Hej!

Är det någon som har vattenkran inne i sin bastu och som i så fall vill dela med sig av sina erfarenheter av detta? Är det smidigt, värdelöst, overkill?

Mvh
NT
 
  • Gilla
Gustavsen
  • Laddar…
har personligen planerat duschen inne i bastun efter diskussion med min röris...

tydligen inte helt ovanligt då man är i finland / åland? ? ?
 
nikkotikko skrev:
Hej!

Är det någon som har vattenkran inne i sin bastu och som i så fall vill dela med sig av sina erfarenheter av detta? Är det smidigt, värdelöst, overkill?

Mvh
NT
Om du ska ha en kran för att fylla stävan så tänk på att det är fiffigare med varmvatten som inte kyler ner stenarna lika friskt.

Jag har en kran som knappt används. Anledningen är att jag har ett "Vattendraget" från Tylö, vilket är en riktigt kul pjäs med ett fish tail-munstycke ovanför aggregatet som manövreras via ett rep från sittplatsen. Drag i snöret så porlar vattnet ned i aggregatet. Rekommenderas!
BHUS0001.JPG

http://www.tylo.se/?id=1089
http://www.tylo.se/filearchive/1/1248/2900 0340 Watersprink.pdf

 
Hej och tack för svaren!

Såg ut att vara en smart lösning med vattendraget! Har du alltså kopplat ett varmvattenrör till den? Vad kostar denna pryl? Var den lätt att montera?

Mvh
NT
 
nikkotikko skrev:
Hej och tack för svaren!

Såg ut att vara en smart lösning med vattendraget! Har du alltså kopplat ett varmvattenrör till den? Vad kostar denna pryl? Var den lätt att montera?

Mvh
NT
Jag kör med kallvatten, men rekommenderar varmvattenmatning istället. En erfarenhet som jag gärna delar med mig av. Det blir för mkt jobb för mig att ändra i efterhand.

Jag kommer inte ihåg vad den kostade mer än att den var svindyr. Har för mig kring 1500 kr. Monteringen var det inga konstigheter med, men det krävs visst rörmokarkunnande för installationen.
 
Jag har bastu i fristående frigga med kallvatten indraget. Det används för att fylla aggregatets vattentank och framför allt för att kunna dricka riktigt kallt vatten när man blir törstig. Alla vill inte ha öl under bastandet. Att fylla en skopa med kallt vatten har visat sig vara mycket uppskattat av de flesta. Bygger man bastu inne i bostaden är detta inte lika aktuellt.
 
Måste bara bw:a...

Att kasta varmt eller kallt vatten på stenarna spelar i praktiken ingen som helst roll.
Energiåtgången för att värma vattnet från 0-99 grader är försumbar mot den energi som krävs för att vattnet skall skifta fas till ånga.

Jmfr tid för uppkok av vatten och med att koka pannan tom.

 
breheim skrev:
Måste bara bw:a...

Att kasta varmt eller kallt vatten på stenarna spelar i praktiken ingen som helst roll.
Energiåtgången för att värma vattnet från 0-99 grader är försumbar mot den energi som krävs för att vattnet skall skifta fas till ånga.

Jmfr tid för uppkok av vatten och med att koka pannan tom.
Det går inte att anmärka på ditt resonemang. Ändå så rekommenderar min bastuleverantör varmvatten istf kallvatten för badkastning. Undrar varför?
http://www.mondex.fi

Jag har täljstensblock i agg. som är ca 6 cm tjocka om det spelar ngn roll.
 
jag har kallvatten i bastun, funkar utmärkt att kasta o att dricka o att kyla ner sej med. en "kompromiss"? skulle ju va å dra in både kallt å varmt ;)
 
Angående varmvatten så ser jag 2 fördelar: Att värmen kommer behagligt "smygande" istället för direkt. Kanske någon fysikkunnig kan förklara fenomenet? samt viktigare, att stenarna inte kyls ned lika fort vilket kan vara problematiskt särskilt om magasinet är av modell mindre. Tycker dock att kallvatten är skönt för svalka samt dryck men lämplig lösning kan ju tex. vara att ha en vattenvärmare på kaminen i kombination m kallvatten.
 
Huvudanledningen varför man ska använda varmvatten på stenarna hellre än kallvatten är att kallvatten faktiskt sliter mer på stenarna. Det blir mer sprickbildning och pulvrisering på grund av kallvattnet.
 
ClasseClas skrev:
Huvudanledningen varför man ska använda varmvatten på stenarna hellre än kallvatten är att kallvatten faktiskt sliter mer på stenarna. Det blir mer sprickbildning och pulvrisering på grund av kallvattnet.
Det har jag inte märkt något utav på föräldrarnas bastu, stenarna har nog legat där i 25 år.

Dra in varmvatten ser jag inte som nödvändigt -Hur mycket måste man då spola för att det ska komma varmvatten?
 
Håller på att bygga bastu själv och har haft ett litet frågetecken om det där med hur stenarna kyls av varmt/kallt vatten. Jag räkande på det:
Vattens specifika värme = 4,18 kJ/kg,[sup]0[/sup]C
Vattens förångningsvärme = 2257 kJ/kg
Antag kallvattentemp = 8 [sup]0[/sup]C
Antag varmvattentep = 50 [sup]0[/sup]C

Energiåtgång KV = 4,18*(100-8)+2257 = 2642 kJ/kg
Energiåtgång VV = 4,18*(100-50)+2257 = 2466 kJ/kg

procentuell skillnad blir runt 6-7 % dvs i det närmaste försumbart tycker jag.

Jag kommer köra med kallvatten... Kanske tappa upp en hink och ställa på översta laven, men då kommer ju bastun ta längre tid att värmas upp ::) ;)
 
Jag drig in kallvatten till en bekvämt placerad kran i bastun.
Jag tycker det fungerar bra.
Gott med kallt dricksvatten och sedan är det smidigt med vatten så nära när man ska fylla stävan för att kasta bad och även sköjla av lavarna efter badet.
Bekvämt.
 
Benny_P skrev:
Det har jag inte märkt något utav på föräldrarnas bastu, stenarna har nog legat där i 25 år.

Dra in varmvatten ser jag inte som nödvändigt -Hur mycket måste man då spola för att det ska komma varmvatten?
Bytade stenarna i bastun på jobbet för ett par veckor sedan. De såg bra ut ända tills man tog i dem, då blev dem mer eller mindre till grus. Finns ju möjligheten att det är kerkes keramiska stenar mot själva rörelementet. Då behöver man aldrig byta stenarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.