hej ..
jag funderar på att bygga ett eget fritidshus,huset ska byggas av lösvirke som jag har liggandes

stommen kommer att resas av 2x6" virke och isoleras med kutterspån/sågspån + tillläggs isoleras en 50 mm gullfiberskiva på utsidan...
frågan är kommer den isoleringen att räcka i väggarna ?

huset kommer att användas till att börja med som sommar stuga för att senare förmodligen bli ett åretrunt boende då kiddsen växt upp ..

fins det nån byggbeskrivning för att göra väggar så man ser hur jag ska montera kondensskydd ..mm

mvh jocke
 
Det finns flera bra böcker på området som du hittar genom att gå in på någon nätbokhandel e.d. Om jag inte missminner mig finns det en bok som heter fritidsstugan eller något liknande, där man får en del matnyttiga tips.

På byggföretag som t.ex. Beijer kan man också köpa små foldrar från Träindustrin om allehanda projekt. Kolla om det inte finns någon om att bygga en liten stuga, där du sedan får tips om vad du skall tänka på. De kostar ca 20-30 kronor.

 
Jag har 2x4" och det funkar fint under större delen av året. Istället för 2x6" skulle jag i ditt fall föreslå 2x4" stående reglar och utanpå dessa liggande 2x2"reglar. Då underviker du köldbryggor längs reglarna. I övrigt är det snarast isoleringen i tak och golv som avgör huruvida huset är beboeligt vintertid. Även grundläggning och t ex fönsterkonstruktion har betydelse.
 
hej ...
joo fast det e ju typ så ja tänkt göra =)
2x6 tum som vägg.+ att det ska sättas fiberskiva typ tretex som spikas fast med 40-50 mm reglar utan på
därefter så isoleras 45 mm utrymmet i reglarna

på det viset så landar jag på ca 20 cm isolerad vägg
å det bör ju fasiken räcka till
 
Det är vinden som ger köldras. Inte "kylan". Och vinden motar du inte bort med värmeisolerande material, utan med ett vindtätt skikt exempelvis byggplast.

Som Leffe skriver bör du istället lägga isoleringen i golvet och (ännu mer) i taket. Näst viktigast är att du drevar ordentligt tätt vid fönster och dörrar. Lägg gärna en slant mer än du tänkt på isolerglas och riktigt rejäl ytterdörr. Det ångrar du inte.
 
Kutterspån i väggarna tror jag däremot inte på alls. Det sjunker ihop efter ett antal år och ger stora glapp längst upp vid taket.
 
Hej..
det e ju bara å bygga väggbandet öppet så det går att peta ner spån senare då det satt sig  
99,9% av alla gammlahus e bygga på det viset...

men det blir vanlig  gullfiber under tex fönster för där kommer man ju inte åt å fylla senare

ska man sätta byggplasten på ytterväggen ?
tex bakom reglarna eller ska jag häfta fast den  innan jag spikar ytterpanelen + går det inte lika bra med nån pappers duk i stället för plast
 
Vindtätskikt bör vara av särskilt utprovat material. Det ska som sagt hindra blåst från att ta effekt från väggens isolering. Samtidigt får det inte monteras så att fukt stannar kvar i väggen.

Ungefär såhär ser en yttervägg ut idag: Under utvändig reglad panel med luftspalt lägges asfaboard/gips GNU. Mellan reglarna i mitten av väggen placeras isolermattor. Vindtätskiktet monteras på inomhussidan av reglarna. Ytskiktet in mot rummet gipsas.

Din konstruktion är en sorts plankhus som - precis som du säger - var förhärskande "förr", eller närmare bestämt under perioden från 1855-1870 fram till 1930-45. Dessförinnan byggdes husen av (liggande) timmer med drevning mellan stockarna av vad som fanns tillhands (tex mossa eller gamla säckar).

Plankhuset blev en produkt av industrialismens ökade (billiga) tillgång på maskinellt hyvlat och finsågat virke. Senare tiders ökade pris på energi har lett till att överlevande plankhus försetts med olika typer av (mer eller mindre smart) tilläggsisolering på husens ut- eller insida.

De nyare lätta träkonstruktionerna är frukten av ett par generationers många misslyckanden och sakta växande erfarenhet. Det moderna regelhuset har faktiskt hunnit bli mer beprövat än det traditionella plankhuset hann bli innan det mer eller mindre försvann efter andra världskriget.

Jag tror INTE att du i det långa loppet blir nöjd med spånisolering vare sig i väggar, golv eller tak.
 
billy_baver skrev:
Vindtätskikt bör vara av särskilt utprovat material.  Det ska som sagt hindra blåst från att ta effekt från väggens isolering.  Samtidigt får det inte monteras så att fukt stannar kvar i väggen.  

Ungefär såhär ser en yttervägg ut idag:  Under utvändig reglad panel med luftspalt lägges asfaboard/gips GNU.  Mellan reglarna i mitten av väggen placeras isolermattor.  Vindtätskiktet monteras på inomhussidan av reglarna.  Ytskiktet in mot rummet gipsas.
Är det inte diffusionsspärren som skall sitta på inomhussidan av reglarna?  :-? Vindtäthetsskitet är väl just asfaboarden? Eller hur är det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.