Expansionskärlet går ej att lufta så jag tänkte ta det säkra före det osäkra och byta ut det.
Men då jag är lat vill jag helst ha ett likadant som bara är att plugga in, men jag vet inte vad jag ska leta efter.

30cm i diameter, ca 43cm hög. Har en krage som den hänger i, kragen har en diameter på 10cm. Har utvändig R25-gänga(?). Går det att hitta?

Rött expansionskärl med mätare och kopparledningar i pannrum, ungefär 30cm i diameter och 43cm högt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Expansionskärl i rött ca 30cm diam. och 43cm högt, hängande i kragen med R25-gänga, kopparledningar ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Ja, handsken till höger ska bort, förra ägarna av huset hade en gammal symaskin kopplad till den)
 
Lättare att hitta luftningsventilen kanske?
 
Det där är en typisk krille-fråga. Eftersom kärlet saknar krage mittpå borde det vara lätt att identifiera, det brukar de flesta mindre kärlen ha. Sitter ju säkert en typskylt på baksidan också?

En fundering: Är det genomtänkt att ha utblåset för övertrycksventilen riktad mot ett öppet vägguttag?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det där är en typisk krille-fråga. Eftersom kärlet saknar krage mittpå borde det vara lätt att identifiera, det brukar de flesta mindre kärlen ha. Sitter ju säkert en typskylt på baksidan också?

En fundering: Är det genomtänkt att ha utblåset för övertrycksventilen riktad mot ett öppet vägguttag?
Haha nja jag hade iaf inte satt ett eluttag just där men vem är jag att säga det utan elutbildning?
Som du sa det sitter garanterat en typskylt nånstans på den.
 
Då kanske vi ska anropa @Krilleman och hoppas på proffshjälp =)

Jag vet inte vilket som kom först, uttaget eller kärlet, men jag tänker montera så att flödet riktas i en mer lämplig riktning.

Får se om jag hittar en märkskylt någonstans.
 
Jo plastlocket ligger löst på bordet under och om jag inte missminner mig så ser det ut som på bilden i din länk. Ser ut att vara rätt! Tack!
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Vad menas med ”går inte att lufta”
 
Kan inte tömma blåsan på luft.
 
Varför skulle man vilja det?
Är det inte bättre att byta ventilinsats?
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Kan inte tömma blåsan på luft.
Kan det vara så att det inte är luft i blåsan? Alltså är den pumad till rätt tryck från början?
 
Krilleman
@Jarlingar har nog slagit huvudet på spiken.

Onnline, Onninens egna varumärke. Helsvetsat med liknande fläns upptill.
https://onnshop.onninen.se/onnline-expansionskarl-onnline-25l-0-5-ur02523190-pn5-99-utv-gga-20/p/AOV898?term=expansionskärl

Dock så verkar väggkonsolen vara annorlunda numera. Eller så är befintlig väggkonsol "hemmasnickrad".
https://onnshop.onninen.se/onnline-vaggfaste-onnline-expkarl-v50920-till-8-35-l-spannband/p/AOV956?term=väggfäste

Och som @Daniel 109 skriver, om det bara är fel på luftnippeln är det ju lättare att bara byta den om så är möjligt! (y)

Vet du om du har något lufttryck i blåsan nu eller är den helt tom?! :thinking:
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
För att jag har för högt tryck i blåsan, tror jag iaf, kärlet låter som att det bara är fullt av luft.

Visste inte att man kunde byta bara ventilen, hur gör man det och var hittar man en ventil? :thinking:

Det låter ju billigare och enklare helt klart.
 
Jag har likadan konsol hemma till mitt expansionskärl så det är nog bara en tidigare variant. Kan tillägga att jag inte lyckades byta luftnippel på min. Har för mig att det var någon udda konstruktion.
 
Har för mig att det är flamco väggfäste jag har till min 18 litare.
Den hänger i gängan bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.