Min TV funkade alldeles utmärkt i flera år för gratiskanalerna SVT 1, 2, 99 och 98 samt TV4 och 6. Plötsligt blev samtliga SVT-kanaler omöjliga att avnjuta p g a allt tätare och värre störningar. 4G-filter hade ingen effekt alls. Kanal 4 och 6:an gick bra. Efter omriktning av antennen funkade SVT-kanalerna bra igen. Men nu plötsligt är samtliga SVT-kanaler helt utslagna. Endast texten, som talar om, vilket program som sänds och vilket, som kommer, syns. Jag möts av beskedet "ingen signal" i en helsvart bildruta. Inget ljud. 4:an och 6:an går lika bra som tidigare. Jag har en Finlux med inbyggd digitalbox. Ska jag försöka programmera om TV-apparaten för SVT:s kanaler? Jag använder en gitterantenn, som fungerat bra på en stång över husnocken och tidigare även från en balkong i övervåningen.
 
  • Gilla
Yderfält och 1 till
  • Laddar…
Var bor du?
Vilken tv-mast har du antennen riktad mot?
Vilken tv-mast tar du in?
Hur långt är det fågelvägen till tv-masten?

SVT’s alla kanaler (förutom SVT1HD & SVT2HD) brukar ligga i samma MUX, TV4 & sexan brukar ligga i samma MUX samt SVT1HD & SVT2HD brukar ligga i en tredje MUX.
https://www.teracom.se/privat/tv/frekvenstabeller-tv/
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Du kan börja med att kolla kabeln och särskilt anslutningen vid antennen, för där kan det vara dålig kontakt.20140319-boxer-250-gammal-antenn.jpg
 
Tack för rappt svar Demmpa! Men hur hittar jag dessa mystiska "muxar"? Ska jag programmera om min TV?
 
Gör en ny kanalsökning på din TV och se om du får in önskade kanaler.
Annars låter det mera som du har dålig signal, antingen beroende på plats/ort eller dina antenngrejor.
 
mudder mudder skrev:
Du kan börja med att kolla kabeln och särskilt anslutningen vid antennen, för där kan det vara dålig kontakt.[bild]
Tack Mudder för gott råd och tydlig bild! Jag har plockat isär kopplingsboxens innehåll och filat bord eventuell korrossion på anliggningsytorna. Här även mätt med instrument, för att kolla att koppartråden mitt i koaxialkabeln är obruten. Dålig kontakt/avbrott borde ge sig tillkänna med budskapet "ingen signal" och helsvart bildruta även för TV4 och sexan också. Men dessa två gratiskanaler funkar alldeles utmärkt.
 
Genom att gå in i menyn så brukar man kunna se vilken frekvens/kanalplats varje kanal ligger på
 
H hans lindquist skrev:
... Men hur hittar jag dessa mystiska "muxar"?
Det är inget mystiskt. Varje Mux innehåller ett antal kanaler, som t.ex. Mux 1 innehåller SVT-kanalerna och Mux 2 innehåller bl.a. TV4 och TV6.
20181022-terrest-Barkhyttan-10-perfekta-simpsons.png
 
Tyvärr har Teracom gjort om sin webbsida så det går inte att länka till rätt TV mast längre. Men fyll i adress eller nåt så kommer resultatet fram.
https://www.teracom.se/privat/
 
E etompau skrev:
Gör en ny kanalsökning på din TV och se om du får in önskade kanaler.
Annars låter det mera som du har dålig signal, antingen beroende på plats/ort eller dina antenngrejor.
Tack Etompau! När jag klickar på "meny" och granskar "kanallistan" finns samtliga SVT-gratiskanaler med. När jag klickar "OK" och får upp någon av dem, blir det bara "ingen signal" och helsvart bildruta. Om jag klickar på "text" får jag beskedet "ingen textsändning".
 
H hans lindquist skrev:
Tack Etompau! När jag klickar på "meny" och granskar "kanallistan" finns samtliga SVT-gratiskanaler med. När jag klickar "OK" och får upp någon av dem, blir det bara "ingen signal" och helsvart bildruta. Om jag klickar på "text" får jag beskedet "ingen textsändning".
Det du ser är den sparade listan med tillhörande stationsnamn.
Eftersom du får in några stationer så tyder det på att kabel och antenn är någorlunda hel och korrekt.
Bor du i ett område med dålig signal som då kräver noggrannhet vid antenninstallationen?
 
E etompau skrev:
Det du ser är den sparade listan med tillhörande stationsnamn.
Eftersom du får in några stationer så tyder det på att kabel och antenn är någorlunda hel och korrekt.
Bor du i ett område med dålig signal som då kräver noggrannhet vid antenninstallationen?
Hej igen Etompau! Har aldrig varit problem tidigare. När jag för några dagar sedan tog ner antennen från husnocken och såg över kopplingarna, fungerade allt alldeles utmärkt från ett provisoriskt antennfäste på balkongen. Inga störningar alls. Gick även charmant, när jag på nytt satte upp antennen på ordinarie platsen på nocken. Inget justeringsarbete alls. Men så var plötsligt allt helt åt fanders igen. Bara 4:an och 6:an går lika bra, som de alltid gjort. Övriga gratiskanaler går som sagt inte alls. Kan det vara idé att byta ut gitterantennen mot en riktantenn? Kan en antennförstärkare pigga upp signalerna lite?:thinking:
 
H hans lindquist skrev:
Hej igen Etompau! Har aldrig varit problem tidigare. När jag för några dagar sedan tog ner antennen från husnocken och såg över kopplingarna, fungerade allt alldeles utmärkt från ett provisoriskt antennfäste på balkongen. Inga störningar alls. Gick även charmant, när jag på nytt satte upp antennen på ordinarie platsen på nocken. Inget justeringsarbete alls. Men så var plötsligt allt helt åt fanders igen. Bara 4:an och 6:an går lika bra som de alltid gjort. Övriga gratiskanaler går som sagt inte alls. Kan det vara idé att byta ut gitterantennen mot en riktantenn? Kan en antennförstärkare pigga upp signalerna lite?:thinking:

Antennförstärkare används enbart för att kompensera för förluster i antennkabeln. Har du dålig signal vid antennen så hjälper det inte med några förstärkare.

Eftersom du säger att grejorna har fungerat så borde det gå att få liv i mottagningen.

Kolla grannar och andra hus vad dom har för antenner.

Sedan brukar det finnas någon enkel signalstyrkemätare i TV, har du tålamod så kan det vara idé att försiktigt justera anternne och samtidigt hålla koll på mätaren.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Var bor du?
Vilken tv-mast har du antennen riktad mot?
Vilken tv-mast tar du in?
Hur långt är det fågelvägen till tv-masten?

SVT’s alla kanaler (förutom SVT1HD & SVT2HD) brukar ligga i samma MUX, TV4 & sexan brukar ligga i samma MUX samt SVT1HD & SVT2HD brukar ligga i en tredje MUX.
[länk]
Hallå Demmpa! Jag bor i Falun och riktar antennen mot masten på Idkerberget. Det gör grannarna också. Vi bor strax utanför stan i skuggan av ett berg med en mast, som vi inte kan rikta emot. Till Idkerberget är avståndet drygt fyra mil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.