Hej,

Jag har köpt en större lägenhet som är ganska så hårt inrökt av cigaretter under flera decennier :sick:. Väl medveten om att jag har ett mycket stort jobb framför mig för att bli av med den då jag kommer utföra arbetet själv för att spara på arbetskostnaden.

Tanken är att riva ut allt i lägenheten, vilket innebär att vinylgolv, laminatgolv, riva bort all färg/tapet på väggarna till underliggande spackel, lister, dörrar, karmar och med mera.

Jag har hittills rivit bort det mesta av de flera lager av målade tapeter (riktigt tungt jobb, måste jag säga. Fingrarna värker som bara den :strong:;)). Det som därför blir exponerat nu är spacklet.

Jag har försökt att hitta svar på dessa specifika frågor men har inte riktigt lyckats med det och ställer dem därför här och hoppas att det finns någon kunnig som kan hjälpa mig med just röksanering av lägenhet:

* Behöver jag tvätta spacklet som träder fram med exempelvis ammoniak/målartvätt efter att ha plockat bort alla lager av målarfärg och tapeter? Vilka åtgärder rekommenderas på spacklet?
* Behöver jag spärrmåla spacklet även om jag har tagit bort dessa monstruösa lager av färgade tapeter?
* Köksluckor och tillhörande stommar har en lätt gultonig färg vilket troligtvis beror på all rökning. Räcker det med att tvätta dessa med ammoniak/målartvätt för att tillfälligt ta bort rökdoften?
* Vad rekommenderas? Ammoniakrengöring eller målartvätt?
* Fönsterkarmar och bågar; behöver de spärrmålas, tro?

Tacksam för svar.

Vänligen,
Abraham
 
Googla "spärrfärg nikotin" så får du en uppfattning om vad du kan använda för produkter.
 
Ett tips kan också vara att kontakta ett saneringsföretag. Det finns metoder för att luktsanera effektivt, som exempelvis efter en brand.
 
H
Jag målade spärrfärg i huset vi köpte.
Maskerade golv och fönster glas sen spruta jag spärrfärg i hela huset.
Köksluckor skicka jag på målning.
Sen på med vit färg.
Blev kanon, ingen röklukt kvar.
Sen har vi nu renoverat ett rum itaget med att riva ur och bygga nytt i våran takt.
De son bott innan var stor rökare och bott sen 61 i huset.
Allt va gult.
Ljusgula fyrkanter där tavlor hängt, annars var allt mörk gult.
 
Min syster och svåger köpte ett liknade hus för länge sedan.
Det finns hopp! :)

Först gäller det att riva ut alla ytskick och inredning som ni inte prompt vill ha kvar, det låter det som att ni har gjort.
Därefter tvätta *alla* ytor med så kraftigt rengöringsmedel som du vågar på respektive yta.
Glöm inte bort att tvätta taket och insidor av skåp, garderober etc. grundligt!

När allt är rengjort *bör* doften ha lagt sig.
Om det fortfarande sitter kvar lukt kan det vara värt att fundera på att hyra en ozon-generator från valfritt saneringsföretag för att bli av med det sista.

Sen ska ni räkna med att ni behöver spärrmåla allt som ni inte skrapar och gör rent från gammal färg innan ni målar nytt.
Men, slutresultatet kommer bli jättebra!
Lycka till!
 
  • Gilla
Abraham_E
  • Laddar…
Jag hade kollat på ozonbehanding i detta skede, innan påböjat arbete med återställning av ytskikt.


/Abbe
 
Tack för svar. Jag behöver alltså inte spärrmåla väggen om jag har skrapat ner både färg och tapet till det underliggande spacklet? Behöver jag tvätta spacklet också? Vad används ni? Ammoniak eller målartvätt efter att ha tagit bort ytskikten?
 
harry73
Om man bara rengör alla ytor och vädrar mycket, försvinner väldigt mycket röklukt.
Och jag tror inte att lägenheten skulle uppfattas som inrökt efter du bod där ett år.

Så har du nu rivit alla mattor, tapeter och skrapat bort färgen, då är det ingen som kommer att märka röklukt.
 
Underliggande spackel borde inte behöva tvättas om det var en rimligt tät tapet ovanpå.
Men, givetvis, var det en gles vävtapet och spacklet är gult så...

Annars så bör det eventuellt lilla som kan vara kvar i spacklet kapslas in med nästa ytskick.
 
Tack för svsr allihopa. River bort gamla plastmattor. Ser ut som om man har använt tjära/asfaltaför vidhäftning. Kolsvart sörja på golvet. :)
 
harry73
Det är svartlim och det kan innehålla asbest.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.