Hej!

Jag är ledsen att det har dröjt så fruktansvärt länge sedan jag uppdaterade sist. Den största anledningen är att det inte hänt så mkt, nästan ingenting alls. Sedan vi fick vårt tredje barn för 2½ år sedan har tiden liksom inte räckt till. Detta är inte hållbart i längden, vi har nu bott fem på ca. 70 kvm alltför länge, och de extra kvadratmeterna i källaren skulle verkligen behövas.

Så jag har nu kontaktat en byggfirma. En kille var här och kollade idag, blir nog att jag gör lite mindre än själv än vad jag hade tänkt från början.

Han skulle skissa på lite olika scenarior och återkomma, nämnde t.ex. EPS. Vi får väl se, jag antar iofs att kalkylen avseende arbete vs. material blir lite annorlunda om man anlitar någon istället för att göra själv. Dock har man ju lite ROT-avdrag på arbetet...

Vad har ni för tankar om EPS? Har man det helt istället för både isolering och betong och sedan flytspacklar man in golvvärmen, eller? Behövs något kapillärbrytande under? För/nackdelar förutom kostnadssidan? Isolerar det lika bra?

Jag utesluter inte att jag ska göra mer själv, det tar jag ställning till när jag har offerten/offerterna.
 
EPS har man oftast på betong för att bygga upp höjd innan man flytspacklar.
Om du har grävt ur källaren så är det väl frigolitskivor som gäller som isolering och sen betong på det. Sen flytspackel om du inte är världsmästare på betonggjutning.

Men ofta finns det många olika sätt att göra det på. Får se vad byggaren säger.

//AA
 
  • Gilla
LenaSuzanna och 1 till
  • Laddar…
S saiter skrev:
EPS har man oftast på betong för att bygga upp höjd innan man flytspacklar.
Om du har grävt ur källaren så är det väl frigolitskivor som gäller som isolering och sen betong på det. Sen flytspackel om du inte är världsmästare på betonggjutning.

Men ofta finns det många olika sätt att göra det på. Får se vad byggaren säger.

//AA
EPS == cellplast == frigolit
EPS, expanderad polystyren och XPS, extruderad polystyren
Kärt barn har många namn
Används till isolering under eller över betongplattan
 
  • Gilla
Charlieboyen
  • Laddar…
Jag slarvade, han sa nog EPS-betong, alltså betong med frigolitkulor i. Han menade att man inte behövde jämna till så noga, utan kunde gjuta direkt. Hur det blir med kapillärbrytningen då vet jag inte. Stora gjutmängder blir det väl också.
 
C Charlieboyen skrev:
Jag slarvade, han sa nog EPS-betong, alltså betong med frigolitkulor i. Han menade att man inte behövde jämna till så noga, utan kunde gjuta direkt. Hur det blir med kapillärbrytningen då vet jag inte. Stora gjutmängder blir det väl också.
Skulle vilja höra hans motivering till att använda det i ditt läge. Det är ju isoleringen du vill åt, då använder man isolering.
Hålla på med EPS-betong och sen behöva gjuta eller spackla ovanpå är väldigt onödigt i det fallet.
Det är ytterst få fall det kan vara motiverat att använda det.
 
  • Gilla
Charlieboyen och 1 till
  • Laddar…
S saiter skrev:
[länk]

Var sånhär eps jag menade.

//AA
När jag läste lite på sidan du länkade hittade jag iaf lite stöd för hans resonemang:

"Vid läggning på mark rekommenderas minst 150 mm EPSCement för god värmeisolering. Någon övre gräns för tjocklek finns inte."
 
C Charlieboyen skrev:
När jag läste lite på sidan du länkade hittade jag iaf lite stöd för hans resonemang:

"Vid läggning på mark rekommenderas minst 150 mm EPSCement för god värmeisolering. Någon övre gräns för tjocklek finns inte."
Ja men vanlig eps är bättre. Epscement används då man vill ha lätt konstruktion typ mellanbjälklag. Annars är det nog en dyrare lösning som kräver ett lager flytspackel ovanpå. Dock om underlaget är ojämnt så fyller det en funktion att anv epscement. Det gör ju inget om tjockleken varierar. Någon plast måste nog finnas underst för att undvika kapillärsugning.
 
  • Gilla
Charlieboyen
  • Laddar…
Jag fick ett litet ryck idag. Stenen som jag visat tidigare i tråden i gamla tvättstugan låg ännu kvar:
Renoverad källare med en stor sten på golvet och sprängverktygskablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tog min borrhammare:
Borrhammare på jordigt golv med borrspets och större sten i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Borrade ett antal hål:
Sten med borrade hål i källare redo för att spräckas med bilmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och spräckte sedan med bilmaskinen:
Stor sten med borrade hål bredvid en borrhammare på ett dammigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den större delen spräckte jag sen i två. Delarna kunde jag utan större problem bära ut i famnen.

Sedan tog jag mig an högen med stenar i andra änden av källarhalvan:
Hög av utsprängda stenar i ett hörn av en källare med grå betongväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag kastat ut dessa stenar utanför huset istället:
Tom betongyta i källare efter borttagning av spräckt sten och stenrester
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robris och 7 till
  • Laddar…
Så här ser avloppet ut (just nu) där stammen från badrummet på våningen ovanför går ner i det gamla garaget:
Avloppsrör i öppnat golv i garage, med en förlängning som leder mot en vägg och en planerad plats för en golvbrunn markerad med en träplanka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blindtarmen som går fram till väggen är så att jag ska kunna bila upp i pannrummet på andra sidan väggen senare, för att kunna installera en golvbrunn där.

Jag vill sätta en golvbrunn, ungefär där träsaken ligger över röret. Kanske behöver jag bila lite mer för att det ska finnas plats att göra fall kring brunnen. Har hursomhelst skaffat en dylik:
Golvbrunn med sidoutlopp i plast placerad på betonggolv, avloppsrör synligt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avloppet ligger dock ganska grunt:
Avloppsrör i grus med måttstock som indikerar rörets höjd över golvet, i planerad installationsplats för golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Givet höjden är väl en golvbrunn med sidoutlopp ända möjligheten. Om jag skaffar en sådan, vad mer behöver jag skaffa, typ böjar, för att kunna få brunnen vågrätt och på rimlig höjd.
 
  • Gilla
Robris
  • Laddar…
Jag har tänkt att jag ska få färdigt avloppet i det gamla garaget, så kan jag återfylla över rören med de sista schaktmassorna jag gräver ur i den andra källarhalvan. Därför tog jag mig an den "befintliga" golvbrunnen idag, eller stället där den satt och där det ska sitta en ny.

Den gamla gjutjärnsbrunnen slängde vi för länge sen. Till den var en spygatt (alltså brunn utan vattenlås) i garagenedfarten utanför kopplad. Jag letade, nu också det för ganska länge sedan, efter en golvbrunn med extra inlopp att sätta där och kom att köpa en ny gjutjärnsbrunn, ganska dyr, och med besvärliga kopplingar.

Demonterade min provisoriska koppling utan golvbrunn idag, för att se hur jag kanske skulle kunna koppla in den nya brunnen. Med den nya brunnen hade jag köpt två gummikopplingar, men jag kommer inte ihåg resonemanget bakom inköpen.

Den ena verkade passa mellan brunnens utlopp och ett 75 mm plaströr. Den andra kanske jag har nytta av någon annan gång. För inloppet från spygatten behöver jag nog en gumminippel för att det ska funka. Inloppet är 83 mm och röret från spygatten är ca 70. Funderar på om en sån här skulle passa:

https://www.ahlsell.se/10/varme--sa.../gumminipplar-och-overgangkopplingar/3106245/

Golvbrunn under installation i ett garage med gummikoppling ansluten till ett svart rör i en grävd grop, omgiven av schaktmassor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till höger om spygatt-röret i bild är också en sten som är lite i vägen som jag behöver ta mig an.

Brunnen kommer ganska djupt, men det är ju spygatt-röret som bestämmer. Jag vill minnas som fallet mot sen gamla brunnen som ganska kraftigt också.
 
Redigerat:
Tog mig an stenen som var i vägen för brunnen igår. Borrade i den och skulle sedan försöka spräcka den med bilmaskinen, men då kom den loss istället:
En stor sten i ett grävt hål bredvid tvättmaskin, kablar och delar av avloppsrör syns, arbete för att ansluta brunn pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde sen en temporär inkoppling av brunnen. Om det skulle regna innan jag får till den slutgiltiga rinner vattnet från spygatten iaf till brunnen, även om gumminippeln saknas:
Temporär brunnsanslutning i grusig mark med en svart brunnslock ovanpå och ett rött avloppsrör utan gumminippel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick korta 110-röret. Bara nippeln och sedan slutkolla fallet kvar.

Fick också hitta på en ny tillfällig inkoppling av tvättmaskinen: Temporär installation av brunnen med ett avloppsrör och anpassade rörledningar i en grävd ränna vid en byggarbetsplats inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ganska less på att hålla på och koppla med använda avloppsrör om och om igen.
 
  • Gilla
sysmali och 1 till
  • Laddar…
Mycket kopplingar blir det när man ska få ihop avlopp. Biltema har ett rätt hyggligt sortiment lvergångskopplingar när man ska gå från plast till gjutjärn.
Exvis
Skärmklipp av Biltemas produktsida med gummikopplingar för avlopp, visar priser och artikelnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L ljhnilsson skrev:
Mycket kopplingar blir det när man ska få ihop avlopp. Biltema har ett rätt hyggligt sortiment lvergångskopplingar när man ska gå från plast till gjutjärn.
Exvis
[bild]
Jag har köpt gumminippeln jag länkade härom dagen, men tack för tipset! Jag var också på Biltema och köpte en del BD-klassade gråa 75 mm rör och kopplingar både för den andra brunnen i garaget och det som ska bli badrum i den halvan vi gräver ur, så jag kan bara instämma i att biltema har bra sortiment på avloppsdelar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.