Hej! Vi ska göra en tillbyggnad på vårt hus och det kräver givetvis bygglov. I samband med tillbyggnaden skall vi även göra om köket. I ritningarna för bygglovet som skall skickas in kommer man se den nya planlösningen för köket. Vi vill göra ett L-format kök med ett hörnskafferi i hörnet på L:et och då hamnar disko på ena sidan och spis på andra och då ev påverka Boverkets regler 8:43.
Min fråga är kan man få avslag på bygglovet om de inte gillar våran planlösning för köket även om detta bara är en ombyggnad och inte själva tillbyggnaden som man behöver söka bygglov för?
 
Måste ni redovisa insidan då? Redovisa bara väggar och utelämna fast och lös inredning. Enligt min erfarenhet är det i princip bara när man gör nya bostadslägenheter (nybyggnad eller ändrad användning) som man måste redovisa inredningar. Jag har skickat in flera bygglov på tillbyggnader som baserar sig på de ursprungliga bygglovsritningarna (som kan vara från 20-talet eller liknande) och då brukar fast inredning sällan ingå, utan bara en text som beskriver rummets funktion. Så då har jag bara redovisat väggar före och väggar efter och eventuellt ändrad rumstext.

Med det sagt beror det från handläggare till handläggare också. Vill de se fast inredning kommer de att be om en komplettering, så får man ta ställning till problemställningen då. I sådana fall blir ju bygglovet något fördröjt, men om tidsaspekten inte är av yttersta vikt kan det vara värt chansningen. Det blir ju mindre att rita också.
 
Jag uppfattar det som att köket inte är/kommer vara beläget i tillbyggnaden utan bara renoveras i samband med tillbygget?
Att bygga om befintligt kök är knappast bygglovspliktigt. Sök lov på tillbyggnaden och visa köket som det ser ut idag.
 
Jag vet inte om man måste rita ut ombyggnationen och det är ju också en fundering. Men jag tänker att om man skriver när man skickar in ansökan för att bygglov, kan man kanske poängtera att det gäller tillbyggnad. Men det som kanske ställer till det är att för att göra denna ombyggnad krävs att ett badrum rivs och nytt byggs i tillbyggnaden. Behövs denna rivning skickas in till kommunen eller kan man endast skicka in ritning på tillbyggnaden och göra som Patrik skriver och låta gamla köket vara kvar på ritningen?
 
Det krävs bygganmälan för att riva ett badrum, iom ändringar i VA.

Vi gjorde precis detta i vår ombyggnad, men det var när gamla PBL gällde.

Vi rev två badrum och byggde två nya och stor ändring av köket. Tänk på att göra det nya i utbyggnaden enligt tillgänglighetskrav. Vi rev ett minimalt badrum på drygt 2 kvm (med badkar toa och handfat, dessutom genomgång, så det hade två dörrar). Och planerade för en ny minimal toa med dusch på annat ställe. Arkitekten övertalade oss att den måste byggas handikapsanpassad. Det rådet var guld värt. Handläggaren för startbeskedet påpekade "vad bra att ni gjort det handikappsanpassat", sedan var han helt på vår sida. Jag frågade om diverse avvikelser från bygglovet, "det är helt OK, vad bra med den där handikappsanpassningen". Jag hade förberett en argumentation för att slippa byggfelsförsäkringen, han bara säga byggfelsför.. " det behövs ju inte här, vad bra att ni gör den där handikappsanpassningen".
 
  • Gilla
dajaskazal och 1 till
  • Laddar…
Med tanke på vad du beskriver (svårt utan att se skisser) hade jag redovisat befintligt läge med den rivna toaletten (markera att den ska rivas) men utan köksinredning inritad. Sen hade jag redovisat tillbyggnaden, fortfarande utan köksinredning men med det nya badrummet enligt regler för handikappanpassning. Jag hade inte skickat in en separat anmälan för rivning av badrum utan gjort allt på samma bygglov.
 
Vid större renoveringar av kök eller vid nybyggnad krävs det att det finns minnst en utslagsho brevid spisen.
Jag åkte dit på det själv.

Enklast är att förlägga spis brevid spisen men annars räcker det alltså med en ho + ev kran.
 
S Schmolsson skrev:
Hej! Vi ska göra en tillbyggnad på vårt hus och det kräver givetvis bygglov. I samband med tillbyggnaden skall vi även göra om köket. I ritningarna för bygglovet som skall skickas in kommer man se den nya planlösningen för köket. Vi vill göra ett L-format kök med ett hörnskafferi i hörnet på L:et och då hamnar disko på ena sidan och spis på andra och då ev påverka Boverkets regler 8:43.
Min fråga är kan man få avslag på bygglovet om de inte gillar våran planlösning för köket även om detta bara är en ombyggnad och inte själva tillbyggnaden som man behöver söka bygglov för?
Oavsett bygglov eller inte kan det vara bra att följa boverkets regler. Den här regeln handlar om att man inte ska riskera att hälla skållhett vatten över sig själv eller ännu värre sina egna eller någon annans barn. En regel som det är mycket dumt att inte följa.
 
  • Gilla
GustavGBG och 1 till
  • Laddar…
Klart vi vill följa Boverkets regler då de finns av en orsak. Men vi har vägt riskerna och vad jag kan utläsa är det ett bör-krav och inte skall-krav.
Tack alla för många bra tips! Vi ska se igen om vi kanske kan försöka få diskhon och spis bredvid varandra. Annars är det som nå gissade att köket inte behöver rivas för att göra ombyggnaden och tillbyggnaden så den kanske vi spar tills det andra är klart.

Den nya toaletten var redan planerad att vara handikappsanpassad och likaså resten av ombyggnaden.
 
”Bör” tolkas som ”skall” av alla myndigheter och andra som vill och kan sätta käppar i hjulen för folk som vill bestämma över sin egen fastighet.

Det enda utrymmet man har med ”bör” är att om man har en annan, fullgod lösning på ”problemet” än den som föreslås så kan det vara ok. Ofta är det oklart vem som kan göra den tolkningen. Oftast är det väl den enskilde handläggaren, men de brukar vilja ha ett expertutlåtande av en relevant yrkesman. Typ ett tillgänglighetsutlåtande när det rör tillgänglighet. I just det här specifika fallet är det dock svårt att uppfylla paragrafen med annat än att placera vask i samma inredningslängd som spisen.

Så personligen hade jag fixat utbyggnaden först och sen köket i lönndom om det inte finns ett vettigt sätt att faktiskt uppfylla kravet. Ibland gör det inte det hur gärna man än vill.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det där med vask nära spisen. Jag förstår om det krävs när spisen är i köksön. Men inte krävs det väl att man har en vask direkt bredvid spisen? Där vill man ju ha avställningsytor.

Det är ju rimligt att kräva att det skall finnas en vask så att man kan hälla av en kastrull utan att lyfta den över en golvyta, där man kan snubbla på ett litet barn.
 
Det allmänna rådet i BBR är:
"Utslagsvask bör placeras i samma inredningslängd som spisen."
Så det är som du säger att man ska kunna föra kastrullen hela vägen över en bänkyta till vasken. De behöver inte vara omedelbart intill varandra.

Så det är väl om man har spisen i en köksö, eller ett kök med två parallella motstående längder med spis på ena sidan och avlopp på andra som det kan bli bekymmer. Eller om bänkskivan mellan spis och vask bryts av ett dörrhål, en murstock eller vad som helst.
 
OK, tänkte väl att det var något sådant.
Vi har vår vask i vinkel mot spisen, en 80 cm bänk mellan.

Men vi har haft en incident, min dotter (som då var 21 år) snubblade lite med potatiskastrullen så hon brände en yta på 10 x 20 cm på låret. Det blev en rätt läskig brännskada som tog flera månader att läka. Nu är hon 26, och jag tror inte att det finns något synligt ärr längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.