Hej
Har ett hus byggt på sjuttiotalet med betongplatta direkt på mark. Mig veterligen oisolerat då det väl var normen på den tiden och jag har inget som tyder på något annat.
Skall lägga nytt golv på detta och funderar på hur jag skall gå tillväga för bästa resultat. Kan flika in att det är en platta på marknivå och inte en källare.
Troligen blir det något vinyl klickgolv ju är ett tätt materia. Behöver jag lägga en Platon matta som underlag först för att få lite ventilation under golvet? Idag ligger en plastmatta limmad på golvet och den är ju tät den med, men har inte märkt av några fuktrelaterade problem eller att mattan skulle börja lossna.
Bör jag ta bort denna plastmatta, ersätta med Platon och sedan lägga golv. Räcker det med att lägga det nya golvet direkt på plastmattan(bifogar bild på denna) , den borde ju fungera som fuktbarriär, eller kan jag ta bort mattan helt och hållet och lägga vinyl direkt på betongen (av den enkla anledningen att det känns bra att slita ut gammal skit istället för att bygga in det)
Har som sagt inte märkt av något fuktrelaterat problem men de säger ju att alla golv har fukt så på något sätt behöver man väl hantera det.
Om man väljer Platon, räcker det med ventilerade socklar eller är det verkningslöst utan mekanisk ventilation, dvs en fläkt som suger luft? Funderar mest för jag vill inte skapa problem i framtiden samtidigt som jag vill ge det nya golvet bästa förutsättningarna för en lång livslängd.
Hur resonerar ni? Har ni egna erfarenheter eller liknande att dela med er av?
 
  • En närbild av ett ljusbrunt, träimitation vinyl klickgolv limmad på ett underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att säga utan att veta hur fuktig plattan är. Om plastmattan sitter bra och ingen avvikande lukt eller annat ger väl en indikation på att det funkar med tätt underlag.
Är du säker på att befintlig matta ligger direkt på plattan?
Personligen hade jag inte rivit ut den gamla mattan om den och plattan mår bra, jämnt och fint och dämpande underlag för nytt golv.
I vår källare från -64 (d.v.s. oisolerad) har jag i ett rum lagt 30kvm markduk+Platon (Byggmax kopia) och laminat , frångick rekommendationerna om minst 14mm (tror jag det var) trägolv eller golvspån innan laminat, vilket gör att golvet sviktar bitvis.
Golvet är subjektivt torrt till största del och ventilationen m.h.a. platonmattan verkar funka,
 
platon1980 platon1980 skrev:
Svårt att säga utan att veta hur fuktig plattan är. Om plastmattan sitter bra och ingen avvikande lukt eller annat ger väl en indikation på att det funkar med tätt underlag.
Är du säker på att befintlig matta ligger direkt på plattan?
Personligen hade jag inte rivit ut den gamla mattan om den och plattan mår bra, jämnt och fint och dämpande underlag för nytt golv.
I vår källare från -64 (d.v.s. oisolerad) har jag i ett rum lagt 30kvm markduk+Platon (Byggmax kopia) och laminat , frångick rekommendationerna om minst 14mm (tror jag det var) trägolv eller golvspån innan laminat, vilket gör att golvet sviktar bitvis.
Golvet är subjektivt torrt till största del och ventilationen m.h.a. platonmattan verkar funka,
Ja, är relativt säker på att det är betong under, får pilla bort lite i ett dolt hörn och kolla. Skulle jag hitta annat än betong blir jag mäkta förvånad.
Det tråkiga med Platon är att det bygger lite, vet inte exakt hur mycket med läste 8mm, vilket innebär andra problem vid trösklar till andra rum mm. Om man skall sätta klinker kan man göra det också på befintlig matta eller bör det vara helt rent till betongen så att bruket fäster ordentligt? Funderar på att ha klinker vid ytterdörren för ökat slitstyrka.
 
Finns nog olika meningar om klinkerunderlag i torrt utrymme, jag hade kört primer och klinker direkt på plastmatta, om underlaget är betong.
 
Stor risk att plattorna lossnar om man lägger direkt på gammal plastmatta.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Stor risk att plattorna lossnar om man lägger direkt på gammal plastmatta.
Tack för tipset, det är inte en risk jag är villig att ta, ens den om den vore liten.
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Problemet är att mattan är för mjuk så plattorna rör sig lite tills bruket släpper.

Som underlag till andra golv är det däremot utmärkt just tack vare den lite dämpande effekten.
 
  • Gilla
Flaska
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Problemet är att mattan är för mjuk så plattorna rör sig lite tills bruket släpper.

Som underlag till andra golv är det däremot utmärkt just tack vare den lite dämpande effekten.
Ah ok alltid bra att veta anledningen till varför. Men du håller med Platon1980 om att det borde funka att köra det "vanliga" golvet ovanpå plastmattan, tänkte på fukten.
 
Bör funka Rolex (y)
 
Hur gick det sen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.