Bor i ett hus byggt 2013. Från husets elcentral går en matning till en äldre lada som finns på tomten. Matningen mynnar ut i ett CEE-uttag till vilket vi har (haft) en byggcentral ansluten. Planen nu är att ersätta den senare med en fast elcentral/undercentral. Ska/bör den ha jordfelsbrytare eller finns det någon anledning till att välja bort det och nyttja husets JFB?

Elcentralen i ladan ska betjäna ladans belysning ute och inne samt ett par eluttag. Sedan är planen att från denna central dra vidare till ett Attefallshus som är under uppförande. Centralen i ladan ska därför framöver innehålla en elmätare för Attefallshuset. Attefallaren kommer dock i sin tur att ha en egen elcentral.

Tankar om detta? Tänkte rusta mig med lite info om vi tänker rätt innan kontakt tas med elektriker.
 
Man kan göra på lite olika sätt. Beroende på omständigheterna. Om vi antar att ledningen ut till ladan är äldre, så är det sannolikt att det är en 4 trådsmatning. Alltså kombinerad jord och nolla i kabeln. I så fall går det inte att låta ladan bli skyddad av husets jordfelsbrytare. Efter jordfelsbrytaren får man inte ha gemensam jord o nolla.

Sedan är det ju lite opraktiskt att låta ladan kunna lösa ut jordfelsbrytaren i huvudbyggnaden. Så det är väl rekommendabelt att ha en egen jordfelsbrytare i ladan även av praktiska skäl. Matningen till ladan bör kopplas före huvudbyggnadens jordfelsbrytare. Har du två jordfelsbrytare i serie så vet du aldrig om den ena eller den andra eller båda löser ut vid ett fel.

I ladan är det kanske också lämpligt att låta vissa uttag (typ ev. utomhus uttag) ha en egen jordfelsbrytare eller personskyddsautomat (kombinerad säkring och jordfelsbrytare), så att uttag med extra stor risk för jordfel inte släcker allt.

Det finns speciella installationsregler för lador, jag har nästan noll koll på dem. Men de är försäkringskrav har jag för mig. Ex. så ställs extra hårda brandskyddskrav, så att plastmaterial som är OK i andra sammanhang inte får användas. och det krävs skydd mot inträngande damm.

Så är det väl lämpligt att låta även Attefallshuset ha en jordfelsbrytare i centralen i attefallshuset.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Om det verkligen är ett lantbruk eller hästgård det är fråga om så finns det en rätt bra broshyr för detta. Fast nu gissar jag att det inte är det.
 
Rätt gissat, vi snackar vanligt villa som råkar ha en äldre lada på tomten, således varken lantbruk eller hästar. Men det fanns lite intressant i broschyren, tackar!
 
För IP30 gäller att det är torrt i ladan. Minsta kapslingsklass utomhus och i fuktiga utrymmen är IPX1. En gammal diazedcentral i IPX1 skulle jag inte vara orolig för men en normcentral har känsligare produkter. Jag skulle valt en kapslad central.
 
  • Gilla
ginnfilt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.