Hej, söker en gräsklippare till vår nyanlagda gräsmatta. Blir förmodligen en robot i framtiden men just nu söker jag en bensin- eller batteridriven klippare. Tittat på både Klippo, Stihl och Stiga.

Förutsättningar för tomten:
  • 950 kvm gräsyta
  • Platt tomt, inga backar och få hinder

Klarar man sig utan framåtdrift eller blir det tungt?
Tar tacksamt emot tips på klippare för vår tomt och förutsättningar.
 
Varför inte en robot direkt? Onödiga pengar att lägga på en gräsklippare om du ändå planerar att skaffa en robot längre fram.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
En sådan liten tomt klarar du med batteriklippare. Jag har inte saknat framåtdrift då en batteriklippare är mycket lättare än en bensinklippare. Möjligen kan du behöva två batterier för att kunna klippa allt i ett svep, men det beror på hur tomten ser ut, och hur långt du låter gräset bli.
 
Köp en riktigt klippare direkt! Alltså, en Automover.

Förstår inte varför du ska köpa en bensinklippare först? Låna en klippare och klipp bort det första och lägg ut slingan, sen är gräsklipparen bara att glömma i många år, ljudlöst, miljövänligt och stör ingen..samt underbart på sommaren när man är borta.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Jag har Bosch el-klippare (batteri) till salu för 300:-
Stockholm
 
G Gavel skrev:
Jag har Bosch el-klippare (batteri) till salu för 300:-
Stockholm
Var I Stockholm?
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Köp en riktigt klippare direkt! Alltså, en Automover.

Förstår inte varför du ska köpa en bensinklippare först? Låna en klippare och klipp bort det första och lägg ut slingan, sen är gräsklipparen bara att glömma i många år, ljudlöst, miljövänligt och stör ingen..samt underbart på sommaren när man är borta.
Hade gärna köpt en robot direkt men dels är det för mycket pengar för oss just nu och dels är tomten inte färdig, vi ska plantera häckar. träd och buskar och då riskerar jag köra sönder tråden. Men om några år, då blir det en robot :)
 
B bakterie skrev:
En sådan liten tomt klarar du med batteriklippare. Jag har inte saknat framåtdrift då en batteriklippare är mycket lättare än en bensinklippare. Möjligen kan du behöva två batterier för att kunna klippa allt i ett svep, men det beror på hur tomten ser ut, och hur långt du låter gräset bli.
Någon du rekommenderar?
Stiga har några intressanta modeller tycker jag.
 
G Gustav Olsson skrev:
Någon du rekommenderar?
Stiga har några intressanta modeller tycker jag.
Vi har sedan många år tillbaka en automower220, förra året köpte jag dock en bensindriven stiga för allt gräs där roboten inte kommer åt.
Väldigt lätt och smidig, tror jag betalade 1600:- på bauhaus med deras prisgaranti.
https://www.granngarden.se/grasklip...prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt
 
G Gustav Olsson skrev:
Någon du rekommenderar?
Stiga har några intressanta modeller tycker jag.
Jag har ingen bred erfarenhet av olika märken. Jag vet bara att jag är nöjd med min Bosch Rotak 40-någonting med två batterier. Vår tomt är på 1200m2, men mycket går bort pga rabatter och grusgångar. Om gräset inte är för högt klarar jag nästan hela gräsmattan på ett batteri. Jag ska nog prova att springa snabbare med klipparen i sommar. Då räcker nog ett batteri. :)
 
N Noseone skrev:
Var I Stockholm?
Spånga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.