Köpte en Viking Garden GE 355 från halvajobbet.se, kommer till sista steget i instruktionen när jag ser detta
Instruktion för montering av en kompostkvarndel med en notis om att särskilt verktyg krävs, ackompanjerat av tre skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så, vad gör man nu? Returnera skiten som defekt eftersom den inte går att montera? Får inte in den i bilen i monterat skick, så om jag skulle lyckas hitta en service partner som skruvar ihop det åt mig kan jag ändå inte få hem den igen. Är ett ganska stort åbäke.
Omonterad Viking Garden GE 355 kompostkvarn står på marmorgolv bredvid en hopfällbar stol och barnvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Står ingenting om det på hemsidan:
https://halvajobbet.se/skog-tradgard/kompostkvarnar/viking-kompostkvarn-ge-355/

Kan jag få tag på ett sådant verktyg? Körde till terminalen och hämtade paketet för att få den innan helgen och kunna köra lite ikväll... så j*vla irriterad nu.
 
Vilket trams av viking.

Safety pentalobe har jag nog aldrig sett förr...

Edit: Security pentalobe ska den nog kallas...
Tror inte den går att hitta på några vanliga ställen.
 
Redigerat:
Ta med skruvarna till biltema/jula eller liknande å leta på en bits som passar, ev får du köpa en liten sats får en hundring eller två.
 
senast jag stötte på dylika skruvar bröt jag av pinnen i mitten med ett dorn, skruven var härdad och rätt spröd.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Smart, då ska man bara hitta en tillräckligt stor pentalobe, de är nog inte alltför vanliga dock.
 
Känns som det kanske blir lättare att bara hitta motsvarande skruv fast med ett vettigt huvud...
 
en lite grövre träskruv med kullrig skalle lär ju funka oxå. finns det det gods i djupled är det bara att dra i skruven in i plasten.
 
Nytt påhitt för att kunna neka garantiärenden? Känns som försäljning på nätet blir helt meningslös om man inte kan montera själv..
 
är det verkligen en penta ser lite ut som torx jag kan ju vara kass på att räkna dock
 
Är fem "spetsar" på stjärnan, så gissar att det är penta. Hade en torx som jag nästa lyckades med, men gick inte att få någon kraft bakom.
 
penta it is, jävligt tramsigt som sagt

är det en apple produkt in vardande?
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Lite sent av mig att komma med detta nu, men ser det inte ut som att Biltema har grejer:

[länk]
Du ser ut att ha rätt, längst ner i boxen ser det ut att vara pentalobe
 
Där ser man, hade varit en snabb lösning om man bara hade vetat!

Men halvajobbet gjorde bra ifrån sig, efter jag mailat dem så skickade de ett verktyg till mig, tyvärr med fel storlek på bitsen, så fick bli en andra vända. Men nu har jag monterat och kört kvarnen, och har två pentalobe bits till verktygslådan.
 
  • Gilla
AndersJonasson och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.