Hej igen.

Har fått mina vantar på en riktigt härlig salutkanon men den har stått som prydnad ute i flera år o har små rostfläckar här o var. Verkligen inte mycket men tillräckligt för att jag vill göra något pt det, så jag undrar - vad anser ni att jag bör göra?

Vågar man verkligen slipa med handslip/svinto?

Är det inte färg på den? Den är ju alldeles svart?

Med vänlig hälsning,
 
Hej Mead, välkommen til Bygga Hus-forumet!
Var finns kanonen? Ser inte var du bor i din profil.
Vet en person som pysslar med sådant, men det är ju mest hemmavid.
 
Det första du ska göra är att kolla så den inte är full med krut. Det händer ibland att man hittar både krut och kula i gamla flint/slagslåsvapen och salutkanoner, en misslyckad avfyrning och så ska man plundra bössan "sen"...
Upp med bilder så blir det lättare att ge råd. Material, storlek m.m..?

Är den målad så kan man köra färgborttagningsmedel eller blästra.
Är den omålad och av gjutjärn så är det bara att ta en stålborste och lite olja och börja borsta den ren.
 
Här kommer bilder!

S SCB skrev:
Det första du ska göra är att kolla så den inte är full med krut. Det händer ibland att man hittar både krut och kula i gamla flint/slagslåsvapen och salutkanoner, en misslyckad avfyrning och så ska man plundra bössan "sen"...
Upp med bilder så blir det lättare att ge råd. Material, storlek m.m..?

Är den målad så kan man köra färgborttagningsmedel eller blästra.
Är den omålad och av gjutjärn så är det bara att ta en stålborste och lite olja och börja borsta den ren.
 
  • En gammal kanon på ett träställ i ett rörigt rum med lådor och vardagsföremål i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på korroderat rör och hjul på en arbetsmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här syns rosten lite tydligare
 
  • Närbild av en gammal rostig mekanism, troligtvis del av ett byggverktyg, mot en suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hej Mead, välkommen til Bygga Hus-forumet!
Var finns kanonen? Ser inte var du bor i din profil.
Vet en person som pysslar med sådant, men det är ju mest hemmavid.
Hej. Tack :)

Bor i Stockholm!

Jo, all kunskap tages tacksamt emot, men tänkte väl ha detta som ett eget projekt att pilla själv med :)

mvh
 
S SCB skrev:
Det första du ska göra är att kolla så den inte är full med krut. Det händer ibland att man hittar både krut och kula i gamla flint/slagslåsvapen och salutkanoner, en misslyckad avfyrning och så ska man plundra bössan "sen"...
Upp med bilder så blir det lättare att ge råd. Material, storlek m.m..?

Är den målad så kan man köra färgborttagningsmedel eller blästra.
Är den omålad och av gjutjärn så är det bara att ta en stålborste och lite olja och börja borsta den ren.
Tror att det är gjutjärn, den är tung som attan! Men var kommer svärtan ifrån? Och hur bör jag behandla den bäst efter jag borstat med borste?

Menar du stålborste för övrigt, eller typ vanlig diskborste?

Tack
 
Totte_S
Den där ser ju målad ut. Bäst resultat får du troligen med blästring och sedan ommålning. Jag hade använt en roterande stålborste för att göra rent och jämnt.
Borde man inte kunna göra en snygg yta med spissvärta som man bränner fast med gasol så den inte smetar ? Snyggare än färg enligt mig.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Spissvärta var ett intressant tips! Måste man bränna fast med gasolbrännare?

Totte_S Totte_S skrev:
Den där ser ju målad ut. Bäst resultat får du troligen med blästring och sedan ommålning. Jag hade använt en roterande stålborste för att göra rent och jämnt.
Borde man inte kunna göra en snygg yta med spissvärta som man bränner fast med gasol så den inte smetar ? Snyggare än färg enligt mig.
 
Totte_S
Mead Mead skrev:
Spissvärta var ett intressant tips! Måste man bränna fast med gasolbrännare?
Vet inte om man måste... jag har bara använt det på vedspisen och det kladdar av sig lite innan man eldat ett tag. Du kan nog ställa den i kall ugn och dra på värmen på max tills det slutat ryka, men det luktar inte hallon.
 
Totte_S
...fast du måste nog provskjuta den innan du renoverar den, så du vet om det är lönt. Självklart så filmar du provskjutningen och lägger upp här, glöm inte ljudet. ;)
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Jag misstänker att det kan vara förenat med byråkratiskt krångel utan dess like att använda denna som annat än brevpress/dörr stopp?
Får man förvara svartkrut i bostad? Det är väl explosiv vara?
Får man skjuta salut hur som eller krävs tillstånd?
Misstänker att man inte behöver licens på sjävla pjäsen i alla fall då den är mynningsladdad?
Kul pryl i alla fall. Angående uppiffning så är väl det här ett ypperligt tillfälle att skaffa en blästerbox...
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jag misstänker att det kan vara förenat med byråkratiskt krångel utan dess like att använda denna som annat än brevpress/dörr stopp?
Har jag svårt att tro. Är det inte bara att typ packa in lagom mängd krut, någon slags förladdning och fnutta på? Svårt att se var byråkratin kommer in... :cool:
 
"Innehav av vapen regleras i vapenlag (1996:67).
Enligt 1 kapitlet 4 § i vapenlagen är det som sägs om vapen i vapenlagen inte tillämpligt på salutkanoner som inte laddas med gastäta enhetspatroner (de papperslindade patroner som används till många moderna mynningsladdade salutkanoner är ej gastäta). Slutsatsen blir därför att mynningsladdade salutkanoner inte är licenspliktiga oavsett tillverkningsår. Något krav på att det inte får finnas uppborrat fänghål på nyare kanoner finns inte. Det viktiga är att de inte kan laddas med gastäta enhetspatroner.
OBS! Det är dock viktigt att tänka på att begreppet salutkanon torde innebära att just salut skjuts och inte projektiler.
För att skjuta salut inom bebyggt område krävs tillstånd från polisen. -Tänk på brandrisken efter salutskott!"


"

Svartkrut har följande klassificering som kan vara bra att komma ihåg när man tittar i bestämmelserna om innehav och förvaring av svartkrut.
Riskgrupp: 1.1
Begärlighetsgrad: B (stöldbegärlig)
Samförvaringsgrupp: D


Att inneha svartkrut kräver tillstånd med undantag för innehav av högst 200 gram salutskott för civil salutkanon där varje skott innehåller högst 10 gram svartkrut, vikterna avser nettovikt svartkrut, dvs med pappershylsans vikt borträknad.

Allt innehav av rent svartkrut eller salutskott med större mängd än 200 gram svartkrut kräver tillstånd som söks hos den kommunen där du bor.

Viktigt att veta är att svartkrut, oavsett mängd, aldrig får förvaras eller hanteras i bostad."

Förkortat:

Det är ej licenspliktigt att inneha en salutkanon, såvida den ej kan laddas med gastäta patroner.

Salutpatroner får man inneha (men ej förvaras i bostad) upp till 10 gram svartkrut per skott, upp till 200 gram totalt, dvs 20 skott.

OBS att salutpatron ej har projektil utan enbart smäller högt.

Skjuta salut får göras fritt UTANFÖR tätbebyggt område. Bor man i tätbebyggt område måste man söka tillstånd hos polisen.

Får se om jag någonsin "kommer till skott" då, höhö.

Kanonen är mest avsedd som en dekorativ pjäs i hemmet, men kan ju vara kul att ta med den till landet någon gång o fyra av en patron vid ett speciellt tillfälle.

Tack till alla som kommenterar förresten!

 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Ok. Det verkar ju grönt. Men då återsterstår frågan hur man förvarar salutpatronerna om man inte får ha dem i bostaden? Får man ha dem i fritidshuset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.