T
Hej!

Nu skall det byggas garage så det står härliga till. En bils garage på cirka 40 kvm.

Hur många watt behövs för lagom belysning? Finns det en tumregel? Tänkte köra led.
 
Jag har samma storlek på garaget och satte 12 st lysrörsarmaturer på 2x36w (6700lm / armatur). Tycker det lyser sldeles lagomt bra. Vad det motsvarar i antal watt i led vet jag inte, men det är antalet lumen du är ute efter.
 
T
Ok. Känns som 12 st armaturer på 40 kvm är för mycket för mig.

Jag tänkte mer 6x 4400 lm, är det på tok för lite?
 
BigR
Det blir nog bra. Jag kör med 5 armaturer T5 28W på 36m2. Tror det är 5200 lumen /armatur. Räcker för merparten av aktiviteterna i garaget. När det behövs förstärker jag m riktad arbetsbelysning. För yrkesmässig belysning behövs nog det dubbla.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
T
BigR BigR skrev:
Det blir nog bra. Jag kör med 5 armaturer T5 28W på 36m2. Tror det är 5200 lumen /armatur. Räcker för merparten av aktiviteterna i garaget. När det behövs förstärker jag m riktad arbetsbelysning. För yrkesmässig belysning behövs nog det dubbla.

Tack! Då får det bli så.
 
T Thomas' skrev:
Tack! Då får det bli så.
Jag hade försökt komma upp till 1000lm/kvm, det är där någonstans det börjar kännas
som "bra" ljus.
Så 9-10 st ledarmaturer som du tänkt köpa borde räcka.
 
T
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag hade försökt komma upp till 1000lm/kvm, det är där någonstans det börjar kännas
som "bra" ljus.
Så 9-10 st ledarmaturer som du tänkt köpa borde räcka.

Hmm, inser att det inte är läge att snåla på lm, kanske får sträcka mig en bit till.

Varför finns det ingen bra sida som anger lm/kvm?

Googlat men ej hittat på någon
 
Då är det Lux du ska kolla efter
 

Bästa svaret

Ja, mkt riktigt Lux är belysningsstyrkan eller antalet lumen per kvadratmeter.
Jag tycker du ska sikta på 500 lux, det blir då 500 lumen per kvm = 500x40=20000 lumen.
20000/4400= 5 armaturer. Nu sätter du ju 6st vilket blir ännu bättre och troligtvis ett måste för ljusjämnheten. Det är enkelt räknat men stämmer hyggligt. Det bygger också på att armaturerna kan sättas hyfsat jämnt så att man får en god ljusjämnhet. Andra faktorer som påverkar är färg på golv, väggar och tak.

Men, jag anser att 6 armaturer av föreslagen typ räcker gott.
 
T Thomas' skrev:
Hmm, inser att det inte är läge att snåla på lm, kanske får sträcka mig en bit till.

Varför finns det ingen bra sida som anger lm/kvm?

Googlat men ej hittat på någon
Tycker inte man behöver göra det krångligare än att dela totala lumen/golvyta.
1 lux är som sagt 1 lumen per kvm.
 
T
Lux... man lär sig något nytt varje dag.

Tack för alla svar, mycket uppskattat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.