Hej! Jag bor i ett hus med källare byggt 1937. I källaren finns gjutjärnsbrunnar (2st) och gamla gjutjärnsrör och det är väl minst sagt tid att byta antar jag (se bilder)? Det rinner ganska dåligt och jag måste spola en gång i halvåret nu.

Men så är det ju det här med relining och där finns det som bekant lite olika åsikter...

Den ena gjutjärnsbrunnen finns i tvättstugan och den skulle jag ändå vilja renovera och flytta avloppet en bit. Är det dumt då att ens överväga relining? Tvättstugan är byggd på 70-talet då den delen av källaren grävdes ut senare. Förra ägaren tror att det är plaströr kopplade på gjutjärnsbrunnen men det kanske är ännu sämre? Tyvärr går rören under en utbyggnad som vi inte kan riva och den andra gjutjärnsbrunnen som ligger i pannrummet ligger litel högre så jag vet inte om vi kan få fall om vi kopplar den dit?

Har ni några idéer vad man ska göra? Vad är rimligt att anta att ett stambyte kostar?
 
  • Gammalt gjutjärnsrör i källare, sannolikt från 1937, i behov av byte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt gjutjärnsavloppsrör och kopplingar med rostfläckar på en källarvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal gjutjärnsbrunn i ett källargolv, behov av underhåll eller byte synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal gjutjärnsbrunn med synliga avloppsrör och stående vatten, tecken på dåligt avflöde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
Reling har ca halva livslängden mot att byta rören. Jag skulle också säga att relining egentligen bara är ett alternativ då man har nya ytskikt i badrum/tvättstuga, ska dessa ändå göras om så bör man välja att byta rören.

Väljer man relining så bör man läsa reliningrapporten (se länk nedan), i korta drag så är relining en bra metod om det utförs korrekt men det är några saker man då bör tänka på för att få det korrekt.


https://brif.se/wp-content/uploads/reliningrapport-sabo.pdf
 
Menar du att du skulle slippa riva/gräva under utbyggnaden om du bara kunde koppla på dig på golvbrunnen i pannrummet? det finns rot-brunnar som har sidoutloppen loppet högt upp och därmed hjälper till ifall det är ont om cm för att få fall.

En skiss skulle nog underlätta om du kunde rita på papper och sen ta kort och ladda upp här.

Jag stambyter själv nu och det är ett riktigt slitgöra om man som jag gör det själv.
 
Hej och tack för svar!

P proffsrik skrev:
Menar du att du skulle slippa riva/gräva under utbyggnaden om du bara kunde koppla på dig på golvbrunnen i pannrummet?
Ja, precis. Utbyggnaden är ju i markplan så att riva golvet där och gräva ur 2 meter där inne känns inte görbart. :( Utbyggnaden är dessutom nästan nybyggd och seriöst byggd med gjuten platta (inget uterum).

Bifogar en skiss hur jag tänkte mig det hela, om jag måste bila ner nya rör. Men relining känns ju väldigt lockande måste jag säga.
 
  • Skiss av VVS-layout med markplan utbyggnad, befintliga rör, brunnar och föreslaget nytt rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Bara för att rören är dragen en väg när huset byggdes så behöver du inte dra röret samma väg idag. Själv håller jag på att byta rör i min källare med uppbilade golv som följd så klart.
Mitt orginalavlopp går under en stor acctank så jag fick helt enkelt välja en ny väg....inge mer med det eftersom tanken inte går att flytta.

Vart på ritningen går avloppen ut ur huset, är det nere till vänster i bild?
 
Det är ju inte så många meter du behöver bila/såga upp golvet. En del bilning blir det nog ändå för att byta golvbrunn och för att komma åt för relining. Att bila och byta är hårt hederligt arbete. Hur hårt avgörs av betongkakans hårdhet. Kan variera mycket.

Jag tror nog att det går att få till fall på avloppet. Rimligtvis har ju avloppet från våningen ovanför fall, och om du då satsar på en brunn med högt utlopp i tvättstugan borde det nog gå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.