Hej, jag håller på och pysslar med mitt nya gamla hus. I detta har jag valt att behålla oljetanken och oljebrännaren delvis för att kunna ha värme i huset om det blir långvariga strömavbrott mm. Då jag har oljetanken kvar känns det mest lämpligt att skaffa ett elaggregat som går på diesel. Tex ett sådant här:
https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=3598&category=6#description

Vad tror ni om det?
Tanken är att kunna driva cirkulationspump, värmepanna, lampor mm hemma med lite omkopplingar framöver.
 
Vad vill du att vi ska tro om? Ifall just detta verk är "bra"? Det vet jag inte. Men rent allmänt bör man räkna med att kunna ta ut max ca hälften av märkeffekten och de allra flesta mindre trefasiga elverk har stora begränsningar vid uttag av hög effekt i en enskild fas. Så kraftig överdimensionering är vad som i allmänhet gäller, speciellt vid motorstarter som t.ex vattenpump. Hittar ingen spec på just detta verk.
 
Jag kan inte uttala mig om just det där elverket.


Vi har en liten enfasgenerator som vi kan driva cirkulationspumpen och frysen med om det blir långvarigt strömavbrott. Det är viktigt att köra det en stund varje år så man vet att det är i skick.
 
Hej.
Jag fick hjälp av en elektriker att fixa mitt hus vid eventuellt strömavbrott. Jag körde på en enfas bensin generator.
Cirkulationspump, brännare, kyl, frys och nödbelysning i huset kopplat till samma fas. Kunde till och med köra mikron eller vattenkokare samtidigt som allt annat jobbade. Dock kunde jag bara köra vattenpumpen när allt annat var avstängt. Så körde vi i 5 dagar som mest och det var inga problem alls. Hade en gasspis som backup, men den behövdes aldrig startas.
Det blir ett primitivt liv, men är det kris så är det.
 
Anledningen att jag skulle föredra ett dieselverk är ju att jag har en oljetank till oljepannan. Då är man alltid redo att köra under längre perioder. Annars måste man ha en massa dunkar bensin hemma ståendes. Och kommer krisen kommer bensinen att ta slut fort. Så ska man ta höjd för en allvarligare kris är det alltså diesel som gäller för mig. Eller tänker jag fel?
 
Jag hade tankar på 12V batteri och 230V inverter för att driva pannans fläkt och cirkulationspumpar i mitt förra hus, men det blev aldrig några längre strömavbrott. Skulle ju inte varit så kul om man just laddat pannan full med ved, acctanken kall och det är mitt i vintern.

Att ha en oljetank på över 1000 liter kostar väl drygt 3000kr per 6 år i besiktning.

De elverk jag kikat på har haft spänningsreglering på en fas.
En bekant med AC i husbilen ville köra den på ett 3-fas 7kVA elverk. Blev inte mer än 180V på den fas som drev ACn. Minns inte om den var på 1 eller 2kW.
Det var väl ett kinesiskt elverk så man kanske skulle kontrollerat att uttaget låg på den spänningsreglerade fasen.

Enfas elverk är nog att föredra... och inga 3-fasmotorer.
Gamla utrymmet för oljetanken i mitt "nya" hus är ett mycket uppskattat förråd. ;)
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jag hade tankar på 12V batteri och 230V inverter för att driva pannans fläkt och cirkulationspumpar i mitt förra hus, men det blev aldrig några längre strömavbrott. Skulle ju inte varit så kul om man just laddat pannan full med ved, acctanken kall och det är mitt i vintern.

Att ha en oljetank på över 1000 liter kostar väl drygt 3000kr per 6 år i besiktning.

De elverk jag kikat på har haft spänningsreglering på en fas.
En bekant med AC i husbilen ville köra den på ett 3-fas 7kVA elverk. Blev inte mer än 180V på den fas som drev ACn. Minns inte om den var på 1 eller 2kW.
Det var väl ett kinesiskt elverk så man kanske skulle kontrollerat att uttaget låg på den spänningsreglerade fasen.

Enfas elverk är nog att föredra... och inga 3-fasmotorer.
Gamla utrymmet för oljetanken i mitt "nya" hus är ett mycket uppskattat förråd. ;)
Jag såg ett rejält elverk som drivs på rapsolja på www.vildsvin.nu

Rapsolja kostar 10-13kr litern beroende på förpackning och inköpsställe medans diesel kostar 15-18kr litern.

Du kan också använda rapsolja till fler saker om det skulle behövas..
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad vill du att vi ska tro om? Ifall just detta verk är "bra"? Det vet jag inte. Men rent allmänt bör man räkna med att kunna ta ut max ca hälften av märkeffekten och de allra flesta mindre trefasiga elverk har stora begränsningar vid uttag av hög effekt i en enskild fas. Så kraftig överdimensionering är vad som i allmänhet gäller, speciellt vid motorstarter som t.ex vattenpump. Hittar ingen spec på just detta verk.
Då ska man ha i åtanke att dieselaggregat inte mår bra av att köras på låg effekt. Man bör "motionera" aggregatet minst en gång om året och med minst 75% (gärna högre) last.
 
Dalkarlsbotorpet Dalkarlsbotorpet skrev:
Jag såg ett rejält elverk som drivs på rapsolja på www.vildsvin.nu

Rapsolja kostar 10-13kr litern beroende på förpackning och inköpsställe medans diesel kostar 15-18kr litern.

Du kan också använda rapsolja till fler saker om det skulle behövas..
Hur bra lagringsförhållanden har rapsolja?
 
X xLnT skrev:
Hur bra lagringsförhållanden har rapsolja?
Det står att det ska hålla ett år iaf
 
Vad branschen kallar blankdiesel kan man lagra många år. Rapsen ”förstör” lagringsbarheten.

Protte
 
HVO100 har jag uppfattat att går bra att lagra, den innehåller ingen rapsolja. Inte oförädlad i alla fall. Dessutom ryker och sotar motorn mindre.
 
prototypen prototypen skrev:
Vad branschen kallar blankdiesel kan man lagra många år. Rapsen ”förstör” lagringsbarheten.

Protte
Syftar du på Mk1 B0 så har jag aldrig hört att den benämns som blankdiesel, men jag förstår tanken bakom det.
I folkmun kallas den ofta "vit" eller "ren" diesel. Den dieseln är vad de flesta lantbruk använder samt lämpar sig väldigt bra till reservkraft.
 
D Daniel 109 skrev:
HVO100 har jag uppfattat att går bra att lagra, den innehåller ingen rapsolja. Inte oförädlad i alla fall. Dessutom ryker och sotar motorn mindre.
HVO 100 kan absolut innehålla rapsolja, precis som slaktavfall, fiskolja, palm (PFAD), majs (TCO), frityr (UCO) och skog (primärt tallolja).
Den verkar ha bra lagringsegenskaper, men om den är lika bra som Mk1 B0 låter jag vara osagt. Priset är dessutom högre för detta i dagsläget.
 
Råvaran kan vara rapsolja, men det är inte i blandad rapsolja. Som jag skrev. Den är marginellt durare än vanlig dirsel på macken. Jag har en bekant som köper ren diesel till traktorn, den är betydligt dyrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.