade fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.