Menar en sådan där solen värmer upp luften som sedan blåser in i huset med hjälp av en integrerad solcellsdriven fläkt. Finns modeller från ca 3000 kr och uppåt (+ ritningar på egentillverkning, vilket jag dock inte funderar på här).
Finn en del gamla trådar i ämnet men ingen verkar ha egen erfarenhet.
Intressant att värma och avfukta ett fritidshus som står tomt långa tider. Läst någon skrämselvarning att detta skulle kunna skapa kondens som gör kåken fuktigare - men självklart var detta inget problem om man valde rätt (dyrare) märke på solfångaren (enligt fabrikanten)... jaja vad vet man.
Finns det någon som har en sådan här grej - erfarenheter? Fackkunskaper?
 
  • Gilla
Johan_lilje
  • Laddar…
Mina egna erfarenheter är goda! Jag har en Solarventi SV7 till en timrad stuga på 18 m2 och en SV3 till en liten isolerad bod på c:a 12 m2 placerade i Dalarna. Ventilationen är bra. Den 20:e februari kl. 16.00 mätte jag temperaturen på SV3, för att se hur det är på vintern/ våren. Sen eftermiddagssol gav resultatet : Utetemp= 6,5 C och inblåsningsluft = 27 C .
Man ska nog inte räkna med att värmetillskottet är speciellt betydande, men det blir bra ventilation och det bör också bli torrare inomhus.
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Har oxå en solarventi och tycker det fungerar bra.

Förut luktade det sommarstuga i huset men efter installation så är det inga lukt problem.

Loggar temp och det märks att den ger lite värme nu när solen börjar värma.

Luftvärmepumpen är inställd på 16 grader.
 
  • Temperaturloggningsgraf för en gäststuga som visar variationer över en vecka med uppgifter om minsta, maximala och genomsnittstemperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Yom och 1 till
  • Laddar…
Instämmer i tidigare inlägg, den största nyttan är luftväxling med frisk och uppvärmd luft. Även vi har en sådan (Solarventi) som nu rullat i 10-15 år i fritidshuset och helt tagit bort den unkna vinterluften som det riskerar att bli när den står oanvänd med enbart underhållsvärmen. Värmetillskott ger den bäst på vår/höst.
Nyinköp idag så skulle jag överdimensionera ett steg.
Se till om den har integrerad solcell för att driva fläkten att den klarar att vara avstängd sommartid.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Jag har monterat in en Solfläkt 2.0 / 0,75 kvm i ett förråd. Under vintern har den inte gett så mycket värme så att rummet blivit uppvärmt. Dock märker man att den även vid minusgrader ger värme så snart solen dyker upp.
Nu på vårkanten blir effekten mer påtaglig. Det ska bli intressant att se hur det blir när vi närmar oss sommaren.
 
Cirkulerar inomhusluften genom solfångaren eller blåser man in uppvärmd uteluft?
 
  • Gilla
magnuse74 och 1 till
  • Laddar…
Den blåser in luften.
 
Den jag har cirkulerar inomhusluften. Enl. reklamen slipper man då att få in en massa damm och pollen.
 
  • Gilla
kennat@edu
  • Laddar…
Båda varianterna förekommer alltså.
Undrar vilken typ som är bäst.. :thinking:
 
Jag har svårt att se att det skulle vara effektivt. Solfångaren kan max ge en effekt på strax under 1 kW/m2 vid full belysning i exakt rätt vinkel, oftast betydligt mindre, kanske 500 W/m2. Det är alltså betydligt mindre än en liten värmefläkt. Man kan kanske höja temperaturen i stugan knappt märkbart. Detta syns ju också på diagrammet ovan där tempen höjs med ett par grader om solarventen får sol. Det är alltså inte så att den värmer huset till 16 grader, utan det står värmepumpen för.
Enligt minaa beräkningar är det ett väldigt ineffektivt och dyrt sätt att ge lite tillsatsvärme.
 
  • Gilla
Hamochtång och 1 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Den jag har cirkulerar inomhusluften. Enl. reklamen slipper man då att få in en massa damm och pollen.
Har du en värmeväxlare då?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
ett väldigt ineffektivt och dyrt sätt att ge lite tillsatsvärme.
Jo men tanken är nog aldrig att solfångaren ska värma upp huset utan hålla det torrare.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Jag har en egentillverkad, ca 1,5m², som blåser in ute uteluft i en lillstuga på tomten. Myggnätsvarianten som ger bra, snabb effekt. Mäter difftemp inne/ute för att veta när jag ska blåsa in.Varvtalsstyrd fläktstyrning för att få ut maximalt. Vår och höst tycker jag den ger ett gott tillskott. Blåser in 25-30°C luft så här års.
Nu trycker jag in luften med fläkten. Ska även sätta in en fläkt på utblåset ur stugan så jag inte för så mycket mottryck.

Gul kurva stugans innetemp och grön fuktigheten.
Graf som visar temperatur- och fuktighetsförändringar i en lillstuga över fem dagar, med temperatur i gult och fuktighet i grönt.

Bara goda erfarenheter!
 
http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/steg1.htm

Jag byggde en sån här och och blåste luft från golvet i garaget genom fångaren och sen tillbaka igen med gott resultat. Solfångar ytan var ca 2kvm och den gick så fort solen träffade fångaren. En dag på våren med sol gav min. 65 grader in konstant. Den termometer jag använde klarade +70 sen blev det bara streck vilket den visade ofta. Garaget var 64kvm, jag höjde värmen ett par grader med billig sol. Styrningen var enkel och fläkten en gamal pax, nu när vi har flyttat så skall jag bygga en liknande men använda en fläkt som rör luften bättre. Styrningen köpte jag på conrad.se art.nr. 1373757
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.