Hej
Jag funderar på att skaffa en terassmarkis. Funkar det att skruva den direkt i träpanelen på huset? Eller måste man hitta reglar etc att fästa i? Tänker mig att man bara har den utfälld när man är på plats och därför har koll på vind etc.

Markisen är rustas variant 4,5m med 3m utfall.
brädpanelen är vanlig stående panel.
 
Vad säger monteringsanvisningarna? Jag tänker spontant att panelen är för tunn att fästa i och hade personligen letat upp reglar att fästa den i. Det är ju trots allt några olika krafter man ska ta hänsyn till och man vill kunna känna sig lugn med att man kan lämna markisen utfälld för att exempelvis gå på toa.

Edit: har dock ingen erfarenhet av att montera markiser. Efter en snabb googling finner jag att markisen bör fästas i husets bärande delar, exempelvis takstolen. Så nej, bara i träpanel är inte att rekommendera.
 
Redigerat:
Monteringsanvisningarna säger bara att man skall ha rätt skruv för den väggtyp man har.
Panelen är 21mm.
Tydligen är det tre fästen med två skruv i varje så 6 skruv för att hålla den på plats.
 
Markisen i sig är ju inte så tung men när den är ute blir det ju vindfång i den. För att du ska sova gott och inte riskera att få den i skallen när du sitter ute så skruva den i reglarna. Du hittar dessa genom att kolla var panelen är spikad. Så gjorde jag när jag monterade min markis för snart tio år sen och den sitter uppe än.:D
 
Fäst en 145x45 alt 170x45 i reglarna och skruva sedan markisen i denna så sitter det och du behöver inte "leta" efter bra infästning där markisen beslag ska sitta. Notera att dessa bör sitta så nära ärmarna på markisen som möjligt. Och fäst med rejäl skruv...
 
Fel av Åke Fel av Åke skrev:
Markisen i sig är ju inte så tung men när den är ute blir det ju vindfång i den. För att du ska sova gott och inte riskera att få den i skallen när du sitter ute så skruva den i reglarna. Du hittar dessa genom att kolla var panelen är spikad. Så gjorde jag när jag monterade min markis för snart tio år sen och den sitter uppe än.:D
ja jag tänkte på det men tyvärr så sitter spikraderna på så dålig höjd i mitt fall. Kanske får lägga någon bräda utanpå panelen mellan två spikrader och fästa markisen i
 
G Grillo skrev:
ja jag tänkte på det men tyvärr så sitter spikraderna på så dålig höjd i mitt fall. Kanske får lägga någon bräda utanpå panelen mellan två spikrader och fästa markisen i
Se mitt inlägg ovan. Är det liggande el stående panel.?
 
Mazen Mazen skrev:
Se mitt inlägg ovan. Är det liggande el stående panel.?
Japp det är stående panel
 
G Grillo skrev:
Japp det är stående panel
Och då förstår jag att det inte finns en spikregel i rätt höjd Kan du på något sätt hitta var det finns stående reglar bakom panelen?
Annars så sätter du en 170x45 med flera skruv i panelen så du får en bra infästning för markisens beslag.
 
Mazen Mazen skrev:
Och då förstår jag att det inte finns en spikregel i rätt höjd Kan du på något sätt hitta var det finns stående reglar bakom panelen?
Annars så sätter du en 170x45 med flera skruv i panelen så du får en bra infästning för markisens beslag.
Jag skulle ju kunna bryta upp ett lock och titta sedan utgå från cc 600. Kom också att tänka på att takstolarna syns ju och under dessa borde det väl vara en stående regel?

Edit: annars är ju det enklast att som du säger dra fast en bräda direkt på panelen med massa skruv. Fast snyggare om man slipper det
 
G Grillo skrev:
Jag skulle ju kunna bryta upp ett lock och titta sedan utgå från cc 600. Kom också att tänka på att takstolarna syns ju och under dessa borde det väl vara en stående regel?

Edit: annars är ju det enklast att som du säger dra fast en bräda direkt på panelen med massa skruv. Fast snyggare om man slipper det
Kan du inte fästa den i takstolarna då?
 
JLyck JLyck skrev:
Kan du inte fästa den i takstolarna då?
Dem sitter nog minst en meter längre upp
 
G Grillo skrev:
Dem sitter nog minst en meter längre upp
Ah, okej. Men kan vara att takstolarna ligger precis ovanför varsin vertikal bärande regel.
 
Väcker denna tråd, eftersom jag själv har samma problem som TS. Hur blev resultatet? Hur långa skruv och hur många bör man ha tii en 170x45 regel. Ska montera upp en 3.6 bred terassmarkis.
 
  • Gilla
Yog och 1 till
  • Laddar…
M macintosh skrev:
Väcker denna tråd, eftersom jag själv har samma problem som TS. Hur blev resultatet? Hur långa skruv och hur många bör man ha tii en 170x45 regel. Ska montera upp en 3.6 bred terassmarkis.
Hej jag har inte kommit till skott ännu det blev takbyte och ommålning av huset istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.