Själv hade jag kört med lim. Om du nån gång i framtiden vill ta bort dem så är väl det där bordet i ek, så det är ju bara att slipa och olja/lacka. Det lär väl bordet ändå behöva om du i framtiden ändrar användningsområde från kontors/mötesbord till något delikatare?
 
Jo, dubbelhäftande kan vara jobbigt om det suttit lite.

Vilket lim borde man sikta på? Det viktiga är att träet inte går sönder vid demontering. Att man behöver fila lite kan man troligen leva med.
 
Har du tvättat plåten ordentligt innan.
Många plåtar är inoljade och då kan det vara svårt att fästa tejp, eller lim.
 
K kioskdavid skrev:
Har du tvättat plåten ordentligt innan.
Många plåtar är inoljade och då kan det vara svårt att fästa tejp, eller lim.
Nej faktiskt inte men det verkar sitta bra där, det är mot bordsbenet det lossnar. Kanske egentligen inte så konstigt då även det känns lite oljat även om det är bets.

Vi får se om detta håller annars får jag prova trycka in ett par klickar lim.

Jag kan tycka att plåtslagaren hade kunnat lägga en aning mer jobb på skorna så att kanterna var mjuka, hade inte haft något emot att betala för det. Men väl på plats så ser det faktiskt riktigt fint ut. Får hoppas att motkörningarna inte bucklar till eller skapar andra fula märken som inte går att polera bort.
 
Plockade av tvingarna och det ser faktiskt riktigt bra ut :

FhlSKgV.jpg
Uyp8qgJ.jpg
sE1Wzoj.jpg
Ho70VvA.jpg

Självklart måste man prova skydden och självklart blev det direkt märke i plåten som inte går att putsa bort :
LoEKyZD.jpg
ZPPEia1.jpg

Som tur är syns det inte så mycket uppifrån och efter som man inte känner dem med fingret så misstänker jag att de går att putsa bort med slipmedel. Jag tror dock att detta är något man får ta och se det lite som patina ;)

dFap4fe.jpg

Det tog dock inte lång tid innan en av de lossnade igen, den som jag haft mest problem att få på plats. Provade ta en träbit och banka till plåten men det släppte efter par minuter igen. Jag valde då att prova med annan tjockare mattejp jag har och åter igen banka in delen på plats. Det är faktiskt ganska mycket kraft som tejpen ska hålla emot så jag kan förstå om det inte är helt enkelt att hålla det på plats.

Vi får avvakta igen och se hur detta håller. Så länge har jag tittat på vilka lim jag har hemma :

- Pattex No More Nails
- Bostik Maxi Bond
- Tec-7
- Loctite Snabb lim
- Biltema 2 komponent super Epoxy

Tec-7 ska vara lite elastisk då den tror jag inte på, Biltemas 2 epoxy är troligen överdrivet i detta fallet, Loctite Snabb Lim är troligen för svag. Så en klick Maxi Bond eller No More Nails kanske.

Hade jag vetat att det skulle var så krångligt att få det på plats så hade jag filat ner alla skarpa kanter innan montering, varje försök repar benen en del tyvärr.
 
Det höll tyvärr inte, 2 fjädrade ut under natten, den ena kunde jag enkelt dra av, konstigt nog satt en av dem som berget dock så den lät jag vara. Jag misstänker att bordsbenet har någon behandling på vissa ställen som gör att tejpen fäster bättre eller sämre. Det är inga problem att fästa tejpen på aluminiumen.

Nu valde jag att köra med 3 klickar Pattex No More Nails på de 3 som släppte. Just nu ligger det under press och så får det göra 12 timmar, d.v.s tills ikväll vid 9, då borde det ha härdat.

Jag var lite inne på att sätta små skruvar men det förstör looken merän vad man kan tänka sig.
 
Även Pattex limmet gav upp ganska snabbt tyvärr. Problemet är de delarna som går upp längs benen fjädrar ut ganska rejält och man kan inte bara bocka in dem mot benen utan man måste överbocka dem d.v.s mindre än 90 grader för att få 90 grader. Förra gången var det tejpen som släppte från bordsbenen, denna gången var det limmet som släppte från metall skon.

Skruvar kommer vara min sista utväg men jag ger detta ett försök till. Så jag la bordet upp och ner, tvättade av både ben och skor med YES. Bockade till skorna rejält så att de själva höll sina 90 grader, strök på x10 lim och tryckte på skorna uppifrån utan att dra påverka vinklarna allt för mycket. Nu sitter det i press tills i morgon. Om detta fortfarande inte vill fästa så får det helt enkelt bli skruv. Nu i efterhand känns det som att skruv faktiskt hade orsakat mindre skada på benen.




Jag la bordet upp och ner, tog av skorna och tvättade rent med YES både på metall o trä. Sandpapprade faktiskt lite på ena metallen också
Så det jag gjort nu är att lägga bordet upp och ner, ta av skorna och justera in dem så att plåtarna håller 90 grader utan att fjädra ut. Satt upp x10 så mycket lim som tidigare och fört på skorna uppifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.