Hej! Hade rörmokare här idag som kopplade in min golvvärme (uponor). Jag har ett kombinerat värmesystem med radiatorer och golvvärme. Har en smartrix kontrollenhet som ska reglera allt automatiskt. Matningen är kopplad till bergvärmepumpen (se bild).

(Skarvsladden bad jag dom använda då elektriker inte hunnit komma och sätta uttag) ;)

Men nu till min fråga, när jag kom hem hade dom stängt av min bergvärmepump.

Kan ju tyvärr inget alls om hur den ska vara inställd. Satte på den och försökte läsa mig till det men blev inte klokare. Finns någon kunnig här som vet? Just nu lyser den översta symbolen så elementen iaf är igång och blixten och kranen blinkar sakta.

Har en Nibe fighter 1215
Manual: http://www.nibeonline.com/pdf/639251-1.pdf

Tacksam för svar!
 
  • Kopparledningar och ventiler ovanpå en bergvärmepump med tillfälligt ansluten skarvsladd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • NIBE bergvärmepumps kontrollpanel med aktiva indikatorlampor och temperaturvisning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvvärmesystem med Uponor fördelare, rör och manifolds och tillfällig skarvsladd ansluten till kontrollenheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om den har funkat innan och du har kvar radiatorer så ska du inte behöva ändra nånting.
 
useless useless skrev:
Om den har funkat innan och du har kvar radiatorer så ska du inte behöva ändra nånting.
Va uppe och kände på slingorna nu, ingen värme :/ känner man på matningen så är den varm. Verkar som det pumpas upp värme, men att den sen inte fördelas ut korrekt i slingorna.
 
Det är inte värmepumpen det är fel på - Felet sitter i värmesystemet utanför.
Förmodligen har man inte balanserat flödena rätt så för stor del av vattnet tar enklaste vägen via golvvärmen. Det borde gå att strypa flödet där så att man tvingar mer vatten genom radiatorerna. Men det borde väl ingå i rörisens jobb?
 
useless useless skrev:
Det är inte värmepumpen det är fel på - Felet sitter i värmesystemet utanför.
Förmodligen har man inte balanserat flödena rätt så för stor del av vattnet tar enklaste vägen via golvvärmen. Det borde gå att strypa flödet där så att man tvingar mer vatten genom radiatorerna. Men det borde väl ingå i rörisens jobb?

Men om för stor del av vattnet går via golvvärmen borde väl golvvärmen vara varm och radiatorerna kallare? För just nu fungerar mina element men inte golvvärmen :/
Har lagt in golvvärme på hela entréplanet och tagit bort alla element här.
 
N Nyzell skrev:
Men om för stor del av vattnet går via golvvärmen borde väl golvvärmen vara varm och radiatorerna kallare? För just nu fungerar mina element men inte golvvärmen :/
Har lagt in golvvärme på hela entréplanet och tagit bort alla element här.[/QUOTE

Snacka med rörisarna nu dom skulle komma förbi och kika på det :)
 
Vad står tempmätarna på fördelaren på när värmepumpen har gått 15 min? Vad är vb fram på värmepumpen? Utetemp?
 
Är där något flöde alls i golvvärmeslingorna?
Puttar shunten in någon värme?
 
N Nyzell skrev:
För just nu fungerar mina element men inte golvvärmen :/
Ok. Jag fattade tvärtom, att golvvärmen blir varm men inte radiatorerna.
Som sagt var; Öppnar shunten? Finns det något värmebehov (önskad rumstemperatur högre än aktuellt)? Går cirkulationspumpen för golvvärmen?
 
Dit system har autobalansering men det tar några dygn för den att ställa in sig så om shunten är öppen och slingorna kallar på värme och pumpen går är det bara att ha is i magen
Kolla vad det står i golvvärme displayen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.