T
Hej, jag sitter och spånar på en etta som jag vill göra om till en två genom att flytta köket till vardagsrummet, vägg i vägg med badrummet och ha det gamla köket som sovrum.

Badrummet måste ändå renoveras så tanken var att göra båda samtidigt, förutsatt att man får godkännande från styrelsen.

Det nuvarande köket har vitvaror som ska behållas.

Här är planritningen:



Ser ni några problem med projektet eller saker jag bör ha i åtanke?

Mvh
 
  • Planritning av en etta med indikationer på kök, badrum och vardagsrum för ombyggnad till en tvåa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du öppna upp ny dörr i väggen då? Eller hur blir det annars om köket hamnar vägg i vägg med badrummet?
Gissar att du har koll på alla ingrepp som krävs med dragning av ventilation, avlopp o.s.v.
Men så länge föreningen är med på banan bör det väl inte bli problem att få faktisk tillåtelse.
 
Om det nuvarande köket mot grannens kök eller badrum in det bli mycket ljud från dessa.

Kan bli störande för dig, grannen eller kommande ägare vid flytt av kök.
Jag hade inte velat ha t.ex en köksfläkt eller diskmaskin på andra sidan väggen när jag skall sova.

Möjligt att föreningen även nekar flytten av köket pga detta. Sutit i styrelsen i min förening och hade varit tveksam att godkänna det om så är fallet.
 
Om du ist skjuter ut köket i hallen där du har garderoben och gör en alkov under köksfönstret, öppnar del av väggen mot v-rummet så det blir ett L.. Blir lite trångt i hallen, men dörren till badrummet kanske kan flyttas in några dm så det blir mer plats att pasera. (Garderoben får då ta plats i v-rummet)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vad vill du uppnå med förändringen?
Det du kallar tvåa kallar jag kök med skrubb. Du har nu ett litet kök, som ser ut att vara ok att laga mat i, men liten plats att äta i. Det du beskriver blir ett stort kök (plats för matlagning, matbord och sedan inte mycket mer) med en separat skrubb att sova i. Köket har dålig form för att bli sovrum med dörr på kortsidan och säng längs långväggen.
Går det att riva väggen mellan kök och rum så blir det en studio istället (ett rum mindre istf ett rum till)?
Men beror på hur du lever och vad du vill ha för möbler. Säng eller bäddsoffa. Matbord eller äter du vid soffbordet. Lagar du mkt mat. Mest själv i lägenheten eller ofta flera .
 
T thiskw skrev:
Hej, jag sitter och spånar på en etta som jag vill göra om till en två genom att flytta köket till vardagsrummet, vägg i vägg med badrummet och ha det gamla köket som sovrum.

Badrummet måste ändå renoveras så tanken var att göra båda samtidigt, förutsatt att man får godkännande från styrelsen.

Det nuvarande köket har vitvaror som ska behållas.

Här är planritningen:



Ser ni några problem med projektet eller saker jag bör ha i åtanke?

Mvh
Lägenheten ser ut att vara lite för liten för att gå att dela av på ett vettigt sätt.
Möjligtvis att man kan dela av vardagsrummet och ta upp en till dörr i köksväggen? Bristen på fönster gör det också lite svårt att få till riktiga rum tyvärr.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
T
P Pin skrev:
Vad vill du uppnå med förändringen?
Det du kallar tvåa kallar jag kök med skrubb. Du har nu ett litet kök, som ser ut att vara ok att laga mat i, men liten plats att äta i. Det du beskriver blir ett stort kök (plats för matlagning, matbord och sedan inte mycket mer) med en separat skrubb att sova i. Köket har dålig form för att bli sovrum med dörr på kortsidan och säng längs långväggen.
Går det att riva väggen mellan kök och rum så blir det en studio istället (ett rum mindre istf ett rum till)?
Men beror på hur du lever och vad du vill ha för möbler. Säng eller bäddsoffa. Matbord eller äter du vid soffbordet. Lagar du mkt mat. Mest själv i lägenheten eller ofta flera .
Väggen mellan kök och vardagsrum går att plocka ner. Önskan med projektet är att ha ett sovrum som man kan stänga till, ifall man har besök samt att jag tycker det är skönt att ha ett separat rum att sova i.

Det jag behöver i lägenheten är säng, skrivbord, en bra soffa, tvbänk och ett litet runt matbord.

Fördelen jag ser med ett separat rum som det vart innan, även om det är litet, är att det fungerar ett tag att bo 2 där om det är så.

I dagsläget bor jag större (55) jämfört med denna på (37) men jag spenderar mest tid i mitt minikontor på 3 kvadrat när jag är vaken
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
VA-stammarna i badrummet sitter i "norra" kortsidan av lägenheten att dra nytt VA från köket till VA-stigaren kan vara svårt. Vet du hur golvet är uppbyggt och om det går att korsa badrumsgolvet med nya spilledningar map kosntruktionen?
 
Kan du inte ha "sovrum" intill WC istället och ta bort väggen mellan kök och vardagsrum så att det blir ett större rum.
Det blir ett sovrum utan fönster men då slipper du flytta köket med allt vad det innebär. Kanske ett par fönster högt placerade för lite ljusinsläpp så att det inte känns som en skrubb.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
ja jag hade nog också lutat åt samma lösning som @Eddie76 föreslår.
här kommer en snabb skiss, plus lite inspirationsbilder
Skiss av en lägenhetsplan med beteckningar för rum, kök, WC och garderober.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stilrent sovrum avskilt från vardagsrum med svart glasparti, inspiration till rumslösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modern studio apartment with a glass partition separating the bedroom from the living area, with minimalistic decor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glasmellanvägg med svarta ramar som delar rum, med skymt av skrivbord och säng bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt rum med glasväggar, trägolv och grå matta. Svart soffa och säng syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av modernt vardagsrum med stor glasvägg, soffhörn, konst på väggen och inramade bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredningsinspiration med franska vitmålade fönsterdörrar öppnade mot ett sovrum med synlig säng och sidobord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modern lägenhetsinteriör med svart glasparti som delar sovrum och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ljus vardagsrum med vitt skjutdörrssystem till sovalkov innehållande säng och hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
varmkorv och 5 till
  • Laddar…
Mycket billigare, bättre och snyggare lösning!!! kör i vind!!
 
T
major_tom major_tom skrev:
ja jag hade nog också lutat åt samma lösning som @Eddie76 föreslår.
här kommer en snabb skiss, plus lite inspirationsbilder
Tack för Inspon!
Tanken har slagit mig men jag känner mig väldigt osäker på hur/vart man ska placera soffa / tv i en sådan öppen planlösning utan dedikerad vägg till detta.

Men väldigt bra förslag @Eddie76
 
windestal
Soffan kan du placera med "ryggen fri", eller med matbord precis bakom, och tv mot väggen. Tycker också att detta känns bättre än att försöka göra om nuvarande kök till sovrum, det blir bara mycket krångel och ett resultat som nog känns trängre än nuläget.
 
nikasp
Sovrum ska ha tilluft och räcker egentligen inte med överluft från intilliggande rum. Nu är ju lägenheten liten men vi hade något liknande i en 42 kvm. Vaknade fasen med huvudvärk ibland, blir mer noterbart om man är två. Dvs. bäst att kolla att ventilationen klarar nästa OVK.

Vi hade dörröppningen åt andra hållet och fick ta bort en glasruta i glasväggen mot vardagsrummet som hade fönster. (Och dra en ventilationskanal då vi dessutom först hade frånluft i sovrummet - knallhatt som bytt plats på kök och sovrum tidigare.
 
T thiskw skrev:
Tack för Inspon!
Tanken har slagit mig men jag känner mig väldigt osäker på hur/vart man ska placera soffa / tv i en sådan öppen planlösning utan dedikerad vägg till detta.

Men väldigt bra förslag @Eddie76
går att sätta öppningen till alkoven mot hallen istället, och att väggen mot vardagsrummet inte är fönster hela vägen ner utan tex en halvvägg och då kan man ha soffan mot den.
går också att ha soffan mot ytterväggen och tv mot vänstra väggen

men som @nikasp säger är det bra att kolla så att det blir tillräckligt med syre, men det gäller ju oavsett hur du placerar sovrummet.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.