Vilken metod tror ni är bäst för att kapa en skärbräda i propenplast. Behöver "småbitar" för att använda som "distanser". Den ska alltså inte användas som skärbräda men jag vill gärna ha så fina snitt och raka kanter som möjligt. Normala verktyg som exempelvis bordssåg, kap-/klyvsåg, bandsåg, vinkelslip, fogsvans och bågfil finns tillgängliga. Vad skulle ni välja? Om man tar en eldriven såg, sliter detta på klingan tro? Plast borde ju vara mjukt och snällt men vem vet... Kanske dumma frågor men jag har aldrig sågat i detta material tidigare.
 
Tror inte det spelar någon direkt roll vad du använder. Men du har inte övervägt att köpa färdiga pallbrickor?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jag hade provat kap/gersåg ... :)
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Jag har använt både kap/gersåg och sänksåg när jag kapat bitar av (vita) plastskärbrädor och fått rena fina snitt med bägge maskinerna. Min upplevelse är att plasten är väldigt lättarbetad så du kan nog välja den metod som passar dig bäst.

//Ronnie
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Tror inte det spelar någon direkt roll vad du använder. Men du har inte övervägt att köpa färdiga pallbrickor?
Har du någon länk eller annat "exempel"?
 
Fadai
Den plasten är lätt att såga. Har själv planhyvlat skärbrädor av plast för skolans kök, inga problem.
 
richardtenggren
Jag har handlat här , var nog de billigaste jag hittade :)
 
Tack för råd! Det verkar inte som det ska vara några problem att såga till de bitar jag behöver. Pallbrickor var inget dumt förslag. Nu behöver jag dock bara några stycken och vill ha dom med "mina mått" så jag sågar nog till bitarna denna gång. Kände dock inte till att det fanns färdiga pallbrickor så den kunskapen kan komma till nytta vid annat tillfälle.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Tack för råd! Det verkar inte som det ska vara några problem att såga till de bitar jag behöver. Pallbrickor var inget dumt förslag. Nu behöver jag dock bara några stycken och vill ha dom med "mina mått" så jag sågar nog till bitarna denna gång. Kände dock inte till att det fanns färdiga pallbrickor så den kunskapen kan komma till nytta vid annat tillfälle.
Låter vettigt!
Jag tog bara första bästa på Ahlsell, finns tunnare och även mindre/större om man vill ha det. Givetvis även hos billigare aktörer..
Har inte använt det jättemycket hemma, men är bra om man ska sala lite eller montera karmar t.ex.
 
ullberg
Jag har kört med bordssåg (m släde) och handhållen bandsåg, båda ger fina snitt även om bandsågen fransar lite.

Har också kört sticksåg, funkar bra men som vanligt med sticksåg blir det inte så exakt - beror väl på vilken precision som eftersöks...

Har som andra skrivit svårt att tro det ska slita speciellt mycket oavsett metod...

/U
 
Ultrasonic knife!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.