Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Så om man har ett litet behov av tillskottsvärme, och ett behov av ventilation, och dessutom vill ha det såpass underhållsfritt som möjligt, vad skulle vara mera "ekonomiskt" fördelaktigt?
En hederlig frostvakt, och två självdragsventiler (en högt upp och en långt ned på respektive vägg). När solen lyser på huset kommer luften inomhus bli varmare, och kommer då strömma ut genom den övre ventilen, och frisk luft tas in genom den nedre.
 
T term skrev:
Därför att värmetillskottet är helt obefintligt. Om du lyckas trycka 3 kubikmeter luft i timmen som du värmt från -5 till 20 så har du en effekt av en glödlampa (cirka 90W) vid fullt solsken. Om du beaktar elen som fläkten drar blir det inte mycket vinst kvar. Samma effekt får du med en kvadratiskt treglasfönster med sidan 30cm.
Tolka mig rätt, jag gillar idén! Men när man räknar på det blir det svårt att få ekonomi i det hela.
Du får fortsätta räkna på hur lönsamt det blir för dig, det är helt rätt och det passar inte alla.
Betänk att du trycker inte in luften utan den sugs in då fläkten sitter på utblåset och i vårt fall 250mm långt rör på insidan där jag valde 160 mm dimension mot solfångaren och inte arbetar mot någon längre kanal, men det var kanske ett syftningsfel?
Den vi har ska kunna ge 50-75m3/tim enligt tillverkaren, så även om de värdena är optimistiska så ligger de inte i närheten av de 3 m3 du använder i din kakyl. Det finns större med dubbla flödet angivet.
Kan du inte visa på vilken lösning du räknat på för den verkar avvika stort från de som diskuteras här? För ger den bara 3m3 luft/tim så förstår jag att du aldrig kan få det att fungera.
 
T term skrev:
Tankefel. Om du ska diskutera torkning är det inte relevant att diskutera relativ luftfuktighet, utan absolut luftfuktighet. Allra oftast är den absoluta luftfuktigheten högre utomhus än inomhus, även i ett ouppvärmt hus. Det enda sättet du kan uppnå en torkningseffekt på är om den luft du blåser ut har HÖGRE absolut luftfuktighet än den du tar in, och det kommer du aldrig lyckas med.
Så hårtorkar behöver inte ha värmeelement då ? För en given mängd vatten i luften, så sjunker ju den relativa fuktigheten med ökad temperatur och luften kan ta upp mer vatten = torka upp luft eller blöt inredning, blöta väggar eller vad det nu är.

Jag gjorde en redigering av mitt tidigare inlägg:
"Var kommer 3 m3 ifrån ? min Solarventi SV7 är specad till 50-75 m³/tim vid fullt solsken och fritt blås."
Bara så att vi räknar på samma storleksordning.
 
Redigerat:
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Så hårtorkar behöver inte ha värmeelement då ? För en given mängd vatten i luften, så sjunker ju den relativa fuktigheten med ökad temperatur och luften kan ta upp mer vatten = torka upp luft eller blöt inredning, blöta väggar eller vad det nu är.
Jodå, men du minskar ju inte badrummets totala luftfuktighet genom att köra en hårtork i det. Det hårtorken gör är ju att flytta fukten från håret till den omgivande luften, som blir fuktigare.
 
T term skrev:
Jodå, men du minskar ju inte badrummets totala luftfuktighet genom att köra en hårtork i det. Det hårtorken gör är ju att flytta fukten från håret till den omgivande luften, som blir fuktigare.
Just precis !!! Skicka in varm (torrare) luft i ett fuktigt utrymme - låt luften ta upp vatten och skicka sedan ut luften ( inklusive sitt upptagna vatten) ut ur utrymmet och du har fått det torrare inne !
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du får fortsätta räkna på hur lönsamt det blir för dig, det är helt rätt och det passar inte alla.
Betänk att du trycker inte in luften utan den sugs in då fläkten sitter på utblåset och i vårt fall 250mm långt rör på insidan där jag valde 160 mm dimension mot solfångaren och inte arbetar mot någon längre kanal, men det var kanske ett syftningsfel?
Den vi har ska kunna ge 50-75m3/tim enligt tillverkaren, så även om de värdena är optimistiska så ligger de inte i närheten av de 3 m3 du använder i din kakyl. Det finns större med dubbla flödet angivet.
Kan du inte visa på vilken lösning du räknat på för den verkar avvika stort från de som diskuteras här? För ger den bara 3m3 luft/tim så förstår jag att du aldrig kan få det att fungera.
Då blåser den på som en mindre dammsugare! Då räknar vi på den:
75m3 luft väger cirka 100 kilo. För att värma 100 kilo luft 25 grader på en timme krävs en effekt av 2500W. Enligt beräkningar kan en luftsolfångare omsätta ungefär 30-40% av värmeenergin från solen. Under vår och höst är instrålningen från solen cirka 250-500W per kvadratmeter (jag förutsätter att du inte vill värma huset under sommaren). Det krävs då en luftsolfångare med en area av närmare 20 kvadratmeter. Effekten på motorn som ska orka trycka/suga luften genom den solfångaren lär överstiga tusen watt.

Jag beklagar min räkneexercis, men jag är hemma och vabbar och har inget annat för mig!
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Just precis !!! Skicka in varm (torrare) luft i ett fuktigt utrymme - låt luften ta upp vatten och skicka sedan ut luften ( inklusive sitt upptagna vatten) ut ur utrymmet och du har fått det torrare inne !
Japp, men nu var ju luften du skickade in i luftsolfångaren fuktigare än inomhus! Och hur mycket du än blåser ut varm luft, så måste du ersätta den luften med ny fuktig luft utifrån. Summan av kardemumman blir att du får det fuktigare inomhus.
 
T term skrev:
Då blåser den på som en mindre dammsugare! Då räknar vi på den:
75m3 luft väger cirka 100 kilo. För att värma 100 kilo luft 25 grader på en timme krävs en effekt av 2500W. Enligt beräkningar kan en luftsolfångare omsätta ungefär 30-40% av värmeenergin från solen. Under vår och höst är instrålningen från solen cirka 250-500W per kvadratmeter (jag förutsätter att du inte vill värma huset under sommaren). Det krävs då en luftsolfångare med en area av närmare 20 kvadratmeter. Effekten på motorn som ska orka trycka/suga luften genom den solfångaren lär överstiga tusen watt.
Jag beklagar min räkneexercis, men jag är hemma och vabbar och har inget annat för mig!
Även jag beklagar din kalkyl ock för du gör igen felaktiga antaganden, men orkar inte ta den djupare utifrån du har din åsikt klar.
 
Redigerat:
Vi kanske ska göra ett experiment ?
Vi tar en sluten låda "B" . Ställer den utomhus. Sätter en skål med vatten på botten "C". Tillsluter, men borrar 2 st hål - ett för luft in och ett utblås. Ansluter en Hårtork "A", som vi kör på låg effekt t.ex. 100W. Sedan väntar vi och kontrollerar vattennivån. Vad händer ?

Handritad skiss av experiment med låda "B", skål med vatten "C" och ansluten hårtork "A".

Därefter kan man ju göra om experimentet, men med bara fläkten tillslagen, som jämförelse.
Det går ju även bra att sticka in en hygrometer i lådan och en sensor utanför om man vill få fler data.

Min gissning är att den torra uppvärmda luften har tagit med sig vattnet ut så nivån har sjunkit mer när vi haft värmen påslagen än när vi bara ventilerat. En tid efter det att vattnet i skålen dunstat, så är jag övertygad om att fuktigheten i lådan är lägre när värme använts än med bara fläkt.

I.o.f.s. en partsinlaga från 1 tillverkare ( av flera) och delvis kanske lite färgad av reklam, men här finns mer matnyttigt i en pdf: https://pdf.solarventi.dk/se/luftsolfaangara-abc.pdf
 
Redigerat:
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Man kan ju göra som Solarventi, driva fläkten med en separat solpanel.
 
T term skrev:
Japp, men nu var ju luften du skickade in i luftsolfångaren fuktigare än inomhus! Och hur mycket du än blåser ut varm luft, så måste du ersätta den luften med ny fuktig luft utifrån. Summan av kardemumman blir att du får det fuktigare inomhus.
Och hur kan det vara torrare inomhus från början? Huset måste väl ventileras och då tas det ju utomhusluft - eller......?
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Man kan ju göra som Solarventi, driva fläkten med en separat solpanel.
Precis som min Solfläkt. Fläkten går bara när solen är framme.
 
T term skrev:
Japp, men nu var ju luften du skickade in i luftsolfångaren fuktigare än inomhus! Och hur mycket du än blåser ut varm luft, så måste du ersätta den luften med ny fuktig luft utifrån. Summan av kardemumman blir att du får det fuktigare inomhus.
Du har faktiskt fel!
Med solfångare blir det torrare inomhus. När solen gått ner fortsätter luften som tidigare att strömma igenom huset. Den luften är kanske fuktigare men det skulle den vara utan solfångare också med den skillnad att du inte fått upptorkat mellan gångerna, alltså sammantaget blir det fuktigare utan solfångare.

Jag har valt att blåsa ner varmluften i krypgrunden med ståhöjd som jag faktiskt använder som källare. Luften från solfångaren torkar upp i kryputrymmet. När kvällen kommer stannar fläkten men det blåser inte in någon fuktig kvällsluft mer än att det ventileras sakta. Nästa dag fortsätter solfångaren att torka upp källaren osv.
 
K Kalbygge skrev:
Du har faktiskt fel!
Med solfångare blir det torrare inomhus. När solen gått ner fortsätter luften som tidigare att strömma igenom huset. Den luften är kanske fuktigare men det skulle den vara utan solfångare också med den skillnad att du inte fått upptorkat mellan gångerna, alltså sammantaget blir det fuktigare utan solfångare.

Jag har valt att blåsa ner varmluften i krypgrunden med ståhöjd som jag faktiskt använder som källare. Luften från solfångaren torkar upp i kryputrymmet. När kvällen kommer stannar fläkten men det blåser inte in någon fuktig kvällsluft mer än att det ventileras sakta. Nästa dag fortsätter solfångaren att torka upp källaren osv.
Ingen uppvärmning gör att det i absoluta tal blir mindre fuktigt, den relativa fuktigheten sjunker dock med stigande temperatur. Luften innehåller fortfarande lika mycket vatten! Min poäng är att det är omständligt och dyrt att värma upp med luftsolfångare, och enklare och oftast billigare att helt enkelt bara sätta in ett element på låg effekt eller sätta in ett fönster.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Och hur kan det vara torrare inomhus från början? Huset måste väl ventileras och då tas det ju utomhusluft - eller......?
Bra fråga som jag inte funderat på, men det kanske hänger ihop med att inomhusklimatet är trögare och inte utsatt för lika kraftiga skiftningar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.