Jag undrar var går gränsen mellan lösvirkeshus och de traditionella husföretagen?
Har jag fattat det hela rätt så tillverka de flesta husföretagen sina hus i fabriker och fixar till det sista på plats.
Lösvirkeshusen däremot bygger i stort sett allt på plats. Innebär detta att om man inte hittar ett hus som man är nöjd med så måste man gå på lösvirkeshus? Eller kan man be husföretaget att fixa detta?

Blir ett lösvirkeshus alltid dyrare?


???
 
Enligt min uppfattning så kan man egentligen dela in det i tre olika kategorier:

1. Helt prefabricerat. Huset kommer i färdiga moduler, med innerväggar på plats. Kök är monterat, oftast målat och tapetserat. Dessa hus har i stort sett alltid torpargrund. Exempel på detta är t.ex. Älvsbyhus, SmålandsHus m. fl.

2. Prefabricerat. Husets yttervägger kommer klara och monteras ihop på byggplatsen. Därefter byggs innerväggar på platsen och alla snickerier görs. Dessa hus byggs oftast på platta. Exempel på husföretag: Trivselhus, LB-Hus, m. fl.

3. Lösvirke. Allt byggs på plats.

Husföretag i kategori 2 ovan är ofta mycket flexibla när det gäller ändring av såväl fasader som planlösning. En annan fördel är att det går att påverka en del saker under själva byggtiden, när man ser hur det hela börjat arta sig, t. ex. välja höjd på innervägg mellan hall/kök (ända upp, halvhög m.m.), placering av eluttag/kontakter m.m.

Ett lösvirkeshus behöver varken bli dyrare eller billigare. Även om du tänker göra en del jobb själv så tror jag att det är marginella skillnader mellan "typ 2" och lösvirke. "Typ 1"-huset är ju tänligen klara så där är det bara lite målning/tapetsering som du kan göra själv (om du inte väljer bort ty. ex. köksskåp/vitvaror).
Den främsta fördelen med att välja prefabrierat är att stommen i huset aldrig behöver bli utsatt för fukt på byggplatsen. Ett enplanshus är under tak på en dag i regel.
Bygger du lösvirke kan du ju självklart påverka husets utformning ännu mer individuellt.
 
Hus-Anders har gjort en bra sammanställning av de olika typerna av hus. Några av hans slutsatser tycker jag dock inte stämmer.
Lösvirkeshus blir oftast billigast, framförallt om du kan göra mycket själv. På ett hus som kostar runt 2 milj. med tomt och allt är arbetskostnaden ca 600-700' så det är en stor kaka att spara av. I de prefabricerade husen är man med och betalar på stora lokaler (där modulerna byggs) så även om de monteras fortare på plats blir den totala kostnaden ungefär den samma.
Vid bygge av lösvirke är risken för fuktskador och liknande mindre än vid alla modullösningar. Varför? Jo fuktkänsligt mtrl som isolering sätts inte upp före huset är helt vattentätt och låsbart. Om det inte fuskats med bygget är det alltså inga problem med lösvirke ur den aspekten.
Typ 1 hus är billiga pga de samordnade inköpen och begränsade möjligheterna. Typ 2 hus är i princip alltid dyrare än lösvirke om man jämför exakt samma hus (vilket är nästan omöjligt) medans Typ 3 hus kan bli snordyra om man väljer fel hanterverkare eller bygger stort och lyxigt.
Vi har tittat på hus från alla typer och vår kalkyl ligger idag på ca 1,5 milj. med Fiskarheden som leverantör av en lösvirkessats (210m2, tomt, garage 65m2) då vi gör i princip allt jobb själva. Skulle vi anlita hantverkare skulle det kosta runt 2,2 milj. Typ 2 hus vi tittat på har legat i den prisklassen, mellan 2 och 2,5 milj., och då oftast varit lite mindre eller saknat några "finesser".
Valet är enkelt för oss, jag tar tjänstledigt i 4 mån och sparar 600' (vilket motsvarar drygt 2 årslöner!).
Har man inte tiden, kunskapen eller viljan att bygga själv blir det till att anlita hantverkare. Vill man bara kryssa för val i en katalog och inte vara byggherre är det Typ 2 hus som gäller och vill man inte göra annat än att flytta in är det Typ 1 som gäller.

Lycka till med ditt val!
/Björn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.