Hej,

Mitt hus ligger på en höjd efter en å. Min tomt slutar vid en brant slänt som går ner mot ån, det finns ingen ”plan” mark efter slänten den går så att säga rakt ner i ån och gör marken otillgänglig för allmänheten! Vid granskning av ”tomtkarta” ser det inte ut att vara någon som äger slänten, jag gissar därför att den är att anse som allmän mark. Jag har ett antal funderingar. 1, Hur nära slänten får jag bygga min altan? 2, kan jag bygga en trapp i slänten ner mot ån och där ha en brygga för båt? 3 är det möjligt att köpa loss denna remsa? 4 slänten är brant och övervuxen med sly etc. kan jag åtgärda och ”snygga till” den?
 
All mark har en ägare.
Att sköta sådan mark väcker ofta avundsjuka, den ska vara förslyad så att inte husägaren kan ha nytta av den.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Nja, här kan man väl gå samman med sina grannar och röja upp och göra slänt mot vattnet fint. Ingen blir glad över utsikt mot sly, men man kan ju anta att det inte är helt inom lagens råmärken ändå. Att däremot ta marken i besittning för att utnyttja den är det nog värre med.
 
harry73
Här finns de lite olika saker att ta hänsyn till. Å ena sidan bygglovsreglerna (inkl attefallsregler och friggebodsregler) Å andra sidan finns det strandskyddsregler.

Du berättar ingenting om hur du bor (tomtstorlek, detaljplan, mm) men om vi antar att du bor inom detaljplanerat område och att hela din fastighet är tomtmark och det inte finns strandskydd på din tomt, då gäller vanliga bygglovsregler. För att placera altan i slänt eller friggebod krävs inom 4,5m tillstånd från grannen. Vet du inte vem grannen är, är det svårt. Och är det allmän platsmark kan du inte få granntillstånd, då behöver du bygglov istället.
Bygger du utan tillstånd, kan kommunen inom 5 år kräva byggsanktionsavgift och inom 10 år kan de kräva rivning med vite om du inte river i tid.
Efter 10 år är det fortfarande ett svartbygge, men har kommunen inga rättsmedel kvar att agera.
Det känns rimligt att strandskyddet gäller för slänten utanför din tomt, och där får du aldrig bygga eller på annat sätt ta marken i anspråk. Sedan kan man undra vad som händer om ni har en flyttbrygga i ån och en stig ner till vattnet, men jag skulle inte lägga stora pengar på det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Välkommen till forumet!

Då är det nog kommunen som äger slänten.

1. När det gäller byggande nära vatten gäller lagen om strandskydd och allt som gör att den allmänna marken närmast vattnet upplevs av andra, t.ex. de som färdas på ån, som att det är privat mark är normalt förbjudet. Hör med kommunen om vad som gäller i ditt fall.

2. Nej, du får inte bygga något på kommunens mark utan lov, gäller både trappa och brygga.

3. Det kan bara kommunen svara på.

4. Inte utan en överenskommelse med kommunen.
 
harry73
Jag tror också att kommunen äger slänten, men det behövs inte. Den kan också tillhöra en lantbruksfastighet eller en samfällighet.
Jag är (nästan) helt säker på att kommunen inte kan, vill eller får ge tillstånd till vilken åtgärd som helst på slänten utanför din fastighet, och att de inte heller kommer att ge tillstånd för altan eller friggebod nära gränsen.
Om du inte vill bygga utan tillstånd, kan du såklart fråga, men planerar du att bygga oavsett vad kommunen säger, är det kanske bättre att inte väcka den björn som sover.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.