V va bra de går skrev:
Köp en besiktning. Jag vill jämföra det (lite överdrivet) med att ta på sig säkerhetsbältet när man åker bil. Det kostar väldigt lite i sammanhanget, och kan spara dig mycket bekymmer. Dessutom törs jag påstå att en auktoriserad besiktning alltid kommer att ge dig upplysningar du inte kan få på annat sätt. Det kan vara småsaker eller större problem, men alltid värdefullt. Köp en besiktning!
Vad är det som säger att det kan spara mig bekymmer i framtiden? :)
Om nu en besiktningsman missar ngt så är det ju ändå så att jag har en undersökningsplikt som gör att han kan skriva sig fri från sitt misstag?
Eller har jag fel?
Lite därför jag startade denna diskussionen :) för och nackdelar.
 
Linusonline Linusonline skrev:
Vad är det som säger att det kan spara mig bekymmer i framtiden? :)
Om nu en besiktningsman missar ngt så är det ju ändå så att jag har en undersökningsplikt som gör att han kan skriva sig fri från sitt misstag?
Eller har jag fel?
Lite därför jag startade denna diskussionen :) för och nackdelar.
Skäl att göra en besiktning
1. Du får förhoppningsvis bättre kännedom om huset du tänker köpa, kan anpassa priset efter eventuella brister och göra en plan för vilka renoveringsinsatser som behövs
2. Om du gör en besiktning så finns vissa möjligheter att få ersättning från besiktningsföretaget om de missat något allvarligt som de borde ha sett. Förmodligen inte så betydelsefullt i praktiken, företagen är bra på att reservera sig
Skäl att inte besiktiga
1. Kostnaden , kanske ca 10.000 kr. Här får man väl jämföra det med kostnaden för huset, är en liten kostnad med hus för 5 Mkr, rätt mycket om husets pris är 500.000 kr. Utlägget på 10.000 kan ju då användas för någon förbättring av huset
2. Den vanliga besiktning som företagen gör är inte en komplett besiktning enligt alla krav i Jordabalken. Flera områden, som kan vara el, avlopp, radon etc är undantagna. Det innebär att du vilket som måste göra egna kontroller och bedöningar på dessa områden. Eller alternativt köpa en komplett besiktning som är dyrare.
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Visst kan en besiktning spara dig bekymmer i framtiden. Om det finns problem med huset som du upptäcker vid besiktningen så kan du välja om du vill ta tag i problemen redan nu i stället för i framtiden eller avstå från husköpet för att slippa problemen. Detta oavsett om du ordnar besiktningen via ett företag eller kompetenta vänner.
 
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar :)
Känner att jag är nöjd!
Kommer börja med en egen besiktning av en elektriker samt kunnig person inom VVS. Skulle det vara något så får vi ta det därifrån.
Tack för alla kloka råd och svar :)
 
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Var och en bör agera efter sina egna förutsättningar, det låter som om ni tänkt igenom detta. Det viktiga är att man anpassar priset efter husets skick, så att man har möjlighet att åtgärda problem som uppstår.
Nu är varken jag eller frugan några experter på något.
Men fel kommer alltid att finnas i 100 år gamla hus såväl som sprillans nya hus.
Men har ett hus stått länge, i vårat fall sedan 1935, så klarar det nog stå ett tag till.
 
  • Gilla
Linusonline
  • Laddar…
A
V ViperTim skrev:
Nu är varken jag eller frugan några experter på något.
Men fel kommer alltid att finnas i 100 år gamla hus såväl som sprillans nya hus.
Men har ett hus stått länge, i vårat fall sedan 1935, så klarar det nog stå ett tag till.
När sätter man en gräns på litet eller stort fel? 1, 5 eller 10 % av inköpspriset eller mer?

Självklart kan ett hus från 1935 stå länge till!
Men hussvamp eller ändrade vanor som ökar fuktbelastningen kan definitivt orsaka stora skador i ett äldre hus.

Vi är alla olika, vissa har pengar att slösa, vissa tänker helst 100ggr innan ett beslut, några bryr sig inte alls eller kan inte se möjliga konsekvenser och klagar då gärna på säljare direkt....
 
mathiash77 skrev:
När sätter man en gräns på litet eller stort fel? 1, 5 eller 10 % av inköpspriset eller mer?

Självklart kan ett hus från 1935 stå länge till!
Men hussvamp eller ändrade vanor som ökar fuktbelastningen kan definitivt orsaka stora skador i ett äldre hus.

Vi är alla olika, vissa har pengar att slösa, vissa tänker helst 100ggr innan ett beslut, några bryr sig inte alls eller kan inte se möjliga konsekvenser och klagar då gärna på säljare direkt....
Fast det du nämner faller väl in på oss, de nya ägarna.
Mycket kan vara fel, mycket kan gå fel. Det är ett hus, inte någon all-inclusive resa med Ving.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Staffans2000
V va bra de går skrev:
Vad har du för erfarenhet av besiktningar som får dig att anse att det krävs tur för att få en kunning och engagerad bes.man, när du har valt och betalat själv?
Att du betalar för en besiktningsman, eller vilken annan tjänst som helst, är på inget vis en garanti för att du får en kunnig och engagerad person. Om detta faktum vittnar tusentals trådar härom.

Staffan
 
  • Gilla
Linusonline och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Att du betalar för en besiktningsman, eller vilken annan tjänst som helst, är på inget vis en garanti för att du får en kunnig och engagerad person. Om detta faktum vittnar tusentals trådar härom.

Staffan
Stämmer väl, du kan läsa trådar här där besiktningen missat diverse saker. Om du väljer en besiktning bör du kolla referenser väl
 
  • Gilla
Linusonline
  • Laddar…
K klimt skrev:
besiktningen missat diverse saker.
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Om detta faktum vittnar tusentals
Förlåt min envishet. Jag är helt överens med er om att det görs mängder med undermåliga besiktningar!
Min bild är att dessa utgörs av slutbesiktare som inte har husköparens bästa för ögonen. Hans mål kan vara att få byggaren/entrepenören (eller vem det nu är) nöjd, men inte köparen.
Likaså säljarbesiktningar som kan vara undermåliga, detta vittnar många trådar om här, och jag har också en egen erfarenhet av detta.
Sedan har vi besiktningsmän som rekommenderas av mäklaren, ibland med syfte att få en osäker köpare att få ett fint protokoll att hålla i, men inte alltid en noggrann och skicklig besiktning bakom.
Till sist har vi Anticimex och andra oauktoriserade. Jag vill minnas att jag har läst många trådar om dem. När jag föreslår en auktoriserad bes.man så menar jag inte AC. Jag menar auktoriserad av SBR.

Har ni några exempel på auktoriserade besiktningar som har gått fel och där bes.man har undandragit sig ansvar?
 
Linusonline Linusonline skrev:
Hej!
Detta är mitt första inlägg på denna sidan.
Har hängt här en del och läst väldigt många bra och lärorika trådar :)

Vi funderar på att köpa ett hus som inte ska besiktigas. (av säljaren)
Vi känner nuvarande ägare till huset och de har bara bott där ett år.
De flyttar pga att de fått tillökning och nu har hittat ett hus med fler rum.

Huset besiktigades för 14 månader sedan, 2 månader innan de flyttade in i huset.
De har inte gjort några omfattande renoveringar, enbart målat om och lagt klickgolv i hela huset
.
Om vi hoppar över att göra en besiktning av huset nu innan vi kanske köper, kan vi då gå på en nit?
Jag ska ta dit 2 vänner som är kunnigare än mig (inom vvs och el) som ska gå igenom det.
Förra protokollet finns kvar och jag har gått igenom det.

Är det att kasta pengar i sjön om jag själv ombesörjer en bes?

/Linus
Orkar inte trassla in mig i diskussion om dolda fel hit och dit. Men känner du dig trygg med att veta exakt allt om skicket på huset? Vi köpte hus 2016 och en besiktning kostade 5500kr. Då ansåg jag att vi visste det vi behövde för att slutföra köpet.
Enligt min åsikt är det därför man alltid ska besikta, vet man om eventuella risker kan man inte skylla på någon annan. Varför ska det ständigt vara någon annans ansvar? Gör någon ett oväntat,till exempel terrordåd, så förstår jag men har du informerat dig och gjort bedömningen själv så får du stå ditt kast. Orkar du inte undersöka ifall ska regna så börja inte måla och skyll på grannen. Se på väderrapporterna i förtid och även titta ut. Finns det moln så var försiktig. Sunt förnuft kan aldrig vara fel
 
K klimt skrev:
Skäl att göra en besiktning
1. Du får förhoppningsvis bättre kännedom om huset du tänker köpa, kan anpassa priset efter eventuella brister och göra en plan för vilka renoveringsinsatser som behövs
QUOTE]
Precis därför jag tycker att man alltid ska besikta. Du får kännedom och har ett underlag för plan och pris,inköp samt framtida renovering, annars avstå köpet! Det kan ju aldrig vara tanken att köpa hus för att stämma alla möjliga, något slags liv måste ni väl ha???
 
S Sona2012 skrev:
Orkar inte trassla in mig i diskussion om dolda fel hit och dit. Men känner du dig trygg med att veta exakt allt om skicket på huset? Vi köpte hus 2016 och en besiktning kostade 5500kr. Då ansåg jag att vi visste det vi behövde för att slutföra köpet.
Enligt min åsikt är det därför man alltid ska besikta, vet man om eventuella risker kan man inte skylla på någon annan. Varför ska det ständigt vara någon annans ansvar? Gör någon ett oväntat,till exempel terrordåd, så förstår jag men har du informerat dig och gjort bedömningen själv så får du stå ditt kast. Orkar du inte undersöka ifall ska regna så börja inte måla och skyll på grannen. Se på väderrapporterna i förtid och även titta ut. Finns det moln så var försiktig. Sunt förnuft kan aldrig vara fel
Tack för svaret. Vi har köpt huset och även gjort en egen besiktning med kunnigt folk.
De 5-6000kr som bes kostar tar vi o lägger på lite förbättringar.
Är det något större fel, ja då får jag byta/laga det då :)
/Linus
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Linusonline Linusonline skrev:
Tack för svaret. Vi har köpt huset och även gjort en egen besiktning med kunnigt folk.
De 5-6000kr som bes kostar tar vi o lägger på lite förbättringar.
Är det något större fel, ja då får jag byta/laga det då :)
/Linus
Jättebra! Jag menar inte att man måste betala för besiktning men däremot bör man utföra en så inte saker kommer surt efteråt. Har man kunnigt folk man litar på så går det ju bra, det får man bedöma själv. Då talar jag inte om att tjafsa om ytliga petitesser som ett penseldrag fixar utan att taket läcker vilket borde innebära att priset minskar eller ingen affär. Vårt tak hade nått sin tekniska livslängd och golvbrunnar behöver bytas i våtutrymmen,men inget var akut och priset okej så vi köpte ändå. Sedan råkade jag få en hjärnblödning så mycket av det jag tänkt fixa själv går inte... Men det går inte att räkna med sånt och vi bor utmärkt!
 
S Sona2012 skrev:
Jättebra! Jag menar inte att man måste betala för besiktning men däremot bör man utföra en så inte saker kommer surt efteråt. Har man kunnigt folk man litar på så går det ju bra, det får man bedöma själv. Då talar jag inte om att tjafsa om ytliga petitesser som ett penseldrag fixar utan att taket läcker vilket borde innebära att priset minskar eller ingen affär. Vårt tak hade nått sin tekniska livslängd och golvbrunnar behöver bytas i våtutrymmen,men inget var akut och priset okej så vi köpte ändå. Sedan råkade jag få en hjärnblödning så mycket av det jag tänkt fixa själv går inte... Men det går inte att räkna med sånt och vi bor utmärkt!
Ok, Ne men det besiktigades okt 2017. Det mesta är bytt, tak/kök/panna. :)

Badrum ska vi göra iordning ol något år eller 2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.