Hej!
Vi håller på att renovera ett badrum och har nu upptäckt att hantverkarna har satt golvbrunnen mitt i duschen, då det är en ganska liten dusch så kommer det bli så att vi blir tvungna att stå mitt på golvbrunnen under duschning, vilket vi helst skulle undvika.
Avståndet till de 3 närmsta väggarna är cirka 40 cm.
Finns det nån smart lösning man kan ta till för att fixa detta eller är det bara att bila upp betongen och börja om som gäller?
Tacksam för svar!
En ofärdig duschhörna med golvbrunn placerad centralt och duscharmaturens monteringsplatta på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vill du inte flytta väggarna, så är det bara att ta fram bilmaskinen..
 
Vi har den nästan mitt i. Blev snyggt med klinkern.
Duschstrålen hamnar nästan mitt på brunnen. Vi störes ej. Tvärtom planerade för att ha den mitt i.

Annars blir det att bila å montera en golvbrunn som montera längs med väggen.

Eller flytta väggar som tidigare nämnts.
 
T
Trams, var den ska den annars sitta? Om den nu inte hade suttit i mitten så hade det gnällts på att den inte var centrerad osv.....

I ditt fall hade det ju då passat bättre med en väggnära brunn........
 
  • Gilla
  • Älska
nino och 4 till
  • Laddar…
Det enda du ev kan göra skulle vara att flytta den närmare väggen med duschblandaren. Det ska dock vara minst 200 mm mellan vägg och brunn. Flyttar du den sidleds så kommer det inte att se klokt ut.
Jag hade monterat den centrerat som den är nu. Det blir enklare att få till fallet, och blir snyggare.
Att det skulle uppstå problem med att brunnen är mitt i duschen har jag aldrig upplevt.
 
De har antagligen satt den där för att allt annat hade sett jättekonstigt ut.
Vet inte hur brunnarna i dina tidigare duschar legat, men det brukar inte vara problem med dem mitt i.

Med det sagt så har du givetvis rätt till din åsikt och ska ju absolut tycka till om ditt eget badrum.
Frågan är ju om de struntat dina önskemål eller om det blivit missuppfattningar.
Det är fram med bilmaskinen som gäller. Är det nygjutet så hade jag gjort det omgående, då det bara kommer bli hårdare och mer jobb desto längre du väntar.
Men ta dig du en funderare på ifall du verkligen inte kan leva med en brunn som enligt många ligger helt rätt.

Edit: Kollade en vända till på bilden och tycker snarare det ser ut som spackel. Har du antagligen bättre koll på själv, så klart, men tänkte ifall. Om det nu är så och bara är träbjälklag och spacklat så behöver det inte innebära så mycket jobb.
 
En purus square på detta och det kommer bli toksnyggt, med så liten dusch blir all annan placering än centrerad blir konstig

WEB_Purus_Square.jpg
 
  • Gilla
krilet och 4 till
  • Laddar…
Svårt att se men brunnen verkar ligga väldigt djupt. Finns förhöjningsringar till Jafo för att komma till lämplig nivå. Sen är det inga bekymmer att stå på brunnen om man väljer ett stabilt lock.
 
Tack för många bra svar, kanske inte så dumt ändå med brunnen mitt i
 
M myrstack skrev:
En purus square på detta och det kommer bli toksnyggt, med så liten dusch blir all annan placering än centrerad blir konstig

[bild]
Det var faktiskt riktigt snyggt, ska kollas upp, tack!
 
Vad är problemet med att brunnen är mitt i duschen?
 
Immobil Immobil skrev:
Vad är problemet med att brunnen är mitt i duschen?
Vi tänkte att det skulle vara skönare att stå på en platta än på själva golvbrunnen.
 
T tank77 skrev:
Trams, var den ska den annars sitta? Om den nu inte hade suttit i mitten så hade det gnällts på att den inte var centrerad osv.....

I ditt fall hade det ju då passat bättre med en väggnära brunn........
Dina synpunkter är noterade.
 
Thellster Thellster skrev:
Det var faktiskt riktigt snyggt, ska kollas upp, tack!
Jag har modellen som du fäller in en klinkersplatta i så det du ser är i princip en rostfri ram. Det förutsätter givetvis att du har klinkers i badrummet som är gissningsvis 200x200. Jag upplever det som att eftersom den är perfekt centrerad så står man naturligt med båda fötterna på båda sidorna
 
M myrstack skrev:
Jag har modellen som du fäller in en klinkersplatta i så det du ser är i princip en rostfri ram. Det förutsätter givetvis att du har klinkers i badrummet som är gissningsvis 200x200. Jag upplever det som att eftersom den är perfekt centrerad så står man naturligt med båda fötterna på båda sidorna
Vi har tänkt att ha klinkers som är 150x150 så det funkar säkert också?
Är den infällda klinkersplattan i samma nivå som de övriga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.