Hej,

Står och velar mellan att köpa en tvättbänk eller underskåp med diskho + bänkskiva till tvättstugan. Kommer ju ha högskåp och överskåp och tänker att matchande underskåp vore snyggast, dock blir golvbrunnen mindre lättåtkomlig vid underhåll/rengöring eller om det tar stopp, då underskåpen hamnar väldigt nära golvet. Tvättmaskinen tömmer sitt vatten där.

Vad tycker ni, tips?
 
BirgitS
Det är ju nödvändigt att du kan komma åt och rensa golvbrunnen.

Jag skulle säga att det också beror på hur hon ska användas och hur försiktig man vill vara med vatten och kemikalier. Ett vanligt underskåp tål mindre och det går inte att byta ut bara det om det blir skadat om några år för då kommer ju inte luckorna att finnas kvar längre.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Stommar av spån brukar inte gilla fuktig luft som finns i närheten av ett tvättmaskinutlopp. Det är en risk.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Hmm.. är det så pass fuktigt att det kommer förstöras snabbt tro? Går det inte att behandla trät närmast golvbrunnen med något? Typ måla med jotuns spärrfärg?
 
Jag kommer att använda underskåp ho och bänkskiva. Blir höl lite pilligt för att få till vatten och avlopp så att det går att rengöra och trots det kommer det inte bli optimalt.

Sen kommer jag ha kvar min stora fula grovvätt lite undangömd där jag kan sulla.
 
Finns överskåp till kök på Ikea som är 40 cm höga. Om jag tar ett sånt och bygger in en ho med bänkskiva så hamnar nederdelen av överskåpet cirka 45 cm över golvbrunnen. Borde väl vara OK? Inte så stor risk för fuktskador från just brunnen då samt att det hamnar så pass högt över att jag med enkelhet kommer åt för rengöring.
 
Du har ju naturligtvis en poäng i ditt resonemang. Men det är väl inte svårare att rensa än under ett badkar?

Svart kaklad golv i tvättstuga med synlig golvbrunn under vit diskbänksskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvbrun under diskbänksskåp i tvättstugan
 
johel572 johel572 skrev:
Du har ju naturligtvis en poäng i ditt resonemang. Men det är väl inte svårare att rensa än under ett badkar?

[bild]
Golvbrun under diskbänksskåp i tvättstugan
Badkaret går ju att flytta på medan stommen med skiva kommer sitta limmad med silikon och monterat med skriv osv. Hur kommer du åt att göra rent där? Vi har en tvättmaskin kopplad till brunnen som avger smutsigt vatten i mängder så som vi tvättar här hemma.

Nu kom jag på att ett 40 högt skåp troligtvis inte kommer kunna användas då vattenlåset aldrig ryms innanför
 
Cheesen
Gick själv i den funderingen när vi byggde. Tänkte göra skåpet själv, men efter noggrant övervägande köptes en låsbar tvättbänk in. Besparar väldigt mycket bekymmer då den är av plåt och väldigt praktisk.
Det är i det närmaste enda inredningen i huset jag inte tillverkat själv. Så mycket krångligare än kök och garderober.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.