Är en riktigt amatör när det gäller VVS. (Så risk för dumma frågor)

Men har köpt ny köksblandare till köket och tänkte att det bara ska kunna byta snabbt och enkelt :)

Tidigare sitter det kopparrör till anslutningen, och i den nya blandaren är det Plex (tror det heter det) med slät 10mm anslutning.

Kan jag använda samma anslutning som kopparrören? Eller vad kräv?


Två flexibla slanganslutningar med metallflätor och olika ändar, en med en slät 10mm anslutning och en med gängad anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopparrör med anslutningsventiler monterade på en vägg, intill avloppsrör och andra installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
troligen räcker det att du skaffar 2 st 10 mm konor och återanvänder muttrarna från de gamle blandarrören
t
 
Krilleman
Ska det vara helt korrekt ska det vara klämring från samma fabrikant som ballofixen,

Det ser ut att vara Moralink ballofixer. Stämmer det? (Det står då MORALINK på dom svarta vreden.)

Dessutom ska kopplingen vara godkänd för inkoppling på slätända av mässing som blandarslangarna har. Det är jag tveksam om då Moralink slutade tillverkas för många år sen.

Men jag kan rota lite i källaren, jag tror jag har några moralink ballofixer kvar i någon "gottochblandat-hink" om du vill (y)

https://www.rskdatabasen.se/kategor.../stangventiler/reservdelartillbehor/8541609-9
 
  • Gilla
Thomas Ohlin
  • Laddar…
Provade bara att skruva bort ena. Blir man klokare då?

En hand håller en skiftnyckel för att skruva på en kopparledning ansluten till en rörgänga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder








Krilleman Krilleman skrev:
Ska det vara helt korrekt ska det vara klämring från samma fabrikant som ballofixen,

Det ser ut att vara Moralink ballofixer. Stämmer det? (Det står då MORALINK på dom svarta vreden.)

Dessutom ska kopplingen vara godkänd för inkoppling på slätända av mässing som blandarslangarna har. Det är jag tveksam om då Moralink slutade tillverkas för många år sen.

Men jag kan rota lite i källaren, jag tror jag har några moralink ballofixer kvar i någon "gottochblandat-hink" om du vill (y)

[länk]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.