Hej!
Suttit och grubblat ikväll, jag bytte panel till z panel och passade på att tillägsisolera i sommras men hade ingen aning om att man ska ha luftspalt.


Är jag tokkörd? :(
 
Z panel är ofta spårad på baksidan. Var din det? Då har du ju en liten luftspalt iallafall om än minimal, förr satte dom ofta brädfodring utan luftspalt men målade ofta med en färg som andades.
Ja mitt svar är väl att endast tiden kan utvisa om det fungerar eller inte
 
NyaTorpane NyaTorpane skrev:
Z panel är ofta spårad på baksidan. Var din det? Då har du ju en liten luftspalt iallafall om än minimal, förr satte dom ofta brädfodring utan luftspalt men målade ofta med en färg som andades.
Ja mitt svar är väl att endast tiden kan utvisa om det fungerar eller inte

Nej, tyvärr inte... :(
 
Casaloco
Är det vindpapp direkt bakom panelen eller sitter det en spikregel utanför vindpapp/isoleringen?
 
Casaloco Casaloco skrev:
Är det vindpapp direkt bakom panelen eller sitter det en spikregel utanför vindpapp/isoleringen?
Vindpapp bakom panel.
 
Redigerat:
Casaloco
Ja då beror det på hur tjock isolering du har i väggen, vilken färg du har målat med och hur utsatt fasaden är för slagregn som avgör livslängden.

Tunnare isolering = varmare och torrare panel.
 
Casaloco Casaloco skrev:
Ja då beror det på hur tjock isolering du har i väggen, vilken färg du har målat med och hur utsatt fasaden är för slagregn som avgör livslängden.

Tunnare isolering = varmare och torrare panel.
Har satt 45×45 reglar så tunn isolering där emellan.

Det är bara grundmålat än, har köpt Alcro bestå.
 
Du kan ju måla med en aldydoljefärg istället (vattenburen).

Bestå är en akrylat och det sägs att det inte andas alls då, med risk för fuktinträngning och röta. Är det obrutna burkar kan du lämna tillbaka dem.

Men det är långt ifrån säkert att du får problem med Bestå-färgen. Det bygger ju på att det kommer in fukt som stannar så att säga.
 
L Ljungan33 skrev:
Har satt 45×45 reglar så tunn isolering där emellan.

Det är bara grundmålat än, har köpt Alcro bestå.
Nej !!
Alcro bestå är väl en acrylatfärg, den lägger en tät hinna på panelen utvändigt så träet inte kan avge fukt utåt.
Välj hellre en alkydfärg eller en färg som inte är tät och kan andas.
Själv använder linoljelasyr med lösningsmedel skall måla i år men det är 30 år sedan sist jag målade.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Har du åldersbeständig plast invändigt?
Om inte, kan fuktvandring inifrån bli ett problem om man inte har någon luftspalt? :thinking:
 
H hagv skrev:
Har du åldersbeständig plast invändigt?
Om inte, kan fuktvandring inifrån bli ett problem om man inte har någon luftspalt? :thinking:
Ingen aning, köpte huset i sommras.
Sitter asfaboard innanför isoleringen, utifrån.
 
Antar att d bara är att plocka ner panelen och fixa till en luftspalt...
 
Rev ner nyss mitt garage från -75 som var monterat utan luftspalt den var rutten på sina ställen pga att regn hade läckt in bakom. Men den höll i över 40 år, kommer definetivt hålla lika länge igen, varför sitta och oroa sig i onödan.

Har märkt efter att ha hängt här ett tag att det är stor risk att allt man gör kommer att rasa, ruttna inte hålla mm. om det inte görs exakt på rätt sätt. :p Samma sak gäller för verktyg är det inte Feestool så är det bara skit. :D
 
  • Gilla
Gramse69 och 2 till
  • Laddar…
Jag hade målat med vattenburen alkydoljefärg och kollat läget vid nästa ommålning. Ta ner panelen igen låter ju orimligt.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Om det går så se till att det är lite öppet upptill och nedtill så det kan vädras lite vid blåsigt väder, och måla med rekommenderad färg, så blir det förhoppningsvis bra. Allt beror som sagt på övriga omständigheter, så det kan ju t.o.m bli skitbra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.