Hej!

Vi har ett hus med en täljstenskamin i vardagsrummet. Inatt regnade det och nu har det läckt in ganska ordentligt. Jag försöker nu att dels spåra felet, och dels få en uppfattning om hur allvarligt / akut detta är. Hoppas ni kan hjälpa mig.

Jag bifogar bilder på läckan, och på skorstenen på taket. Jag har också klättrat upp mellan taken, och där hittar jag bara en gipslåda som "boxar in" själva röret, så där syns inget.


Mina gissningar / kommentarer:
- Det finns en risk att vi eldat hårdare i kaminen än vad som rekommenderas.
- Som ni ser på en av bilderna finns det en punkt jag hittat där fogen eventuellt släppt.
- Allt installerades 2008, och vi har bara ägt huset i ett halvår. Det kanske är dags att se över hela paketet.


Mina frågor:
- Är detta ett akut läge där jag borde ringa in en expert som kommer och tittar?
- Kan jag ordna detta själv?
- Finns det risk för skador i huset?
- Borde jag elda bort fukten?

Se bifogade bilder.

Tacksam för all hjälp!

Mvh / Kenny

Täljstenskamin med synlig vattenläcka som lämnat en mörk fläck på stenen vid rökrörets bas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Läckage vid en täljstenskamins röranslutning där fogen synes ha spruckit, med vattenskador på stenen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart rör till kamin med fukt längs fog, tecken på vattenläckage i vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skorsten på tak med markerad punkt och närbild av fogen som eventuellt läcker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av skorsten på tak med rost och potentiella läckageproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skorsten på tak med synliga skador och möjlig läckagepunkt, i naturlig omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skorsten med svart kåpa på tak med tegelpannor och mossa, omgiven av blyinfattning, dagens ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Troligen inget fel på själva skorstenen.
Plåtanslutningen mot skorstenen och själva taket har en del övrigt att önska.
Troligen där det läcker, stänker in mellan plåt och tegel, eller läcker i teglet innan skorstenen.
Lyft på några pannor och plåt och inspektera.
Ta bilder.
 
Vild gissning, men där du har skrivit potentiell läcka, innanför där skall finnas en krage i gummi som tätar mellan rökröret och den nedre huven i ditt något udda utseende på huv. Om den har spruckit så får du den effekten dvs vattnet följer rökröret ner och läcker ut i Skarvarna som hos dig värt att kolla upp.........
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Troligen inget fel på själva skorstenen.
Plåtanslutningen mot skorstenen och själva taket har en del övrigt att önska.
Troligen där det läcker, stänker in mellan plåt och tegel, eller läcker i teglet innan skorstenen.
Lyft på några pannor och plåt och inspektera.
Ta bilder.
Här kommer bilder, jag kunde känna lite fukt, men inget som kändes alarmerande.
Bifogar bilder. Ser du något värt att undersöka vidare?

Tack för svar! Två närbilder av en takavvattning med löv och missfärgningar som talar för möjlig fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kollage av bilder som visar olika delar av ett tak nära skorstenen, markerade för att visa områden utan fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvådelad bild som visar en skorsten med möjlig fuktighet vid basen och en närbild på en fuktig byggnadsdel på ett tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E egge80 skrev:
Vild gissning, men där du har skrivit potentiell läcka, innanför där skall finnas en krage i gummi som tätar mellan rökröret och den nedre huven i ditt något udda utseende på huv. Om den har spruckit så får du den effekten dvs vattnet följer rökröret ner och läcker ut i Skarvarna som hos dig värt att kolla upp.........
Att kolla upp detta innebär i så fall att skruva loss hela den delen och lyfta av eller hur?
Sedan när jag sätter tillbaka den tätar jag då, med typ något sånt här? (http://bit.ly/2UkD6rf)

Om kragen spruckit köper jag alltså en ny och sätter dit, är detta något ni rekommenderar att ge sig på själv?
 
Jag skulle börjat med och plocka av den övre lilla huven och titta vart vattnet ( om än lite) det som kommer in mot rökröret vart det tar vägen. Gummistosen jag pratar om är bara något du trär över rökröret och ner mot den undre huven så inget svårt alls. Sök på premodulskorsten och kolla efter hur den ser ut i installationsanvisningen.
 
E egge80 skrev:
Jag skulle börjat med och plocka av den övre lilla huven och titta vart vattnet ( om än lite) det som kommer in mot rökröret vart det tar vägen. Gummistosen jag pratar om är bara något du trär över rökröret och ner mot den undre huven så inget svårt alls. Sök på premodulskorsten och kolla efter hur den ser ut i installationsanvisningen.
Jag tog av den övre huven. Ser inte vart den här Gummistosen skulle vara. Jag kan inte se något vatten heller. Kanske är det längre ner, men tyvärr tar inte min ficklampa tillräckligt bra för att jag ska kunna se hela vägen ner. Jag gör ett nytt försök när det mörknar.

Panoramavy över öppen ventilationshuva på tak, omgiven av säkerhetsräcke, utan synligt vatten eller gummistos. Öppen takhuva ligger på ett tak med synliga tegelpannor och mossa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej där passar inte den gummistosen jag tänkte mig. Detta har ju uppenbarligen varit tätt innan så då kan man inte säga något om hur det ser ut idag, men det vatten som letar sig in i dina hål i toppenhuven kommer ju följa rökröret och rinner rakt ner i isoleringen. Som sagt eftersom det var tätt innan så är väl inte denna lilla mängd vatten problemet. Jag har slut på idéer och önskar dig lycka till....
 
  • Gilla
Knetox
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.