Att låsa en grind på en väg där det finns servitut på nyttjande är ingalunda otillåtet. Lika lite som att jag måste hålla vägen ren från exempelvis snö. Det gäller bara att dela med sig av nyckeln... Det var den informationen av LRF när jag nyligen köpte en fastighet med just en väg där grannen har servitut.
 
Det beror nog lite på vad det är för väg. Är det en bom som spärrar av för skolskjuts, postgång, sophämtning, hemtjänst osv. har jag svårt att tro att det är ok att sätta upp en bom hur som helst. Nu är ju det inte fallet för TS, men fullt så enkelt som att man alltid kan sätta en bom så länge härskande fastighets ägare får nyckel kan det näppeligen vara.
 
K Kirre2 skrev:
De har väl bultsax.
Har ambulanserna det med sig?
 
K Kane skrev:
Har ambulanserna det med sig?
Ja.
 
H hus520 skrev:
Hur löser man brandkår och ambulans, får dom automatiskt en nyckel?
Finns också universallås till vilket flertalet blåljus har nyckel.
Men just Räddningstjänsten har verktyg att forcera det mesta, om inte fordonen i sig räcker till.

Vi hade problem med obehöriga parkeringar på räddningsvägen på vår bostadsrätt, så det var svaret jag fick av Räddningstjänsten.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ja.
Vet inte hur dom utrustar i Värmland men här har ingen av dom det i alla fall.
 
Jag tror inte att ambulansen klipper upp staket och bryter upp låsta dörrar, utan de får ringa räddningstjänsten och sedan vänta. Eller?
 
Ambulanserna brukar inte ha med sig utrustning för att forcera lås. Då ringer de Räddningstjänsten.

Polisen har det för det mesta inte heller.
 
T tobiast skrev:
Beväpnade vakter kan ju inte jämställas med att ha ström i några trådar i ett nätstängsel och koppla en trådvakt till.
Ska ju inte kosta några stora summor, om man ändå gör en investering är det en liten kostnad givet säkerhetsvinsten.
Men visst, annars håller jag med dig om deras syfte. Sen är det väl så att något måste hända innan man agerar.

Men vattenskyddet hör till de samhällsdelar som ingår i det förstärkta skyddet som togs fram 2010, tror jag det var.
Och det handlar inte om allmänhetens oförsiktighet.
Men att bara ha ett larm räcker inte, du måste ha övervakning, och rutiner/personal för vad som ska ske om larmet går. Där tror jag den stora kostnaden ligger.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
En fråga jag skulle vilja ha svar på är varför TS skrev det här:

S Stingray468 skrev:
Tyvärr vill vi inte röja läget i nuläget, så att det kan bli en nackdel jämt emot kommunen
Vad är det ni tror kan hända?
 
Redigerat:
T
S Strontus skrev:
Men att bara ha ett larm räcker inte, du måste ha övervakning, och rutiner/personal för vad som ska ske om larmet går. Där tror jag den stora kostnaden ligger.
Behöver ingen extra personal eller övervakning för att ett larm är installerat, varför krångla till det. Larmet kan vara kopplat till jourhavande på vatten som sedan larmar vidare eller direkt till SOS alarm, polisen, vaktbolag eller liknande.
En rutin för vad som ska ske, om något, om larmet går är ju inte komplicerat att ta fram.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.