K
Jag är klar, saknar dock dock lite ändmanchetter, ringen tog slut och nästa jag fick skickat var aluminiumfärgade medan dom första var gråa... Inte orkat beställa nya bara :) Har sedan bilderna gjort en ändring, första vändan hade jag ändmanchetten under plastplåten, som bilderna, men har ändrat till utanpå, som det skall vara.

Gillade inte Okapaks böjar som hade en svetsskarv i plastplåten, finns ju dom som är helt släta som är sexigare.. Vem nu förutom störda människor som undertecknad tänker på det är ju en annan femma. :p

Bilderna visar ett axplock under arbetet, har nog inte tagit bilder efter att blivit färdigställt.
 
  • Isolerade rör i källare med synlig svetsskarv och utan ändmanchetter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gråa plaströr för avlopp installerade i ett hörn med synliga ändmanchetter och en rörledning längs betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av kopparledningar och plastavloppsrör i ett byggnadsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av VVS med kopparledningar och vita avloppsrör i ett pannrum under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Villa1949 och 2 till
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Jag är klar, saknar dock dock lite ändmanchetter, ringen tog slut och nästa jag fick g´skickat var aluminiumfärgade medan dom första var gråa... Inte orkat beställa nya bara :)

Gillade inte Okapaks böjar som hade en svetsskarv i plastplåten, finns ju dom som är helt släta som är sexigare.. Vem nu förutom störda människor som undertecknad tänker på det är ju en annan femma. :p

Bilderna visar ett axplock under arbetet, har nog inte tagit bilder efter att blivit färdigställt.
Riktigt Snyggt jobbat ! Ser ut som en riktig isolerare varit där :)

Har dock sett vissa jobb som "riktiga" isolerare har gjort.. som man får skämmas över.. även om det är en annan firma som gjort det, så skäms man. Den människan hade ingen yrkesstolthet överhuvudtaget..
 
  • Gilla
KjellTimell och 1 till
  • Laddar…
K
Tack! Enligt tidsedeln hade man nog inte tolkat det som att en riktig isolerare varit där, tog rätt mycket längre tid än vad någon hade velat betala, främst med plastplåten. Biten där jag tog ut för avsticken som kommer ut gjorde jag nog om 3-4 gånger innan det var bra :D

Men som du säger, man har ju klivit in i ett och annat fläktrum eller UC där det inte varit helhjärtat gjort av yrkesfolk heller, så jag är nöjd med resultatet.. Vad det gett på värmeförlusterna låter jag förbli osagt, men det känns mer seriöst med isolering. :D

Vatettes korta spindel löper precis förbi 30mm isolering, hade jag vetat att det skall isoleras när jag drog om rören hade jag nog köpt ventiler med lång spindel.
 
  • Isolerade vattenrör med monterad ventiler och filter, väggmonterade i ett teknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Det är också praktiskt med välisolerade rör, för då behöver man inte spola länge eftersom det varma vattnet förblir varmt och det kalla kallt. Nåja! Isoleringen bromsar iallafall upp temperaturutjämningen.
Redan när jag var i mitt esse på sjuttiotalet, isolerade vi med rörskålar och plastplåt. Böjarna girades med hjälp av ögonmottet.
Det är ett tacksamt jobb, eftersom resultatet blir fint även om det utförts av ett glad men noggrann amatör.

Staffan
 
Några frågor.
Varför vill du ha plastplåt?
Vid brand utvecklar den giftiga gaser.
Tar lång tid att montera.
Man kan montera tjockare isolering utan plastplåt.
Är inte tejpad alrörskål vacker nog i en källare?

Jag är bara nyfiken på varför många vill ha plastplåt på isolerade VVS rör. Man försämrar en produkt, inte blir det vackrare och det är dyrt.
 
Redigerat:
G Glirmi skrev:
Några frågor.
1: Varför vill du ha plastplåt?
2: Vid brand utvecklar den giftiga gaser.
3: Tar lång tid att montera.
4: Man kan montera tjockare isolering utan plastplåt.
5: Är inte tejpad alrörskål vacker nog i en källare?

6: Jag är bara nyfiken på varför många vill ha plastplåt på isolerade VVS rör. Man försämrar en produkt, inte blir det vackrare och det är dyrt.
Nu frågade du TS men..

1: För att det är snyggare med plastplåt? och det skyddar isoleringen bra.

2: Ska du vara nere i källaren om det brinner och andas in dom giftiga gaserna? Det är nog mycket annat som avger giftiga gaser nere i källaren om det skulle brinna.

3: Vad spelar det för roll om det tar lite tid att montera den?

4: Nej, spelar ingen roll hur tjock isolering du har, går ändå montera plastplåt. Sen lägger man inte mer än 30mm isolering i en villa, möjligtvis 40mm. Mer än så är overkill skulle jag säga. Sen är det väldigt ovanligt att det finns plats för mer än 30mm isolering.

5: I mitt tycke, absolut inte. Men alla är vi olika. :D

6: Hur anser du att man försämrar isoleringen om man sätter dit plastplåt? Utveckla gärna. :)
 
  • Gilla
KjellTimell och 1 till
  • Laddar…
K
Missat att det inkommit ett svar/fråga i tråden. Men i sak håller jag med om vad @Touchofred skrivit:

1. Det ser mer inrett ut och det ger den tunna alufolien ett mekaniskt skydd när man går emot det med gud vet vad.

2. Om det brinner såpass att plastplåten ger upphov till gifta gaser så är jag övertygad om att jag har större bekymmer att ta om hand. Troligtvis är huset övetänt och räddningstjänsten lär låta det brinna ner.

3. Håller med, det tog sin lilla tid. Dock gjorde jag jobbet själv, så det vart ingen ekonomisk förlust.

4. Ska man hålla sig till branchpraxis skall man ju ha ett visst avstånd mellan rören, mer isolering hade genererat glesare rörstråk i taket. Plastplåten är ju bara någon mm tjock. Jag fick upp fingrarna mellan skålarna det räckte för att nita plåtarna. Samma utrymme hade krävts även om jag hade valt att bara tejpa skarvarna.

5. Tycker helt klart plastplåt är mer iögonfallande än aluminiumfolie.

6. Jag tycker man förättrar produkten, den får t.ex ett mekaniskt skydd.
 
  • Gilla
Touchofred
  • Laddar…
C
@KjellTimell : Isolerade om synliga rör i källaren nu i vinter och är också sugen på plastplåt. Ser på dina fina bilder att du liksom jag ser ut att ha några icke-standard radier där det inte funkar med färdiga böjar. Kom du på någon snygg lösning på detta?
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
@cpalm jag har 45 och 90 graders böjar som är isolerade, i övrigt tror jag inte att jag har udda radier? Gör färna ett skärmklipp på nån böj jag isolerat, som du syftar på. :D
Hur som haver, så köpte jag plastplåtsböjar i både 45 och 90 grader. Vad gäller isoleringen, så köpte jag bara 90 graders stenull/rockwool böjar (tror inte dom fanns i 45 grader?) och helt enkelt delade dom på mitten för att få två 45 graders. Fick krama dom lite i näven med jag tejpade ihop med rörskålen.
 
  • En faktura från IsoTec med isoleringsmaterial såsom U Protect Alu och PVC-böjar i 45 och 90 grader samt tillbehör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Faktura för isoleringsmaterial med datum och betalningsinformation samt fotografi av isolerade rör böjar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
K KjellTimell skrev:
Gör färna ett skärmklipp på nån böj jag isolerat, som du syftar på. :D
Tack för svar!
Ah, OK, det kanske är en synvilla? Menar dessa böjar som inte fått någon plastplåt på bilden:

Källarvärmeanläggning med synliga rörböjar utan plastplåt, markerade med röda pilar och blåa linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I mitt fall ser det ut så här:
Isolerade rör med silverfärgad yta utan plastplåt som visar manuellt skapade böjar och kilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerade rör med bockade böjar som saknar ytterplåt i en byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har inte använt färdiga böjar för isoleringen utan byggt upp dem "manuellt" med tillskurna kilar.
Men att göra motsvarande med plastplåten blir svårt att få snyggt tänker jag.
 
K
Jahaaa, det där är gamla Asbestböjar från byggåret. Dom har jag inte gjort något med. Eller tänkt på att göra något med heller :D Men förstår ditt dilemma nu.

Din idé med kilar är nog gångbar, med lite tejp på skarvarna.

Det finns ju tejp i samma kulör som plastplåten, för att tejpa skarvar. Kanske 4cm bred. Man kanske kan linda just långböjarna med bara tejp?

Annars kolla med någon av shopparna om det finns 22,5 eller 12,25 graders böjar, så det går att bygga långböj av dom?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Aha, då är jag med!
Tyvärr sitter böjarna i blickfånget så om jag inte får till något snyggt missar man ju själva poängen eftersom plastplåten är rent kosmetisk. Så att bara linda tejp runt tror jag inte på.

Vissa tillverkare har lite olika radier att välja på, tyvärr ser den största radien ut att vara lagom för mina skarpaste böjar. Och sen antar jag att du delar min erfarenhet att det inte heller är så lätt att hitta någon som säljer grejorna? I synnerhet inte som jag är inne på att köra med halogenfritt.

Så enda sättet är nog att tillverka böjarna själv med kilar. Dessvärre antar jag att plasten inte alls är lika förlåtande som rörskålarna. Funderar på om man kan bearbeta dem med värmepistol eller något liknande?
 
C
P.s. ser när jag detaljstuderar dina bilder att du precis som jag kört med montageprofil i taket för kabelstråken. Snyggt! Ångrar inte en sekund att jag satte upp dessa, det blev j-kligt bra.
 
K
Ja det var inte helt lätt att hitta, inte i Sverige iaf. Tyska webshoppar tog gladeligen emot mina stålar :D Tycker det var bra pris också, om jag jämförde rörskålskostnaden mot Rinkaby t.ex.

Jag körde PVC, resonerade lite som så att om det brinner i skålarna har jag ändå inte där att göra :D
Elektronik tar stryk, men det får försäkringen ta isåfall.

Jag körde faktiskt inte skena itaket, jag körde skruvstift direkt i betongen, ett jäkla pyssel att få det bra, men jag lyckades :D

Du har rätt i att den inte är följsam, osäker på om den går att forma med värme. ytterligare alternativ är väl kanske att ta med ett färgprov till ett "wrapcenter" och få viny man folierar bilar med i typ sama kulör. Den går ju att värma och stretcha. Fast den lär ju följa konturen av rörskålarna isåfall.

Egna kilar kanske är bäst ändå..
 
K KjellTimell skrev:
Ja det var inte helt lätt att hitta, inte i Sverige iaf. Tyska webshoppar tog gladeligen emot mina stålar :D Tycker det var bra pris också, om jag jämförde rörskålskostnaden mot Rinkaby t.ex.

Jag körde PVC, resonerade lite som så att om det brinner i skålarna har jag ändå inte där att göra :D
Elektronik tar stryk, men det får försäkringen ta isåfall.

Jag körde faktiskt inte skena itaket, jag körde skruvstift direkt i betongen, ett jäkla pyssel att få det bra, men jag lyckades :D

Du har rätt i att den inte är följsam, osäker på om den går att forma med värme. ytterligare alternativ är väl kanske att ta med ett färgprov till ett "wrapcenter" och få viny man folierar bilar med i typ sama kulör. Den går ju att värma och stretcha. Fast den lär ju följa konturen av rörskålarna isåfall.

Egna kilar kanske är bäst ändå..
Hej!

bumpar denna tråd igen.

har 2 st rör jag vill sätta plastplåt på (på gamla isolering av rör). Har ingen erfarenhet, men är det denna du körde?
https://www.isotec-isolierungen.de/PVC-foil-Isogenopak-15m

Isåfall, vad mer behöver jag för att vara komplett? Klipper man till det med sax? Hur gör man för att fästa mot varandra, några stift? Och hur gör man i ändarna så det blir snyggt mot vägg te x?
Många frågor…

har inga böjar på dessa rör iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.