Jarlingar Jarlingar skrev:
Jag hade rivit ner panelen.
Det är inget överdrivet stort jobb att plocka ner panelen å smacka på en läckt och sätta upp igen.
Riva går fort, dock är d ju galet tråkigt att köpa nypanel för 25 - 30 000:- för tror de mesta panelen kommer ta skada vid rivning.
 
jag hade väntat 1 år och sen lossat 2-3 bräder och kollat hur det ser ut, använd spikutdragare så blir där inte så stora skador

t
 
Om panelen går sönder så är det väl skit samma om den sitter kvar.
 
Som andra skrivit, luftning under har man numera för att kunna använda snabb tät plast färg.
Förr byggde man utan spalt men målade med färger som ej var täta, oljefärg eller slamfärg. Det var dock på panel av hög kvalitet, ofta kärnvirke.
Kombinationen tät plastfärg och ingen spalt är dödlig för huset, skippa det om du vill slippa bekymmer.
Så du har två alternativ, riva ner och sätta spalt eller måla med rätt färg
 
wildeside
Plastfärg/Tät färg är döden för virket oavsett luftspalt eller inte!
 
wildeside wildeside skrev:
Plastfärg/Tät färg är döden för virket oavsett luftspalt eller inte!
Ärligt talat, talar du av erfarenhet?

Mitt hus målades med akrylat för 20 år sen. Vid ommålning för 2 år sen var virket mycket fint.

Så mycket mytbildning som inte stämmer och upprepas.
 
  • Gilla
lopec och 1 till
  • Laddar…
Det dåliga ryktet med plastfärg kom ifrån denna otaliga mängd gamla hus som mördades när den kom. Men nyare hus med spalt så bör det inte vara några problem. Dessutom är väl dagens plastfärger lite mer genomsläppliga.
Men skulle jag vara TS skulle jag välja, antingen spalt eller oljefärg/slam.
 
  • Gilla
Ljungan33
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.