Här kommer en av ljudinspelningarna. Den här är gjord i sovrummet, 1,5m ovanför golvet vid min säng. Under inspelningen började det blåsa, det hörs ganska väl, vindarna tar med dig ljudet lite extra. Utanför sovrumsfönstret har vi en inglasad altan.

Mikrofonen tar upp ljudet utan filter (dvs platt). Filen är redigerad på så vis att lite brus är bortfiltrerat (edit. Jag har nog fel där, är en annan fil som är brusredigerad, denna ska vara naturell), ingen frekvens är förstärkt men den totala ljudnivån är förhöjd med några decibel. Lyssna med lurar och höj ljudet lite så lär ni höra. Exakt detta ljud har vi spelat in med vanliga mikrofoner och mobiltelefoner tidigare så även om det krävs lite redigering för att lyfta fram ljudet så finns det där varje gång och det är fullt möjligt att analysera ljudet om man har kunskapen, vilket väl jag inte riktigt har. Har fler inspelningar som egentligen är bättre men den här var enklast att dela nu.

Vad tycker ni det låter som? Allt utom kyl/frys samt inspelningsutrustning är avstängt.
 
Redigerat av moderator:
Har full volym på mobilen och jag hör knappt något lite brus bara... Det hjälper ju inte dig. Hoppas ni får ordning på det som jag inte hör.
 
  • Gilla
URL
  • Laddar…
T
Låter som en panna. förbrännarugn eller liknande. Finns det nån hög stor industriskorsten i närheten?
 
  • Gilla
URL
  • Laddar…
E Ecke16 skrev:
Har full volym på mobilen och jag hör knappt något lite brus bara... Det hjälper ju inte dig. Hoppas ni får ordning på det som jag inte hör.
Testa med lurar.
 
T tobiast skrev:
Låter som en panna. förbrännarugn eller liknande. Finns det nån hög stor industriskorsten i närheten?
Svar ja, flera stycken.
 
Det var ju inte så där jättelågfrekvent...borde ju gå att hitta var det kommer ifrån.
Känns som en panna, högtrycksfläkt eller liknande. Jag bodde i en by 250 m från ett valsverk i 12 år, därifrån var ljudet liknande detta. Exakt vad det var i verket som lät vet jag inte.
Det skulle vara intressant att veta var i landet vi befinner oss?
 
  • Gilla
URL
  • Laddar…
Håller med tidigare inlägg nån slags förbränning, ugn eller dylikt.
 
  • Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
T
Det är ett lågfrekvent buller (bas), här det tydligt.
Ljud kan fortplantas genom metaller, rör osv och ni kan ha typ avloppsnät eller liknande som överför ljudet till ert hus.
Har du källare och stam av gjutjärn kan du sätta en skruvmejsel till stammen och örat till skaftet och lyssna om du hör ljudet starkare. Annars sätt örat till toastolen som sitter längst ner i huset, kv eller bv och lyssna om det är starkare.

Så här: Ev. klagan kommer ni ingen vart med om det inte stöds av många andra boende i området, eftersom bullernivån är under de riktvården som gäller.
Kolla om du får gehör av andra, annars kontakta din Hörcentral och beskriv problemen och be om en tid. De kan ordinera en masker men jag är osäker på hur subventionerna ser ut idag för dessa. Tryck på besvären så kan det hjälpa.
Bra att du spelade in ljudet, det kan du spela upp för HC.
 
  • Gilla
URL
  • Laddar…
hsd
URL URL skrev:
Här kommer en av ljudinspelningarna. Den här är gjord i sovrummet, 1,5m ovanför golvet vid min säng. Under inspelningen började det blåsa, det hörs ganska väl, vindarna tar med dig ljudet lite extra. Utanför sovrumsfönstret har vi en inglasad altan.

Mikrofonen tar upp ljudet utan filter (dvs platt). Filen är redigerad på så vis att lite brus är bortfiltrerat (edit. Jag har nog fel där, är en annan fil som är brusredigerad, denna ska vara naturell), ingen frekvens är förstärkt men den totala ljudnivån är förhöjd med några decibel. Lyssna med lurar och höj ljudet lite så lär ni höra. Exakt detta ljud har vi spelat in med vanliga mikrofoner och mobiltelefoner tidigare så även om det krävs lite redigering för att lyfta fram ljudet så finns det där varje gång och det är fullt möjligt att analysera ljudet om man har kunskapen, vilket väl jag inte riktigt har. Har fler inspelningar som egentligen är bättre men den här var enklast att dela nu.

Vad tycker ni det låter som? Allt utom kyl/frys samt inspelningsutrustning är avstängt. [länk]
Synd att Du länkar till något med popupreklam, kommer inte att försöka hjälpa Dig
 
  • Gilla
Klätterapan
  • Laddar…
Klickar du på ladda ner så slipper du popup skiten
 
  • Gilla
Metafor och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det låter vindrelaterat. Typ som att det blåser runt och över en hög skorsten. Alternativt ljud från en större ugn eller panna med hög skorsten. Är industrin ett glasbruk, eller järnverk eller liknande, där man kan tänkas behöva hålla igång en ugn dygnet runt?

En annan teori är att ljudet fortplantar sig genom avloppssystemet, men det som talar i mot det är att du även hör ljudet utomhus.
 
  • Gilla
Thomas' och 1 till
  • Laddar…
Låter jätteläskigt! Förstår att du blir "galen" av att höra det dygnet runt.
 
  • Gilla
brfbo och 4 till
  • Laddar…
sysmali
Påminner om ljudet 30 sekunder innan tåget kör in på perrongen i tunnelbanan.
 
  • Gilla
URL
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det var ju inte så där jättelågfrekvent...borde ju gå att hitta var det kommer ifrån.
Känns som en panna, högtrycksfläkt eller liknande. Jag bodde i en by 250 m från ett valsverk i 12 år, därifrån var ljudet liknande detta. Exakt vad det var i verket som lät vet jag inte.
Det skulle vara intressant att veta var i landet vi befinner oss?
Det är inom lågfrekvensområdet iaf (20-200 hz kanske lite över eftersom det är ett komplext ljud.

Jag bor i Västergötland.
Hörde du ljudet från valsverket även inuti din bostad?
 
T tobiast skrev:
Det är ett lågfrekvent buller (bas), här det tydligt.
Ljud kan fortplantas genom metaller, rör osv och ni kan ha typ avloppsnät eller liknande som överför ljudet till ert hus.
Har du källare och stam av gjutjärn kan du sätta en skruvmejsel till stammen och örat till skaftet och lyssna om du hör ljudet starkare. Annars sätt örat till toastolen som sitter längst ner i huset, kv eller bv och lyssna om det är starkare.

Så här: Ev. klagan kommer ni ingen vart med om det inte stöds av många andra boende i området, eftersom bullernivån är under de riktvården som gäller.
Kolla om du får gehör av andra, annars kontakta din Hörcentral och beskriv problemen och be om en tid. De kan ordinera en masker men jag är osäker på hur subventionerna ser ut idag för dessa. Tryck på besvären så kan det hjälpa.
Bra att du spelade in ljudet, det kan du spela upp för HC.
Jag har sprungit runt med skruvmejseln och lyssnat överallt, även med hörselkåpor på eftersom det ska förstärka yttetligare. Ljudet kommer inte från några rör eller avloppsstammar. Jag har även lysdnat vid dagvattenbrunnarna i närheten.

Det finns andra riktlinjer nu gällande omgivningsbuller i bostad. Man mäter inte i dB(A) utan ovägt i detta fallet inne i bostaden. Det ska göras en 24 timmarsmätning. Problemet är att det ska ske under vissa väderförhållanden och tiden går, veckorna går utan något spikat datum. Sedan tar analysen 14 dagar. Jag kan liksom inte bo i en trädkoja i skogen fram till dess och visar det sig att man måste åtgärda något så är det så långt fram i tiden och jag vet inte vad jag ska göra fram till dess. Om det nu ens blir aktuellt med en åtgärd.

Jag ska göra som du säger och kontakta hörcentralen, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.