ska slå upp ett fönsterparti och ersätta med skjutparti hela vägen ner till golv.
Bor i 60 tals hus med originalfönster.
Se bilder, behöver hjälp med om man behöver avlasta eller om det inte behövs?

Behöver jag ta bort karmen för att se om det går någon balk bakom den, eller vad ska jag göra? Är inte duktig på detta...
Alla jag har frågat har sagt att man måste ”öppna upp” för att vara säker, men var ska jag öppna och vad ska jag kolla efter?

Som ni ser så har jag försökt att ta bort ”första lagret list” men blev inte mkt klokare :)
 
  • Interiör av ett 60-talshus med originalfönster delvis omgärdade av trälist, utsikt mot en trädgård, diskussion om renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis demonterat originalfönster från 60-tals hus med utsikt över trädgård, diskussion om strukturella åtgärder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis avlägsnad trälist vid ett gammalt fönster i ett 60-tals hus för att utforska väggkonstruktionen bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om väggen är bärande så måste du lasta av.
 
Hur vanligt är det att en vägg med så stora fönster är bärande? Det finns ju inget för den att bära uppå.
 
  • Gilla
Darling McFluff och 1 till
  • Laddar…
Antingen ligger det en balk (stål eller limträ) över fönsterna och den kanske du behöver öppna väggen över för att hitta eller så är befintliga fönsterkarmar bärande vilket kan vara fallet i ett hus från 60-talet. Är fönsterna bärande får man bygga om och fälla in en balksom klarar lasten och spännvidden om den får plats?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Om du talar om de lastmässiga förutsättningarna så ska du få reda på hur kraftig den balk måste vara som är nödvändig för att kunna sätta in skjutpartier. Därefter kan du kontrollera om den redan finns eller behöver införskaffas. Följande behövs: Planritning och sektion samt uppgift om ort.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Nu har jag slagit upp en bit av väggen ovanför fönstren, se bilder. Fönsterkarmarna verkar gå hela vägen upp - hur långt vet jag inte, jag har nästan nått vinden men hittar fortfarande inte var de "slutar".
Antar att jag nu vet att det behöver avlastas, fortsätt gärna skicka tips på hur detta bör göras nu när ni har sett fler bilder :)
 
  • Renoveringsprojekt med delvis öppnad vägg ovanför ett fönsterparti, synlig fönsterkarm och spillror på fönsterbrädan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis uppbruten vägg ovanför fönster visar isoleringsmaterial och träkarmar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det behövs en planritning och en sektionsritning samt uppgift på var i Skåne huset ligger för att kunna beräkna storleken på en avväxlingsbalk.
 
Tack för svar! Enda ritningen som kan vara relevant kommer här.

Se "Sektion genom vardagsrum" på ritningen, OM jag kollar rätt så får det mig att tänka att de här reglarna som fortsätter upp, faktiskt fortsätter hela vägen upp till taket och inte till något hammarband? Detta borde man kunna se på vinden isf, får väl klättra upp o kolla idag :)

Grejen är att vi ju har en kattvind (takutsprång på ca 2-3 meter), dvs taket slutar inte just vid fönsterpartiet.
 
Det vackra vårvädret har krävt insatser på annat håll. Din ritning är i suddigaste laget för precisionsbedömningar, men jag kommer fram till (avrundat uppåt) att du behöver en limträbalk av dimensionen 90x360 mm för att avväxla fönsterkarmarna. Att taket kragar ut så långt utanför fönstren gör att balken får ta upp större taklaster än vad som hade varit fallet om fönsterpartiet hade legat i fasad.
 
  • Gilla
ravve007 och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren, det blir en avlastning som gäller :)
 
Var uppe på vinden och fotade lite nyss, förmodar att detta bekräftar att jag måste avlasta genom två stolpar och en balk mellan dem- eller vad säger ni?

Där verkar inte gå någon regel mellan takstolarna, men det var svårt att känna efter riktigt. De två reglarna på varsin sida av takstolen (närbilden) går tvärs över mot andra sidan, ej mot närliggande takstol.
 
  • Vind med synliga takstolar och reglar, isolering på golvet, pilar pekar på byggdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på vinden som visar en takstol, tvärgående reglar och isolering med spån och damm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk vind med isolering och takstolar, två reglar syns tvärs över utan stöd mellan takstolarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Göran206
  • Laddar…
Stängerna (stolparna) du ser på bilden tillhör fackverkskonstruktionen. Antagligen vilar respektive underram (den undre horisontella delen av fackverket) direkt på en karmstolpe. Jag tror inte du kan se något viktigt på vinden. Avväxlingsbalken måste läggas underifrån. Medan du gör det arbetet måste takstolarna säkras med stämp så nära arbetsstället som är praktiskt möjligt.
 
Ingen som vet vad för typ av stolpar man ska ha? Räcker det med de som är länkade ovan, s.k. staketstolpe???
 
Nej, du ska väl inte ha tryckt virke.

Jag skulle rekommendera att skruvlimma två st 95-reglar. Då får du en 95x90-stolpe. Genom att göra den ena regeln lika mycket kortare som balkens höjd får du ett inbyggt upplag för balken som du lätt kan skruva i den längre regeln.

Edit: såg nu att du skulle ha dubbla liggande reglar som balk. Då kan du inte göra upplaget som jag beskrev om du inte gör stolparna av fler reglar. Beror ju på hur mycket plats du har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.