Har en bekant i flerbostadshus som haft ventilationsgubbar på besök och dom "kräver" att det ska va ny frånluftsventil i köket (annan imkanal än köksfläkten) och att den ventilen inte "får" sitta enligt den vanliga "spännfast"-metoden mot röret utan ska sitta mot en plåt och plåten vara skruvad i väggen. Pratades om "GVK" men köket är väl inget våtrum?

Kommentarer? Svar? Frågor på det?
hälsningar från farbror j
 
C
OVK = Obligatorisk VentilationsKontroll är säkert vad gubbarna höll på med.
Klart att donen måste vara av rätt typ och rätt monterade.
Gissar att det kanske handlar om att någon satt ett don avsett för mekanisk frånluft på en självdragskanal?
 
Dessutom ska ventilen vara av plåt, plast godkänns inte i flerbostadshus.
 
C cpalm skrev:
OVK = Obligatorisk VentilationsKontroll är säkert vad gubbarna höll på med.
Klart att donen måste vara av rätt typ och rätt monterade.
Gissar att det kanske handlar om att någon satt ett don avsett för mekanisk frånluft på en självdragskanal?
Det är mekanisk frånluft, och en "vanlig frånluftsventilsvamp i metall med två spännfjädrar" som funkat bra förut godkänns inte av gubbarna. Det ska sitta en plåt/plastskiva över hålet, som denna:
https://i3ahco.wprs.se/wp-content/uploads/2015/10/KONVRAM.pdf
Så är det nån ny regel om fastsättning?
 
Redigerat:
Ny infomation:

"VENTILEN MÅSTE SITTA FAST I EN MÅTTANPASSAD PLÅTBIT SOM INTE FINNS ATT KÖPA"
enligt OVKgubbarna alltså.

Är det på riktigt att en frånluftventil måste vara handsnickrad av självgodkännande installatören?
Räcker det inte att köpa en plåtventil på Jula för 99 kr och en passande "täckplatta", 29:90?
Jag får intrycket att en sådan plåt mest är för att täta ev. missanpassning mellan ventil och kanal.

Är detta ett sätt för hantverkare att skaffa sej debiterbar tid?
Och man är även installatör och oberoende kontrollorgan i ett.
 
F farbror j skrev:
Ny infomation:

"VENTILEN MÅSTE SITTA FAST I EN MÅTTANPASSAD PLÅTBIT SOM INTE FINNS ATT KÖPA"
enligt OVKgubbarna alltså.

Är det på riktigt att en frånluftventil måste vara handsnickrad av självgodkännande installatören?
Räcker det inte att köpa en plåtventil på Jula för 99 kr och en passande "täckplatta", 29:90?
Jag får intrycket att en sådan plåt mest är för att täta ev. missanpassning mellan ventil och kanal.

Är detta ett sätt för hantverkare att skaffa sej debiterbar tid?
Och man är även installatör och oberoende kontrollorgan i ett.
Klart att det måste gå att köpa rätt grejer. Antingen så snackar de skit, eller så har vi ett fall av missförstånd.
 
Be honnom peka på vilken regel det är han stödjer sig på. De där plåtarna trodde jag att man använde om det var en ful genomföring som behövde döljas.
 

Bästa svaret

Här har du lite av Boverkets byggregler gällande ventilation i kök,
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...rkets-byggregler/ventilation/koksventilation/

I den brf-lgh som jag/vi bodde i för ca 15 år sedan hade vi följande frånluftsdon med tillhörande fäste,
http://www.lindab.com/se/pro/products/pages/kvb.aspx
http://www.lindab.com/se/pro/products/pages/vrfm.aspx
Dessa satt ovanför kolfilterfläkten istället för en fläktkåpa, det var centralfläkt för flera lägenheter. Var godkänt från OVKn.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Här har du lite av Boverkets byggregler gällande ventilation i kök,
[länk]

I den brf-lgh som jag/vi bodde i för ca 15 år sedan hade vi följande frånluftsdon med tillhörande fäste,
[länk]
[länk]
Dessa satt ovanför kolfilterfläkten istället för en fläktkåpa, det var centralfläkt för flera lägenheter. Var godkänt från OVKn.
Tackar för länkar!
Och där på "kvb" var den förskräckliga fjädern! :)
Jag misstänker att eftersom OVKfarbrorn inte "vet" att donet och plåten är en köpepryl så är han lite "omskolad" och inte allmänbildad i ventilation. Kanske är det i missriktad nit att donet skall "sitta fast". Men då kan man ju inte rensa imkanalen.
Kommer att tänka på nån som hade för sig att slitsventil under fönster (eller var det över) var den enda tilluftsventil han kunde godkänna.
 
Ärendet har ordnat sig, och vi webshoppar en rätt del. Det går sannerligen inte att få hela kittet, i plåt, på byggvaruhusen. Det var bra att jag fick veta av immobil att man inte får ha plastdetaljer för då hade det varit lättare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.