Hej

Vi har nyligen flyttat till hus och tänkte då skruva upp tv:n på väggen. Har borrat ett hål och det verkar vara en ganska tjock spånskiva (tycker åtminstone att det ser ut som spånskiva) på 4 cm. Hade från början tänkt använda expanderskruvar men har inte lyckats hitta några som passar så pass tjocka väggar - eller så har jag bara letat dåligt? Någon som har några bra förslag på hur man skulle kunna göra, känns inte som jag riktigt vågar skruva rakt in i spånskivan bara, eller?

Tv:n är förresten en 55" och väger strax över 20 kg.
 
40mm väggskiva att skruva i bär ett TV-fäste utan problem, merparten av kraften har du rakt nedåt med dragna skruvar. Du kan ju trycka i lite lim om du vill ha hängslen och livrem.
 
  • Gilla
villasuperstar
  • Laddar…
H
4 cm spånskiva lät inte det tjock för att va skiva??
Är det verkligen någon som monterar så tjock skiva?
Du har inte lyckats borra i regel med?
 
Tyckte också att det kändes väldigt tjockt först men har mätt i två olika hål borrade ca 7-8 cm ifrån varandra men får det till samma djup i båda hålen?

Huset är byggt 1970 och funderade på om det kunde vara tretex-väggar men har lyckats läsa mig till att dessa väggar ska det gå att trycka in en knappnål i? I vissa väggar går det att göra detta (framförallt mindre väggar men ex. två mindre sovrum) men i denna och ett par andra väggar till hall och kök så går det inte.
 
H
Låter ändå skumt att det skulle va 40 mm spån
 
Mjo, har fört in en ståltråd med en liten 90-gradersböj i ena änden och dragit så att den fastnat mot baksidan av skivan - därefter måttat hur tjock skivan är. Vet inte riktigt hur jag kan göra för att det ska bli mer exakt än så?
 
Skulle kunna vara spånskiva istället för gips man satt på glespanel, utifrån att man vid den tiden använde spånskiva som ytmaterial.
 
  • Gilla
villasuperstar
  • Laddar…
Håller också med om att det låter för tjockt. Om inte annat för att en 40mm spånskiva skulle vara groteskt tung att montera.
Du har inte en tjock treetex eller liknande porös skiva bakom en tunnare spånskiva?
Själv har jag sådant skit i några av ytterväggarna bakom gips.
I mitt fall är den så pass mjuk att det går att få mollyplugg att expandera i den, även om det inte är optimalt.
 
  • Gilla
villasuperstar
  • Laddar…
För att få ett bättre grepp om vad du har skulle du kunna köra en hålsåg i den på något "diskret" ställe, så att du får ut en plugg av materialet. (Pluggen kan du ju sedan återställa)
 
  • Gilla
villasuperstar
  • Laddar…
Sluta krångla. Hade det suttit en 12mm spånskiva hade det räckt med EN skruv för detta.

Nu sitter väl fästet med 2 eller 4 skruv (använd 6mm träskruv) och då håller det för 500kg ungefär
 
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
H
Ja det är inga problem med 12 mm heller men om det vart mitt hus så vill man ju veta vad det är byggt av.
Och när han sa 40 mm spån så blir man ju nyfiken.
Det låter tjockt
 
  • Gilla
villasuperstar och 1 till
  • Laddar…
@Dowser4711: Spånskiva ovanpå tretex är förstås ett möjligt alternativ. Vill helst inte såga något hål men ska prova att sticka i kanterna lite längre in och se om det verkar vara någon skillnad.

@MathiasS: Ok, är spånskiva så pass starkt alltså? I så fall känns det ju klart som det lättaste alternativet. Fästet sitter med 4 skruvar och följde med rejäla träskruvar, även om jag är osäker på exakt storlek så minns dom som ca 6 mm. Blev lite nojig efter att jag läste på diverse forum om att gips och spånskiva behöver expanders för att hålla.
 

Bästa svaret

Man använder aldrig expanders när man har träskivor (typiskt OSB, spånskiva eller plywood) i väggen. Har man bara gips kan expanders för gips vara lämpliga.

Skruven som följer med TV-fästen brukar vara rejäla, säkert 8mm. Använd dessa.
 
  • Gilla
villasuperstar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.