Vi har lite bråttom och som ett försök att spara tid genom att inte be om offerter från de fyra olika försäkringsbolagen (Bostadsgaranti, GarBo, Nordisk garanti och Gerling), undrar jag om någon kan säga vilket bolag som är generellt sett billigast. Produktionskostnaden ligger på omkring 2,2 miljoner.
 
Betina
Jag läste nyss på byggahus.se att Bostadsgaranti är billigast (och de ägs till hälften av Staten), minst 12000 tar de ut. De andra tar minst 15000 förutom GarBo som tar minst 24000 för nybygge! Men sedan spelar ju själva bygget in, vem vet vad som höjer premien?!
 
Glöm Gar-Bo, de är dyra, kan inget om hus eller hur man betalar ut vid skada, det enda de kan är att ta betalt.

Göte
 
Vi tänkte först försäkra oss genom Bostadsgarant, men drog öronen åt oss, då de ville försäkra även vårt eget arbete. Vi köper en byggsats av en husleverantör och skulle enligt dem bara betala premie för materialsatsen (ca 7500 kr). Men när vi fick offerten från Bostadsgaranti hade de gjort en schablonmässig uträkning på vårt arbete och dubblat premien. När jag invände mot det menade Bostadsgaranti att i det fall vi ville göra arbete själva så skulle varje liter färg och varje tapetvåd upp på listan över material.

Vår husleverantör som har avtal med Bostadsgaranti och muntligen gav oss beskedet om en premie på 7500, blev också ytterst irriterade på Bostadsgaranti och vår säljare undrade om de var riktigt kloka. De kommer kalla till möte med försäkringsbolaget.

Särskilt arg blir jag när Bostadsgaranti säger saker som "vad gör ni om färgen flagar då inom några år?" Hur godtrogen tror de att jag är egentligen, försöker låta påskina att Bostadsgaranti skulle ersätta mig om färgen flagar!!! Med den erfarenheten av hur försäkringsbolag agerar, skulle det nog bli utredningar och tjafs om vem som bär skuld till skadan, och någon ersättning skulle det inte bli på den här sidan tioårsgränsen.

Sitter nu och läser igenom Nordisk Garanti. Få se hur det slutar. Men det är inte så himla bråttom, eftersom det är först när slutbesiktning ska göras som försäkring behövs / aktiveras.

/Eva
 
men du måste väl ha försäkringen tecknad för att få börja bygga?
 
Vi har börjat anlägga grund och haft samrådsmöte utan tecknad försäkring. Först vägrade kommunen ens ha byggsamråd om det inte fanns försäkring. Men vår KA framförde att det inte fanns någon laglig grund till att neka samrådsmöte pga. att försäkring inte var tecknad. Byggsamråd blev. Kommunen menar nu att det räcker om vi kompletterar våra bygghandlingar med försäkringen. Det ger oss lite andrum.

/Eva
 
Skönt för er, vi fick ha byggsamråd innan försäkringen var tecknad men vi fick inte börja bygga. Det är ju helt ofattbart att man skapar en ny lag som ska vara sååååå bra, och sen vet varken kommuner eller försäkringsbolag hur det fungerar och lämnar olika besked till alla! Man orkar ju knappt bli upprörd, bara trött.
 
Håller fullständigt med Husmyran. Det verkar även "experterna" göra.
Vi sitter i en rävsax då inget bolag vill försäkra endast grund utan bara hela fastigheten - menar de tomten oxå då eller. . .
Kommungubbarna har ingen aning om hur detta funkar. Har fått upplysa dem idag.
Det känns som om denna dumma idé kan kosta oss så mycket att vi tvingas backa.
 
1-1,5% av kostnaden. Brukar tillåta differans på 100-150'.

Challe
 
Så..vad har ni valt och varför? Hur pass olika pris har de gett? ???
 
sjysst, Bostadsgaranti dubblade precis premien på grund av att de inte var nöjda med min entreprenör dvs. 42 232SEK! ren maffiametod att blåsa oss byggare på pengar, Kartell av högsta nivå! Att detta får fortgå!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.