Jag håller på att montera ett nytt kök (kritvita luckor, amerikansk valnöt bänkskiva). Jag undrar om man ska "matcha" golvet med bänkskivan eller om det ska avvika. Jag har ett mycket litet kök på 8kvm utan några fönster så hela köket kommer att lysas upp med spottar.

Jag ska definetivt ha ett trägolv men är osäker hur mörkt golv (ek, valnöt) som jag vågar ha. Priset är inte sådär jätteviktigt eftersom köket är så litet.
 
Det enklaste alternativet är ju att du tar ett liknande/samma golv som ligger i angränsande rum, så det blir enhetligt och lugnt för ögat (inget "lapptäcke").
Annars är ju valnöt attans läckert... Men jag hade nog valt ett lutat, vitoljat furugolv!
 
Linska skrev:
Det enklaste alternativet är ju att du tar ett liknande/samma golv som ligger i angränsande rum, så det blir enhetligt och lugnt för ögat (inget "lapptäcke").
Annars är ju valnöt attans läckert... Men jag hade nog valt ett lutat, vitoljat furugolv!

Ja,det är skitsnyggt med lutat, vitoljat furugolv men jag hade inte valt det i köket! Jag har det i sovrummet och inte ens där håller det sig i toppskick! Det måste såpas med vitbetsad såpa OFTA!!! Dessutom tål det inga som helst stötar och ALLT skräp syns direkt. Fördelen är ju att det kan slipas snyggt igen men jag hade INTE tagit det i köket.

Jag håller med om att det blir snyggt med samma som angränsande rum om det är öppen planlösning men personligen hade jag valt samma som bänkskivan. Jag har själv "dreglat" över vita luckor med mörk träskiva länge men när det väl kom till kritan och köket beställdes för tre veckor sedan fick jag kompromissa med maken och det blev oljade ekluckor.
 

Ska du ha ett trägolv i ett kök så tycker jag du ska lacka det. Vill du få en yta som påminner om oljat golv så kan du använda matt lack.
 
Blir valnöt för mörkt i ett kök utan fönster? Är det bra/dåligt att ha samma material i golvet som i bänkskivan?

Så det är lack som gäller. Attans, jag som hoppades att man skulle kunna olja golvet.....
 
Jag kommer köra oljat golv i köket, efter en del grunnande och bollande med kunniga personer kom jag fram till att det passar oss bra. ett oljat golv får skötas lite oftare men är å andra sidan lättare att sköta, man kan olja dom delar som slits, men ska man fixa motsvarande problem på ett lackat så blir det till att slipa och lacka hela golvet. dessutom så behöver man inte olja så ofta som man tror, vet folk som haft sina oljade golv i över 4 år utan att det behövs göras något.

Däremot fick jag rekomendationen att INTE lägga oljat golv i vardagsrummet då det drar mycket med sig om det ska oljas om en dag, möbler, mattor, tv, stereo......osv, det blir helt enkelt inte av.

i köket är det lättare, ut med köksbord och stolar, sen är det bara att köra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.