Om takfotsbrädan är vit och timmerhuset falurött, ska man då ta ha faluröda stup- och hängrännor, eller bör man ta vita?
 
Vad har du på taket?
 
Rött tegel.
 
Använd stuprör istället de håller vattnet på plats bättre. Rött har aldrig varit en normal färg på rännorna.
 
Svart
 
Jag har satsat på en zinkliknande färg. Men vitt är vanligt och svart funkar också.
 
Jag skulle undvika vitt för att de blir så lortiga och rött för att det saknar tradition. Svart och zinkfärgat går till det mesta. Allra bäst tycker jag är hängrännor och stuprör i Rheinzink. De håller hur länge som helst. Tänk även på rännornas och stuprörens dimensioner i förhållande till takytan. Använd riktiga krokar, inga plåtvarianter.
 
Tack för alla svar. Alla tycker olika uppenbarligen. Svart är uteslutet, jag ogillar svart. Blir nog rött. Eller vitt. Fortfarande lika osäker. :rolleyes:
 
Samma färg som takfoten, då gör det inte så mkt om man kladdar med färgen.
 
Samma färg som övrig plåt
 
så här gjorde jag.. :)
jag blev däremot rekommenderad att köpa målat istället för för förzinkade då man hade fått många reklamationer på det bara efter ett år.. dvs. genomrostning.
 
  • Ett rött timmerhus med vita knutar och takpannor av tegel mot en skogsbakgrund och sjö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Riktiga förzinkade håller länge. Men aluzink var det tydligen problem med.
 
J jontese skrev:
så här gjorde jag.. :)
Jo, men ditt hus har ju inte synliga timmerknutar.
 
  • Gilla
jontese
  • Laddar…
T
Nej, undvik vita hängrännor! Dom blir otroligt missfärgade redan på ett par tre år! Gröna och fula..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.