Några bekanta till mig sålde sitt hus för ca 4 år sedan.
När dom köpte huset var det träpanel utanpå mexitegel, dom rev panelen och teglet, tilläggsisolerade med cellplast som sedan putsades (av en annan bekant som jobbar med detta), detta gjordes för ca 8-9 år sedan.

Nu har dom nya ägarna hört av sig då putsen har släppt på en del av huset, just där det har släppt är i ett hörn och utsidan av en murad öppenspis, just denna del har inte cellplast bakom då öppnaspisen står inne i ett uterum.

Köparna hävdar nu dolt fel, som tur är har mina bekanta tecknat en dolda fel-försäkring, och huset är inte besiktigat av köparna.

Min fråga är:
Hur ser ni på köparnas chanser att få igenom detta som dolt fel?

Ställ gärna frågor om något är oklart så ska jag svara på det jag kan, ska även försöka meddela här hur det går i ärendet om jag får information om detta.
 
Säljaren har nog liten risk i detta fall. Säljaren har en försäkring och det har gått några år. Jag vet ju inte vilken försäkring det är men det vanliga är att försäkringsbolaget tar över och driver ärendet mot köparen. Ett försäkringsbolag har goda resurser kompetenta jurister med mera. Men om försäkringsbolaget inser att de skulle förlora så betalar de för att avsluta ärendet. Vilket som är nog köparen säker. I sak vet vi inte alla detaljer, men det är ju inte precis unikt att puts faller ner, därför borde köparen ha gjort en undersökning av hur putsen är uppförd, vilket de inte verkar ha gjort. När det dessutom gått några år kan vi inte utesluta åverkan från köparens sida.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Precis, försäkringsbolaget kommer driva detta mot köparen, mina bekanta (säljarna) sitter säkert.

Det jag också funderar på är hur stor del det spelar in att köparna inte gjort någon egen besiktning?
Detta är ju något som en besiktningsman borde anmärkt på om något var felaktigt?

Frågan är ju också om köparna varit i kontakt med någon jurist som tipsat om att anmäla det som dolt fel, går det så går det.
 
Egentligen spelar det inte någon roll om köparen anlitat ett besiktningsföretag eller ej. Det köparen måste kunna visa är att felet inte kunnat gå att upptäcka vid en noggrann besiktning, men det stärker ju köparens synpunkt om de har en besiktning som inte påtalar någon risk för det som hänt.
Det finns jurister som driver även svåra (omöjliga) fall, det ger ju intäkter. Vanligen betalas kostnaden till stor del via hemförsäkring, så det kan vara möjligt för köparen att testa att driva ett ärende till rätt låg kostnad. Har man en lättskrämd säljare kan det löna sig, men knappast här när ett försäkringsbolag blir motpart.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Det kvittar fullständigt om och hur mycket de besiktat.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Jag tror inte köparba kommer kunna få det till dolt fel.
Sen behöver dina bekanta som sålt huset inte bry sig det minsta heller utan kan gott släppa ärendet då dom har en extra försäkring och låta dom bråka med försäkringsbolaget ist
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Mina bekanta har släppt detta.
Men vi diskuterade saken igår och jag tänkte då höra vad forumet tänker om saken.
Men jag är inne på samma bana som ni, att köparen inte har något alls att hämta.
 
Om köparna skall ha en chans att få ut något, så behöver de först hitta det verkliga bakomliggande felet. Varför släpper putsen just där. Och sedan koppla det mot någon form av monteringsinstruktioner från putstillverkaren, eller på annat sätt visa att det är fel utfört.

Sedan kommer då frågan om det var möjligt att upptäcka att det var fel utfört. Man kan givetvis spekulera om att det ex. fuskats med grundning av muren vid öppna spisen. Och OM det är så, så kan jag tänka mig att det faktiskt inte gick att se felet i förväg. Skulle kunna kvala in som dolt fel.

Försäkringen skyddar säljaren, såvida det inte finns någon friskrivning, rörande putsen i försäkringen. Det enda jag kan komma på i friskrivningsväg, är om muren av någon anledning inte gick att inspektera, då kan den vara undantagen ur försäkringen.
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
Lite återkoppling.
Köparna fick inte detta som dolt fel, mina bekanta och den som putsat huset skickade in alla underlag till försäkringsbolaget om hur putsen var uppförd och försäkringsbolaget ansåg inte att någonting var fel i utförandet.
Antar att om köparna hade knackat ner den lösa putsen och putsat om väggen hade dom kommit billigare undan än att försöka driva detta som dolt fel.
 
  • Gilla
TheGame och 1 till
  • Laddar…
Det är ju i såna fall utfallet blir det önskade med en doldafelförsäkring. Köparna får om de vill stånga sig blodiga mot ett försäkringsbolag som gör vad de kan för att inte betala ut något.
 
Lexington Lexington skrev:
Lite återkoppling.
Köparna fick inte detta som dolt fel, mina bekanta och den som putsat huset skickade in alla underlag till försäkringsbolaget om hur putsen var uppförd och försäkringsbolaget ansåg inte att någonting var fel i utförandet.
Antar att om köparna hade knackat ner den lösa putsen och putsat om väggen hade dom kommit billigare undan än att försöka driva detta som dolt fel.
Tack för återkopplingen det är inte ofta det händer på detta forum :)
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Lite återkoppling.
Köparna fick inte detta som dolt fel, mina bekanta och den som putsat huset skickade in alla underlag till försäkringsbolaget om hur putsen var uppförd och försäkringsbolaget ansåg inte att någonting var fel i utförandet.
Antar att om köparna hade knackat ner den lösa putsen och putsat om väggen hade dom kommit billigare undan än att försöka driva detta som dolt fel.
Fast det låter ju bara som köparna har anmält det som dolt fel till försäkringsbolaget. Så långt kostar det inget. Det är ju först om man inte nöjer sig med bolagets beslut och stämmer dem, som det börjar ticka rejäla pengar.
 
H hempularen skrev:
Fast det låter ju bara som köparna har anmält det som dolt fel till försäkringsbolaget. Så långt kostar det inget. Det är ju först om man inte nöjer sig med bolagets beslut och stämmer dem, som det börjar ticka rejäla pengar.
Så är det kanske?
I vilket fall slutade allt gott för mina bekanta.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.