Ja, mina siffror var väldigt frikostigt avrundade uppåt för att visa att det inte alls är så att tonåringar drar tiotusentals kWh som en del har påstått.
 
Nu har jag lite mer kött på benen. Energideklarationen har ej kommit än, men antalet kWh per år är strax över 25000.

Källaren är helt i betong och den var väldigt kall att vara nere i. Sedan är det ingen dörr ner till källaren, utan endast en trapp, så det är helt öppet ner. Och dörrarna som går till förråd, hobbyrum och garage i källaren är helt otätade. Man ser in runt varje dörr.

Kan mycket av värmen tränga ner dit och på så vis förbruka mycket onödig energi? Tänker att det kan minska förbrukningen om man sätter en dörr ner till källaren samt tätar alla dörrar så värmen inte tränger ner ifrån övervåningen?

Vad tror ni?
 
Mycket bättre att dränera om källaren och sätta min 200mm isodrän på utsidan källarvägg.
 
  • Gilla
Gargamella och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Håller med föregående talare. Om du stänger och tänker spara pengar på det sättet tror jag att du förlorar i längden. Försök hellre att få källaren varm och torr. Då slipper du problem med mögel, röta, dålig lukt och andra otrevligheter i bjälklaget. Det verkar ju som om det funkar idag när det är öppet, men det kostar energi. dränera och gör utsidan först så slipper du otrevliga överraskningar.
För övrigt så stiger värme, den sjunker inte. Om du värmer källaren så kommer värmen att stiga upp i huset.

Kolla fönster, min erfarenhet ger att fönstren är största energitjuven i ett hus. Kåken vi hade i Lapplands inland sänkte förbrukningen med 25% när vi bytte från fina tvåglasfönster från 60talet till moderna treglasfönster.
 
  • Gilla
Gargamella
  • Laddar…
Kanske lite off topic, men nu sedan den första april har vi värmepumpen avstängd.
Rätt vanligt att vi bara kör den oktober - mars.
Det är en luft/luft VP, och är vår enda uppvärmning, förutom sällsynta brasor i kaminen.

Hur gör ni andra?
 
C
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur gör ni andra?
Föredrar varmvatten i kranarna så jag lämnar den på.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Kanske lite off topic, men nu sedan den första april har vi värmepumpen avstängd.
Rätt vanligt att vi bara kör den oktober - mars.
Det är en luft/luft VP, och är vår enda uppvärmning, förutom sällsynta brasor i kaminen.

Hur gör ni andra?
Jag har en elektrisk varmvattenberedare som levererar tappvatten åt mig.
Så min Värmepump är också avstängd hela sommaren :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Har du råd med så dyrt varmvatten?
 
Magnus E K
Elektrisk varmvattenberedare kostar mig ca 3 kr per dygn. Då har jag i och för sig endast varmvatten i duschen, och duschar nornalt bara en gång per dygn.

Brukar stänga av all dedikerad uppvärming någon gång i april och starta i början av oktober. Än så länge är det för kalla nätter här.
 
Och samma mängd VV skulle kosta ca 1/3 med VP. För den går väl ställa i enbart VV prod.
 
Magnus E K
Kanske i teorin, men med så låg förbrukning lär återbetalningstiden bli mycket längre än pumpens livslängd. (Jag har luft/luft-pump.)
 
C cpalm skrev:
Föredrar varmvatten i kranarna så jag lämnar den på.
En luft-luft-värmepump värmer inte vatten utan luft, så vi har naturligtvis en elektrisk VVB också.
Bortsett från driftskostnad kan man ju också fundera över vilken investeringskostnad man har haft.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Har du råd med så dyrt varmvatten?
För vår del så förefaller årsförbrukningen från vår elektriska VVB landa på ca 1300 kWh. Vilken investering är lönsam för att minska på den kostnaden?
 
Oldboy Oldboy skrev:
För vår del så förefaller årsförbrukningen från vår elektriska VVB landa på ca 1300 kWh. Vilken investering är lönsam för att minska på den kostnaden?
Ingen alls är klart den bästa investeringen! Så länge den funkar..

Och när den pajjar, Värmepumpsberedare..ev nån form av sol hjälp..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.