Hej!
Har ett förråd, ganska litet 10-12 m2 som byggdes på 70 talet. Kallförråd idag med papptak. Syllar direkt på asfalten som ansluter till uppfarten utanför. Nivå asfalt densamma som nivå asfalt i förrådet. Önskar att isolera detta förråd så man kan förvara frostkänsliga produkter. Således eftersöks inget 20-gradigt klimat. Problemet som jag har framför mig är att takhöjden är låg och sätter jag isolering och panel + isolation på golvet kommer höjden att minskar ytterligare. Jag är bara 180cm lång. Tanken jag hade var att knacka ur asfalten, gräva ur lite och sedan isolera golvet. Då står jag kanske för problemet att marken i förrådet kommer vara lägre än marken utanför. Kan detta medföra risker att vatten rinner in? Vad har ni för ideer? Gjuta en platta är uteslutet. Öka höjden på förrådet är också uteslutet. Reglar 45x70. Kommer att installera en solcellsdriven fläkt framöver.

Frågan är ställd i ett annat forum avseende småhus, friggebod. Fick inte så många svar där tyvärr. Hoppas få mer träffar här.

Tacksam för tips och råd. Har tagit del av andra trådar gällande ämnet men problemet med golvet och lösning därtill har jag inte funnit.
 
Om detta fungerar ang höjden: gräv ut ca 100 mm (70mm), skruva in imp-reglar med cc 600 mm mot syllen som bildar bärlinor. lägg in frigge 100 mm tjock (alt 70 mm) mellan bärlinorna. lägg på en byggplast (ångspärr) på frigge och bärlinor. skruva fast golvspån på golvet. Då har du samma ca nivå som tidigare om det fungerar. Att sänka golvet ytterligare kan vara vanskligt men går, då blir det nog ett större projekt.
 
  • Gilla
charl_6
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
Om detta fungerar ang höjden: gräv ut ca 100 mm (70mm), skruva in imp-reglar med cc 600 mm mot syllen som bildar bärlinor. lägg in frigge 100 mm tjock (alt 70 mm) mellan bärlinorna. lägg på en byggplast (ångspärr) på frigge och bärlinor. skruva fast golvspån på golvet. Då har du samma ca nivå som tidigare om det fungerar. Att sänka golvet ytterligare kan vara vanskligt men går, då blir det nog ett större projekt.

Hej!
Detta skulle helt klart vara ett alternativ. Samma nivå som tidigare går. Har du några andra idéer så skriv detta. Tack!
 
Vad skall du ha fläkten till?
 
Villa vista Villa vista skrev:
Vad skall du ha fläkten till?
Luften stod still i förrådet nu i somras men säkerligen räcker befintliga 2st ventiler efter isolation. Tänkte sätta en liten 12v fläkt styrd av solen i ena fläktröret. Saker som ligger hemma och dräller.
 
Om du kör fläkt under uppvärmning då evakuerar du uppvärm luft och får hgre driftkostnad, kankse inte stora pengar. Min uppfattning är att fläkt inte beövs då du inte tillför fukt till förådet som kan bli problem, det torde räcka med strypt självdrag för att få in lite ny luft om du är orolig för att det skall bli "unken luft".
 
Jag skulle nog använda byggplast innanför iso på väggar och tak också, egentligen behövs inte plasten för fukt men ökar tätheten på förrådet så att inte varmluften blåses ut när det blåsigt väder.
 
  • Gilla
charl_6
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
Om du kör fläkt under uppvärmning då evakuerar du uppvärm luft och får hgre driftkostnad, kankse inte stora pengar. Min uppfattning är att fläkt inte beövs då du inte tillför fukt till förådet som kan bli problem, det torde räcka med strypt självdrag för att få in lite ny luft om du är orolig för att det skall bli "unken luft".
Jepp medveten om det. Men skönt att ha en liten fläkt när man arbetar i förrådet då luften lätt blir stillastående där.
 
Även om du förbättrar isoleringen i golvet, men inte har någon dito i varken väggar eller tak, så lär ju kostnaden för uppvärmning bli hög. Självfallet lite olika beroende på var i landet förrådet står.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.