Ska bygga staket av 45x28 stående som dras i 95x45.

Vill gärna ha en slät yta utåt. Detta ska vara tryckt virke. Funderar på att dra bakifrån men då blir det bara 10-13 mm av 28 mm som den fäster i. Alternativ som jag kikat på är Camo och dra den i sidan? Men på 28 mm tjockt kanske man kan dra den 45 grader i sidan utan hjälp av Camo? Det ska vara 50/50 spjäla/spalt.

Några tips?
 
Dyckert.
Men tryckt virke är redan så fult att lite skruvar gör ingen skillnad.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Det lättaste är väl att dra skruven bakifrån som du tänkt men att dra ned den djupare i 95x45, alltså kanske 10 mm ned. Man brukar ju dra ned skruven en bit i vanliga trall-golv av tryckimpregnerat också.
 
  • Gilla
Cquencer
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Dyckert.
Men tryckt virke är redan så fult att lite skruvar gör ingen skillnad.
Dyckert? Sitter det verkligen?

Staketet ska målas om ett år när det torkat.
 
M Marsman80 skrev:
Det lättaste är väl att dra skruven bakifrån som du tänkt men att dra ned den djupare i 95x45, alltså kanske 10 mm ned. Man brukar ju dra ned skruven en bit i vanliga trall-golv av tryckimpregnerat också.
Ja det är klart. Köra 55 mm skruv och dra lite till. Bra idé. Får bara ha lite känsla så man inte drar igenom.
 
  • Gilla
RobinJ87
  • Laddar…
Finns ju djupstopp till borr som säkert passar till bitsen (finns säkert djupstopp till bits också).

Exempel:
En samling av olika storlekar av svarta djupstopp för borr, placerade runt och på ett borrbit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Cquencer
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Det lättaste är väl att dra skruven bakifrån som du tänkt men att dra ned den djupare i 95x45, alltså kanske 10 mm ned. Man brukar ju dra ned skruven en bit i vanliga trall-golv av tryckimpregnerat också.
Drar man ner skruven i trallvirke skapas en grop där vattnet kan stå kvar och förstöra trallen rätt fort. Rätt oproffsigt att frångå konstruktivt vattenskydd.
Dra hellre från sidan, gärna lite nerifrån så stannar inte vattnet kvar...
 
Cquencer Cquencer skrev:
Dyckert? Sitter det verkligen?

Staketet ska målas om ett år när det torkat.
Klart att skruv ger bättre hållfasthet än dyckert (eller spik för den delen), men ett staket utsätts väl inte för så mycket krafter så länge man låter bli att klättra över det. Jag gissar att det genom historien varit vanligare med spikade staket än skruvade. Skulle jag bygga ett staket där jag vill ha dold infästning skulle jag nog satsa på dyckert diagonalt från sidorna.
 
  • Gilla
evana och 1 till
  • Laddar…
har du lust och tid.. försänk skruven och täpp till med träplugg..
 
Tack för alla svaren! Man ska väl visa hur det blev också även om det är ett år sen nu.

Körde tillslut dold trallskruv som drogs på diagonalen. Två i varje bärlina. Blev riktigt bra tycker jag och sitter bra ett år efter också.
Ett staket byggt med vertikala trästolpar och dold trallskruv, bredvid en trottoar och växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alex3000 och 7 till
  • Laddar…
Cquencer Cquencer skrev:
Tack för alla svaren! Man ska väl visa hur det blev också även om det är ett år sen nu.

Körde tillslut dold trallskruv som drogs på diagonalen. Två i varje bärlina. Blev riktigt bra tycker jag och sitter bra ett år efter också.
[bild]
Är intresserad av en bild från baksidan så man ser hur du har fäst staketreglarna i stolpen. Fäste du dom framför stolpen, eller jackade du ur, eller fäste dom på sidan av stolpen? :)
 
Jag har ingen närbild men kan ta i morgon. Men jag jackade ur för bärlinan men lät den skjuta ut 5 mm så stolphatten fick plats
 
  • Bild på ett staket vid en trädgård, sett ovanifrån, med utrymme för stolphatt vid bärlinan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
K Klicka skrev:
Är intresserad av en bild från baksidan så man ser hur du har fäst staketreglarna i stolpen. Fäste du dom framför stolpen, eller jackade du ur, eller fäste dom på sidan av stolpen? :)
 
  • Metallhörnbeslag monterat på trästolpe i staket med gröna blad i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nädetvardetvärsta och 2 till
  • Laddar…
Tack. Jag gör nog samma på mitt staket. (y)
 
Cquencer Cquencer skrev:
Tack för alla svaren! Man ska väl visa hur det blev också även om det är ett år sen nu.

Körde tillslut dold trallskruv som drogs på diagonalen. Två i varje bärlina. Blev riktigt bra tycker jag och sitter bra ett år efter också.
[bild]
Riktigt snyggt! Använde du något verktyg för att få vinkeln rätt i varje spjäla?

Jag ska precis påbörja montering av spikregel och spjälor på mitt staket och undrar därför hur du gjorde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.