Hej, vi har beslutsångest vad gäller fasad till vårt nya hus. Gillar det ljusa utseendet som Sioo och Organowood ger efter ett par år. Hade i princip bestämt oss för detta men efter att ha gjort misstaget att googla är vi inte lika säkra längre... Tycker de flesta var negativa med kommentarer om röta och fläckar alternativt mycket jobb att hålla rent.

Finns det någon metod som är bättre än den andra eller är det säkrast att helt enkelt måla huset?
 
"Bumpar" frågan lite... Måste ju finnas fler, hoppas jag, som är ute efter en silvergrå fasad på sitt trähus? Finns det någon som lyckats och i så fall hur?
 
  • Gilla
Magdalenapalm
  • Laddar…
Har precis skrivit på ett köpekontrakt för ett hus med SIOO behandlad panel (behandlad från fabrik) som nu stått i c:a 2 år. Än så länge inte en endaste prick på fasaden... (håller tummarna)

Men träpanelen runt en "huv" på taket har fått ganska mycket svarta prickar, om det beror på att det rinner regnvatten från den svarta takpappen ner på den eller på något annat vet jag inte, men ska försöka få den snygg i vår.

Det är ett svårt beslut, tror det kan bero mycket på de lokala förutsättningarna där huset står om man får problem eller inte. Berätta gärna hur du gör i slutändan.
 
Spännande, Grattis!
Har funderat och snackat med en massa "experter" om detta. jag gillar verkligen utseendet som trät får efter några år men just nu lutar det åt att vi målar huset med en matt färg typ Alcro Arkitekt. Anledningen är dels det utsatta läget, i Skärgården, samt ett ganska djupt takutskjut vilket, enligt uppgift, skulle göra att fasaden kommer att se annorlunda ut där sol ,vind och vatten inte kommer åt att påverka "processen"
 
Hej igen,

visar sig att säljarna hade rengjort fasaden inför försäljningen... Nu efter en fuktig höst och vinter så ser fasaden inte lika rolig ut längre...

Antingen så tvättar vi fasaden och lägger på SIOO:s Ytskydd (vilket rekommenderas efter 4-7 år, men verkar behövas redan nu) och ger det en chans till, eller så byter vi till annat system/färg.

Om någon har "målat över" SIOO med något annat, så får ni gärna höra av er med erfarenheter och vad ni använt.
 
  • Gilla
BeAxGa
  • Laddar…
Martiniz, hur mår din fasad idag?
 
Hej,
förvånansvärt bra - peppar peppar.

Vi tog in hantverkare som tvättade fasaden och behandlade den en andra gång med SIOO:x. Nu har det bara gått ett år sedan dess, men än så länge ser den bra ut. Fortfarande ser trät nästan för "nytt ut", dvs det har inte grånat särskilt mycket efter 4 år.
 
M martiniz skrev:
Hej,
förvånansvärt bra - peppar peppar.

Vi tog in hantverkare som tvättade fasaden och behandlade den en andra gång med SIOO:x. Nu har det bara gått ett år sedan dess, men än så länge ser den bra ut. Fortfarande ser trät nästan för "nytt ut", dvs det har inte grånat särskilt mycket efter 4 år.
Kul för er! Hoppas det håller

vet du vilken tvätt de använde för att tvätta fasaden? Jape?
 
Hej,

sorry för sent svar. Men, ja jag tror det var Jape.

Med vänlig hälsning,
Martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.