I dag var jag upp på taket för första gången sedan vi flyttade in i oktober och jag misstänker starkt att det börjar bli dags att lägga om det. Det är ett papptak, ursprungligen byggt i början av 70-talet, därefter åtminstone lagat och lappat, möjligen också omlagt någon gång. En del i området har lagt plåttak, andra har lagt på asfalt över pappen.

Nu undrar jag:

Vad är bäst? Byta till plåt, byta till asfalt eller göra något annat? Vad i så fall?

Hur ser kostnadsbilden ut ungefär för de olika alternativen?

Tips på bra takfixare i Tyresö/Haninge-området? Har några på lut men vill gärna ha fler för att jämföra priser och annat?
 
Vad är det för typ av tak, och vad har du för lutning ??
 
Papptak med 7-8 graders lutning skulle jag tro. Här kan du se hur husen ser ut. Vi har ett tvåvånings (klicka på Husgrupperingar)

http://www.krusboda.org
 
Då funkar det inte med shingel.
I beskrivningen sägs det taklutning från 14-80°.
Annars kanonmaterial att greja med själv och ett klart alternativ till papp.
 
du har egentligen två alternativ på den lutningen (som jag tror är flackare än 7-8 grader enl. bilderna) och det är antingen ny papp eller bandtäckt plåt (alltså inte korrugerad plåt) asfaltskletet är konstgjord andning så tillvida du avser "gör-det-själv"-massan. Prisbilden i Stockholm har jag ingen aning om, men du kan nog utgå från att ett bandtäckt tak är åtminstone dubbelt så dyrt. Vad det gäller pappen så bör man hålla sig till dom svensktillverkade fabrikaten, Mataki alt. Icopal. Man får vad man betalar för ;)
 
Nix, menar inte "gör-det-själv"-massan. Tydligen finns det några som kommer ut och drar över hela taket med ett asfaltslager.
 
OK då är det antagligen Hagmans. dom använder sig av någon typ av väv som stomme och stryker sedan hela taket. pris skulle jag tro ligger i samma nivå som papptak. själv är jag ganska skeptisk till metoden men det är ett seriöst företag (läs mer på www.hagmans.se) . Hade det varit mitt hus hade jag lagt papp av kostnadseffektiva skäl samt att görs det väl ligger det 40 år.
 
pappskallen skrev:
Hade det varit mitt hus hade jag lagt papp av kostnadseffektiva skäl samt att görs det väl ligger det 40 år.
Och vad ungefär kan det tänkas kosta per kvadrat att lägga helt ny papp på taket?
 
Har faktiskt ingen aning, det beror på så många parametrar (geografiskt läge, hur tillkrånglat det är, om det behövs lossas plåt, brunnar, fotplåt osv....) det bäst är nog kort och gott att ta in offerter, det ska normalt inte kosta något.
 
Nu vet jag ungefärligt pris: runt 150 spänn per kvadrat inklusive moms och ev plåtarbeten. Dessutom vet jag att plåt är kasst på mer eller mindre platta tak.
 
Dubbelfalsad bandtäckning på ett svagt lutande tak.
Sen så behöver du inte göra så mycket mer.

Det är inte plåten som är kass på svagt lutande tak utan det är plåtisen som lägger den som är kass. >:(
 
Tja, man får väl se vad grannarna har gjort och beställa hem proffs som bedömer saken. det harjag gjort och tror mig rätt säkert veta vad som är bäst för mitt tak och andra liknande i vårt område. Kan givetvis ha fel men tror inte det.
 
Farsgubben la dubbelfalsad bandtäckning
på deras mellandel -82 lutning =1grad.

Han har inte gjort något åt taket sedan dess och allt är frid och fröjd. :)
 
Krusboda skrev:
Nu vet jag ungefärligt pris: runt 150 spänn per kvadrat inklusive moms och ev plåtarbeten. Dessutom vet jag att plåt är kasst på mer eller mindre platta tak.
Jo, det låter verkligen som att du haft med ett riktigt proffs att göra. ETT BANDTÄCKT TAK LÄCKER INTE VID LUTNINGAR ÖVER CA 5 GRADER, håller med stor säkerhet tätt ner till 3 grader också. Det finns inga tvärskarvar över huvudtaget, och inte spikar/skruvar man genom plåten heller som många tycks tro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.