Vad gäller?

Har en ärvd fastighet byggd 1970 och ska sälja denna.
Det kommer att bli reavinst på den, men hur den beräknas vet jag inte då det inte finns kvitton eller andra avdrag.

Tänker bilda aktiebolag, köpa mark och börja odla ekologiskt närodlat och undrar om man kan kvitta reavinsten från försäljningen av fastigheten, till den nya jordbruksfastighet jag ska köpa?

Om inte, hur räknar man ut reavinsten och hur mycket blir den?
 
Det måste ju finnas några papper på vad det kostade att bygga huset om förra ägaren byggde det. Annars finns det ju register över fastighetsköp så där kan man se vad det köptes för.
Vinsten kan du inte kvitta mot nästa köp, du kan ev få uppskov på vinsten, men den måste betalas när du sen säljer ditt nya boende.
 
Oavsett hur du vill hantera vinsten från försäljningen, så måste du redovisa hur stor vinst det rör sig om. Sedan har jag lite svårt att se hur det skulle kunna ha något med ditt nystartade AB att göra. Möjligen skulle det gå att konstruera ett ev. köp av mark för din odling så att den samtidigt är en fastighet där du bor, och då kunna utnyttja möjligheten att skjuta vinsten framför dig. Men då måste dte vara du som köper en ny fastighet, inte ditt bolag.

Men jag tror att det skulle krävas rätt "kreativ" redovisning för att lyckas använda en jordbruksfastighet på det viset i reavinstbeskattningen.

Om huset är byggt 1970, så skulle jag gissa att det byggts med statliga lån (man fick typ 80% rabatt på räntan), det bör gå att hitta uppgifter som låg till grund för att få lånen, alltså byggkostnad.
 
Du kan inte kvitta mot ett aktiebolag. Du och bolaget är helt olika juridiska personer. Vidare kan ett bolag normalt ej heller köpa jordbruks eller skogsmark. Om man inte är ett skogsbolag så är sådan mark normalt privatägd i Sverige.

Dessutom kan man väl inte kvitta alls längre? Eller har de ändrat reglerna det sista året... Man kan väl begära uppskov med maximalt 1450000 och sedan får man .betala ränta på detta till staten varje år, tills den dagen man betalar vinstskatten.
 
Ja det är mitt föräldrahem som skrivits över på mig i höstas. Nu är min mor så pass sjuk i alzheimers att hon måste läggas in på vårdboende.
Är enda anhörig och vill inte behålla fastigheten. Hade tänkt köpa en mindre gård och bedriva ekologisk närodling.
Fastigheten är ingen större fastighet och kommer troligen säljas för något kring 1,7 milj Priset 1970 borde ligga på ca. 400-500 tk
Inga kvitton eller andra handlingar har jag hittat, mer än installerat ny el-panna och luftvärmepump för 15 år sedan. Trolig gemensam kostnad inkl. arbete 70-80 tk.
 
1974 kostade nytt standardhus (BPA) 120 kvm enplan en bra bit under 300'.
Detta var inne i Luleå - kan dock ha varit dyrare i dina trakter.
 
Känns som att det enklaste är att prata med skattemyndigheten. Skatta för vinsten åker du ju på oavsett men beräkningsgrunden lär ju fastställas.
Även om möjligheten kan finnas att skjuta upp skatten så är det ju enklast att bara få det ur världen.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.